ضرورت وجود یک نظام امنیتی در منطقه با حضور همه کشورهای حوزه خلیج فارس

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد دوم سفرش به منطقه در بغداد حضور دارد، امروز (دوشنبه) در ادامه دیدار با مقامات عراقی با « برهم صالح » رئیس جمهور عراق ملاقات و به رایزنی در موضوعات مورد علاقه دو کشور پرداخت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار نقش و حضور تاثیرگذار عراق در موضوعات منطقه‌ای را با اهمیت خواند و دیدگاه کشورمان مبنی بر ضرورت وجود یک نظام امنیتی در منطقه با حضور تمام کشورهای حوزه خلیج فارس را که پیش از این در چارچوب ابتکار صلح هرمز از سوی رئیس جمهور کشورمان ارائه شده است را تشریح کرد.

ظریف با اشاره به توافقات دو کشور در موضوعات مختلف بر ضرورت انجام پیش بینی‌هایی برای اجرایی شدن توافقات به دور از پیچیدگی‌های اداری تاکید کرد.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار روابط دو کشور را با اهمیت خواند و در خصوص اجرای سریع‌تر توافقات دو کشور دیدگاه خود را تشریح کرد.

محیط زیست، مسائل مرتبط با تروریسم و افراط گرایی در منطقه،مسائل مالی فیمابین، همکاری‌های دو کشور در سطح منطقه و همچنین با دیگر کشورها از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

ظریف پیش از این نیز با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق دیدار و پس از آن نیز در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهایش پرداخت.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای عراقی ضمن استقبال از ایفای نقش عراق در منطقه و ابراز نگرانی از اقدامات اخیر داعش در این کشور، بر پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همرزمانش تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز نیز در سفر به دوحه با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار کرد و قرار است فردا (سه‌شنبه) نیز به منطقه کردستان عراق سفر و با مقامات این منطقه دیدار و به گفت‌وگو بپردازد.