شهر خبر

استقبال کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی از پیشنهادات ایران


استقبال کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی از پیشنهادات ایران

نماینده جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مستقل دایمی حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی از استقبال اعضای این کمیسیون از پیشنهادات حقوق بشری ایران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، هفدهمین نشست کمیسیون مستقل دایمی حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی OIC-IPHRC با حضور سید حسین رضوانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران، در جده و به صورت مجازی برگزار شد.

رضوانی در تشریح نشست چهار روزه کمیسیون مذکور، گفت: در این نسشت علاوه بر بحث موضوعی (ارتقاء حقوق بشر معلولین) به سایر موضوعات مانند حقوق بشر زنان، حقوق کودکان، حق توسعه، مقابله با اسلام‌هراسی، وضعیت حقوق بشر اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیر عضو، وضعیت مسلمانان در میانمار، جمهوری آفریقای مرکزی، اروپا و آمریکا، عملکرد ساز و کارهای نظارتی OIC بر وضعیت حقوق بشر در جامو و کشمیر در اشغال هند نیز پرداخته شد.

نماینده کشورمان در کمیسیون مستقل دایمی حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی در خصوص حضور فعال ایران در این نشست، تصریح کرد: ضمن مشارکت محتوایی در اکثر قریب به اتفاق موضوعات دستور کار، علاوه بر تبیین و تحلیل مستند حقوق معلولین از منظر اسلام بر اساس نصوص قرآنی و سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) 7 پیشنهاد مطرح شد که با موافقت و یا عدم مخالفت سایر اعضای کمیسیون مواجه و در سند نهایی و بیانیه مطبوعاتی منعکس شد.

وی افزود: نخستین پیشنهاد مربوط به برگزاری سمینار یک روزه در تهران با هزینه سازمان و با هدف معرفی امکانات، زیر ساخت‌ها و دستاوردهای برجسته جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید اندام مصنوعی و سایر وسایل مورد نیاز معلولین و امکان بالقوه توسعه و تبدیل این زیر ساخت‌ها به‌ عنوان مرکز منطقه‌ای Regional Hub با کمک مؤسسات خیریه و بشر دوستانه بین‌المللی و  OICمطرح شد.

وی در ادامه تأکید کرد: 6 پیشنهاد هم در خصوص حقوق زنان، ضرورت مقابله با اسلام‌هراسی، محکومیت قوی اقدامات غیر انسانی رژیم اشغالگر در نقض فاحش و نظام‌مند حقوق فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی و استقبال از تصمیم جدید دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) جهت شناسایی صلاحیت خود برای آغاز رسیدگی به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه ساکنین نوار غزه و ساحل غربی مطرح شد که در سند نهایی و بیانیه مطبوعاتی نشست مذکور منتشر شد.

این خبر می‌افزاید؛ در جریان چهل و هفتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که به مدت دو روز در آذرماه 1399 در نیامی پایتخت نیجر برگزار شد، نماینده جمهوری اسلامی ایران با آرای نمایندگان کشورهای حاضر، به عضویت کمیسیون مستقل و دایمی حقوق بشر اسلامی که از نهادهای مستقل این سازمان محسوب می‌شود برای یک دوره سه ساله از 2021 تا 2024 برگزیده شد که در صورت انتخاب مجدد برای یک دوره دیگر نیز قابل تمدید است.

انتهای پیام/