شهرخبر

در عراق؛

پزشکان تهدید کردند!/ با این شرایط کار نخواهیم کرد

به گزارش منیبان، بر اثر انفجار کپسول اکسیژن و سپس آتش سوزی گسترده دیشب در بیمارستان خطیب بغداد، تاکنون ۸۲ نفر جان باخته و ۱۱۰ نفر مصدوم، زخمی یا دچار سوختگی با شدت و ضعف متفاوت شدند. 

این حادثه دلخراش که واکنش گسترده داخلی و بین‌المللی زیادی را برانگیخت، باعث خشم عمومی مردم عراق هم شده است.

سندیکای پزشکان عراق در بیانیه‌ای که امروز آن را منتشر کرد، آورده است: حادثه آتش سوزی در بیمارستان ابن الخطیب محل بستری بیماران مبتلا به «ویروس کرونا»، بیماری‌های قابل انتقال و «سل» و محل حضور تعدادی از پزشکان و پرسنل پزشکی و بهداشتی بود را دیده و شنیده‌ایم. ما از شهادت و مجروحیت تعدادی از شهروندان، از جمله همکاران خود که در سطح بالایی از فداکاری و تعهد بودند، بسیار متأثر شده‌ایم.

این سندیکا، این حادثه را باعث یادآوری حوادث مشابه که ناشی از کمبود امکانات و نبود نظارت رخ داده، عنوان کرده و افزود: حادثه آتش سوزی (بیمارستان ابن الخطیب) ما را به یاد حوادث دیگر در سایر نهادهای مشابه می‌اندازد که ناشی از نقص در تمام سطوح دولت است که نظارت بر الزامات ایمنی و اجتماعی در ساختمان‌هایی که از رده خارج شده‌اند؛ به خوبی انجام نمی‌گیرد. ساختمان‌هایی که فقط بیماران بی‌بضاعت در آنها بستری می‌شوند و فقط پزشکانی در آنجا کار می‌کنند که یا داوطلبانه و یا وظیفه‌شان را بر آنها تحمیل کرده‌اند.

در بیانیه مزبور آمده است: امروز در حالی که ما در قلبمان از همکاران و برادران خود از اتحادیه‌های دیگر و شهروندان عزیز خداحافظی می‌کردیم، وظیفه داشتیم که آنها را به سوی شفا از سوی خداوند هدایت کنیم، نه اینکه باعث مرگ آنها شویم.

در بیانیه سندیکای پزشکان عراق با تاکید، تهدید شده است که اعضای این سندیکا حاضر به کار در شرایط مشابه نیستند.

بیانیه تصریح دارد: همه نهادهای دولتی باید اطمینان دهند که شرایط ایمنی کامل با توجه به الزامات (استاندارد) حفاظت شهری و تامین الزامات محافظت شخصی در بالاترین سطح را فراهم سازند، در غیر این صورت ما در آینده نمی‌پذیریم که در شرایط مشابه و چنین تهدیدی کار کنیم.

در پایان برای جان باختگان این حادثه مخصوصا کادر پزشکی آرزوی رحمت و مغفرت شده است.

حادثه بیمارستان ابن الخطیب بغداد که بازتاب جهانی داشت، در عراق هم واکنش گسترده مقامات، مسوولان و مردم عادی را به دنبال داشت.

ریاست مجلس عراق برای تشکیل یک نشست فوری به منظور کشف علل فاجعه بیمارستان ابن الخطیب و پاسخگویی به سهل‌انگاری انجام شده، فراخوان داد.

«برهم صالح» رییس جمهوری عراق هم درباره حادثه بیمارستان ابن الخطیب گفت: ما از تصمیمات دولت و مجلس حمایت می‌کنیم تا سهل‌انگاران احتمالی پاسخگو باشند.

وزارت بهداشت عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شرایطی که وزارت بهداشت در حال بسیج همه کارمندان خود با تمام توانایی‌های موجود و همکاری‌های دولتی، مردمی و خیرخواهانه برای مقابله با بحران کرونا است تا بتواند با کمترین تلفات با همه توان خود در این زمینه مقابله کند، آتش سوزی عمده‌ای در بیمارستان ابن الخطیب در منطقه الرصافة بغداد رخ داد.

بر اساس این بیانیه، تیم‌های حفاظت شهری هنوز در محل حادثه هستند و علل منجر به آتش سوزی را که باعث از دست دادن جان بسیاری از بیماران ورودی و همراهان آنها و کادر درمانی شده را بررسی می‌کنند. 

وزارت بهداشت عراق همچنین تأیید کرد که با پشتوانه تلاش‌های جدی و آگاهانه، نقش خود را در همه زمینه‌هایی که از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا به آن پرداخته است، ادامه می‌دهد. «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق هم با تسلیت به مردم و خانواده جان باختگان حادثه آتش سوزی بیمارستان ابن الخطیب بغداد دستور داد، موضوع بصورت اساسی پیگیری و ریشه یابی شود.

الکاظمی دستور داد که فوراً در مورد علل حادثه از افراد ذیربط در وزارتخانه تحقیق شود و رییس بیمارستان، مدیر حراست و مسوولان نگهداری تجهیزات در بیمارستان فوراً حاضر و از آنان تحقیق شود و همه کسانی که از نظر قانونی مقصر بودند، پاسخگو باشند.

نخست وزیر عراق همچنین دستور داد که به خانواده جان باختگان حادثه، حقوق مستمری بطور کامل پرداخت شود.