به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر موقت ارمنستان بر اساس اعلام امروز (یکشنبه) دفتر وی، طی یک گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با او به بحث درخصوص درگیری در جمهوری قره باغ و وضعیت در منطقه جنوب قفقاز پرداخت.

 نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در جریان این گفتگوی تلفنی که طی روز شنبه همزمان با مناسبت روز یادبود ارمنستان انجام شد، به قدردانی از نقش فرانسه در حمایت از به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ به دست امپراتوری عثمانی پرداخت. ماکرون نیز بر اساس این گزارش به نوبه خود تاکید کرد که فرانسه به حمایت از مردم ارمنستان ادامه خواهد داد.

دفتر پاشینیان در بیانیه‌ای عنوان کرد: مخاطبان این گفتگوی تلفنی درباره وضعیت در جنوب قفقاز و حل و فصل درگیری قره باغ در فرمت ریاست مشترک گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا بحث کردند. پاشینیان تاکید کرد که حل و فصل درگیری ناگورنو-قره باغ را صرفا تحت اصل "جدایی چاره ساز" می‌بیند.

در ادامه این بیانیه تاکید شد، طرفها همچنین به دستور کار روابط ارمنستان-فرانسه و همچنین وضعیت سیاسی فعالی در ارمنستان پرداختند.

امروز پاشینیان از سمتش استعفا کرد تا کشورش بتواند انتخابات سراسری زودهنگام که انتظار می‌رود برای ۲۰ ژوئن رخ دهد، برگزار کند. پاشینیان در حال برنامه ریزی است تا مجددا برای نخست وزیر نامزد شود.

این استعفا در نتیجه یک بحران سیاسی طولانی در ارمنستان است که بعد از امضای توافق آتش بس با جمهوری آذربایجان از سوی پاشینیان به راه افتاد چرا که از نظر بسیاری از ارمنی‌ها این توافق به ضرر منافع ملی این کشور بود.