به گزارش برنا؛  هم اکنون اغلب شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند. در این شرایط می‌طلبد تا راهکارهای مناسب برای آزمون‌های پایان سال تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود.

امتحانات غیر حضوری به جز پایه های نهم و دوازدهم

سعید تقی آبادی، کارشناسی حوزه آموزش و پرورش به خبرنگار برنا گفت: در سال تحصیلی جاری به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم  بر اساس بخش نامه آموزش و پرورش امتحانات غیرحضوری  برگزار می‌شود.

او افزود: این آزمون‌های غیرحضوری هم به چند بخش تقسیم می‌شوند. در این شرایط مدارس بر اساس عملکرد دانش آموزان در طول سال تحصیلی ارزشیابی می‌شوند و  امکان برگزاری آزمون‌ها به شکل تستی و تشریحی نیز وجود دارد.

اغلب نمرات دانش آموزان واقعی نیست

تقی آبادی اظهار کرد: در صورت برگزاری آزمون‌ها بر اساس عملکرد دانش آموزان باید به این نکته اذعان داشت که فعالیت دانش آموزان چندان هم در طول ترم مشخص نیست.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: از سوی دیگر حضور مجازی دانش آموزان چندان قابل رصد و معیار ارزشیابی نیست. این مقوله باعث می‌شود تا نمرات واقعی نباشد و دانش آموزان ضعیف این مرحله را بگذرانند.

دانش آموزان برای مطالعه دقیق نکته برداری کنند

 او تصریح کرد: برخی از مدارس به برگزاری آزمون‌ها به شکل تستی می‌پردازند. در شرایط برگزاری آزمون‌ها به شکل تستی دانش آموزان می‌توانند در سه هفته باقی مانده مطالعه داشته و نکاتی نیازمند تمرین و استمرار را از معلمان پرسیده و نکته‌برداری کنند.

تقی آبادی افزود: بر اساس روایت از پیامبر گرامی اسلام یکبار نوشتن معادل 10 تا 11 بار مطالعه تاثیرگذار است. با این تفاسیر افراد مطالعه کلی داشته و نکته‌برداری کنند و به رفع اشکال از معلم بپردازند.

آزمون‌های تستی را با چه ترفندی باید مطالعه کرد؟

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر امتحانات به شکل تستی باشد باید به شکل دقیق به مطالعه بپردازند. اگر امتحان به شکل تشریحی باشد هم باید نکته به نکته مطالب را مورد مطالعه قرار دهند.

 تقی آبادی افزود: اگر امتحانات به شکل تستی بود باید به شکل دقیق و نکته به نکته مطالب را مورد مطالعه و یادداشت‌برداری قرار داد. همچنین در شب امتحان یادداشت برداری‌ها را مورد مطالعه قرار داد.

 امکان برگزاری غیرحضوری آزمون‌های پایه‌های نهم و دوازدهم

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان در آزمون‌های تشریحی هم به شکل عمیق و مفهومی مطالب را مورد مطالعه قرار دهند.

تقی آبادی تصریح کرد: برای پایه‌های نهم و دوازدهم آزمون‌ها به شکل حضوری برگزار می‌شود. درضمن در صورتی که شرایط کرونا در وضعیت قرمز باشد امکان برگزاری آزمون‌های نهم و دوازدهم به شکل غیرحضوری وجود دارد.

نمرات دانش آموزان در آموزش‌های مجازی مطابق تلاششان نیست

تقی‌آبادی با بیان اینکه نمرات دانش آموزان مطابق با تلاش‌شان نیست، تاکید کرد: دانش آموزان فرصت را جدی گرفته ریز و عمیق نکته‌برداری کنند. بی‌شک خانواده‌ها هم باید کمک کرده تا دانش آموزان بتوانند فضای آرامی در منزل داشته و نظارت خانواده‌ها از اهمیت برخوردار است.

عدم نظارت خانواده و اولیای مدرسه از نحوه تحصیل دانش آموزان در آموزش‌های مجازی

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: شکل آموزش در فضای مجازی باعث تنزل کیفیت آموزش شده است، چون دانش آموزان ترجیح می‌دهند که به امور دیگر بپردازند. در یکسال تحصیلی خانواده‌ها و اولیای مدرسه نظارت جدی بر روند تحصیل دانش آموزان نداشتند. بنابراین دانش آموزان به نسبت سال‌های گذشته باید بیش از پیش تلاش کنند.

نحوه رفع اشکال دانش آموزان چگونه باشد؟

تقی آبادی درباره برگزاری جلسات رفع اشکال برای پایه‌های نهم و دوازدهم گفت: پیشنهاد به برگزاری کلاس‌های حضوری نیست. بهتر است معلم همچون مدارس غیردولتی به شکل آنلاین با دانش آموزان صحبت کرده و معلمان در مدارس حضور داشته و در این ایام دانش آموزان به شکل آنلاین بتوانند مشکلات‌شان را برطرف کنند.

اختصاص 5 تا 6 ساعت  برای درس خواندن به طور روزانه

او تصریح کرد: اینکه چند ساعت باید مطالعه کنند به بار علمی دانش آموزان بستگی دارد. برای مثال اینکه در طول سال تحصیل چه میزان مطالعه دارند و در کلاس بدون توجه به مسائل شرکت کرده‌اند باید مورد توجه قرار بگیرد. در صورت مطالعه و آمادگی وقت کمتری اختصاص می‌دهند و در صورت عدم مطالعه باید وقت بیشتری را اختصاص دهند. به طور معمول در مدارس 5 تا 6 ساعت را به دانش آموزان بدون خستگی اختصاص دهند کافی است.

//انتهای پیام: 3