شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ماه رمضان

دعای روز سیزدهم ماه رمضان / عملی که سبب طهارت روح می‌شود


دعای روز سیزدهم ماه رمضان / عملی که سبب طهارت روح می‌شود

در دعای روز سیزدهم ماه رمضان از خداوند می‌خواهیم روح ما را از آلودگی‌ها پاک کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در دعای روز سیزدهم مام مبارک رمضان می‌خوانیم «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ، وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْذَارِ، وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ، بِعَوْنِكَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاكِینِ» یعنی خدایا مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر شدنی‌های مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و همنشینی با نیکان توفیقم بده، به یاری‌ات ای نور چشم درماندگان.»

در فراز اول این دعا از خداوند می‌خواهیم ما را از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها تطهیر کند. «دَنس» و «اقذار» به معنای آلودگی و چرک است که در مورد چرک پیراهن هم به کار می‌رود. این فراز اشاره به آلودگی روحی انسان دارد؛ یعنی همچنان که لباس انسان دچار چرک و آلودگی می‌شود، بر روح انسان هم به دلیل گناهان یا خطاهای مختلف گرد و غبار می‌نشیند. در این شرایط از خداوند درخواست می‌کنیم روحمان را تطهیر کند.

اما از جمله نکاتی که سبب تطهیر روح می‌شود، استغفار است. رسول الله صلی الله علیه و آله در روایتی فرمود «إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَذْنَبَ کَانَتْ نُکْتَهٌ سَوْدَاءُ فی قَلْبِهِ، فَإِنْ تَابَ وَنَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ صُقِلَ قَلْبُهُ» یعنی هرگاه مؤمنی مرتکب به گناهی شود، نقطه سیاهی بر قلب او می‌­نشیند؛ اگر توبه و استغفار کند، آن نقطه سیاه از قلبش شسته خواهد شد.»

ماه رمضان , دعا ,

 

انتهای‌پیام/