شهر خبر

مشاور امنیت ملی عراق: بغداد به خروجی دور سوم مذاکرات راهبردی با آمریکا پایبند است


مشاور امنیت ملی عراق: بغداد به خروجی دور سوم مذاکرات راهبردی با آمریکا پایبند است

مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که بغداد به خروجی دور سوم گفتگوی راهبردی با آمریکا پایبند است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المورد نیوز، «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق از پایبندی بغداد به خروجی دور سوم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا خبر داد.

الاعرجی در بیانیه‌ای تصریح کرد: عراق به خروجی دور سوم گفت‌وگوی راهبردی با امریکا پایبند است.

وی افزود:بارزترین این خروجی های عبارتند از اینکه؛

-خروج نیروهای رزمی بیگانه بر اساس جدول زمانی مورد توافق دو طرف است.

-  هیچ پایگاه نظامی خارجی در عراق وجود ندارد.

- ماموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق آموزشی و مستشاری است.

این درحالی است که روز گذشته «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق اعلام کرده بود که برنامه عقب‌نشینی نیرو‌های خارجی از کشور را کمیته‌های فنی در چارچوب گفت‌وگوی راهبردی مشخص می‌کنند.

وی گفته بود: یک جدول زمان‌بندی و برنامه برای عقب‌نشینی نیرو‌های خارجی طی چندین مرحله وجود دارد که پس از نشست کمیته فنی که به دستور فرماندهی کل نیرو‌های مسلح به ریاست رئیس ستاد مشترک ارتش تشکیل شده، مشخص خواهد شد. عراق به هیچ نظامی آمریکایی یا خارجی دارای اسلحه نیازی ندارد که بخواهد در کنار نیرو‌های عراقی بجنگد. اساسا عراق به هیچ نیروی رزمی غیرعراقی نیازی ندارد.

قبل از آن  «کنت مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» دو روز پیش گفت که آمریکا حضور خود در عراق را در چارچوب گفت‌وگوی راهبردی حفظ خواهد کرد.

وی طی جلسه کمیته نیرو‌های مسلح سنا گفت: ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که در حال حاضر از عراق خارج شویم. ما به تازگی یک گفت‌وگوی استراتژیک را با عراق انجام دادیم که قرار است یک چارچوب در اختیارمان قرار دهد و ما حضورمان را در بر اساس این گفتگو حفظ خواهیم کرد.

انتهای پیام/