شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#آل سعود

کمپین سازمان‌های حقوق بشری برای تحویل اجساد قربانیان رژیم آل سعود در زندان‌ها


کمپین سازمان‌های حقوق بشری برای تحویل اجساد قربانیان رژیم آل سعود در زندان‌ها

یک کمپین در عربستان سعودی خواستار تحویل اجساد قربانیانی شد که رژیم آل سعود سال‌ها پیش آن‌ها را اعدام کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و کاربران توییتر یک کمپین الکترونیکی در عربستان سعودی آغاز کردند و خواستار تحویل اجساد قربانیانی شدند که رژیم آل سعود سالها پیش آن‌ها را بدون هیچ‌گونه اتهامی اعدام کرده بود.

این سازمان‌ها و کاربران هشتگ تحویل اجساد را توئیت کردند تا در مورد بسیاری از کسانی که سالها پیش در عربستان سعودی اعدام شدند و اجساد آنها به خانواده هایشان تحویل داده نشد ، صحبت کنند و رنج حداقل 83 خانواده در عربستان سعودی و بسیاری از خانواده‌های دیگر در خارج از این کشور را نشان دهند.

از میان افرادی که سال‌ها پیش اعدام شده‌اند، هشت نفر از آنها خردسال هستند که خانواده‌های آنها نتوانستند با فرزندانشان خداحافظی و یا آن‌ها را دفن کنند و هنوز محل دفن آنها را نمی‌دانند.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر اعلام کرد که تاکنون 86 مورد اجساد افرادی که به اشکال مختلف کشته شدند ، ناپدید شده‌اند.

بر اساس مستندسازی موارد و باوجود عدم شفافیت در معاملات دولت سعودی و نگرانی خانواده‌های قربانیان ممکن است که آمار این اجساد به ویژه در مورد اجساد خارجی‌ها بیشتراز 86 تن باشد.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر علاوه بر اجساد افرادی که توسط دولت عربستان سعودی در عملیات‌های غیرقضایی یا اعدام کشته شدند اعلام کرد که عربستان اجساد افرادی با ملیت فیلیپینی را که به علت ویروس کرونا فوت کرده‌اند را تحویل نداده و آن‌ها را بدون رضایت خانواده‌هایشان به خاک سپرده است و این موضوع نشان می‌دهد که این آمار ممکن است بیشتر باشد.

بر اساس بسیاری از منابع و اسناد 83 جسد به همراه تعداد نامعلومی از افراد با ملیت‌های دیگر متعلق به قربانیان سعودی است. در میان اجساد بازداشت شده ، 7 نفر از افراد زیر سن قانونی هستند که عربستان سعودی آنها را اعدام کرده و یک خردسال نیز به طور غیرقانونی کشته شده است.

این سازمان حقوق بشری تأکید کرد که پنهان کردن اجساد قربانیان توسط عربستان و امتناع آن از افشای سرنوشت آنها عملی خودسرانه است ، که فقط ظالمانه‌ترین و سرکوبگر ترین کشورها آن را تاکنون انجام داده‌اند.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر در ادامه تصریح کرد که عربستان سعودی ممکن است تنها کشوری باشد که سیاست بازداشت خودسرانه اجساد را علیه شهروندان خود اعمال می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان مذکور عدم آگاهی خانواده‌های قربانیان ، در مورد سرنوشت اجساد یا محل دفن اجساد و امتناع دولت از تحویل آنها و عدم اطمینان از مراسم خاکسپاری متناسب با آیین مذهبی ، شکنجه بیشتر خانواده‌ها و افزایش رنج آنها است.

خانواده‌های قربانیان رژیم آل سعود به نوبه خود اعلام کردند که آنها ترس از سرقت اعضای بدن اجساد در دست دولت را دارند. برخی از خانواده‌ها ترس از این دارند که این افراد قبل از اعدام مثله یا شکنجه شده‌اند وممکن است این امر باعث شده تا دولت جسد را توقیف کرده و از تحویل آن خودداری کند.

اطلاعاتی در خصوص مثله کردن، بریدن و سوزاندن جسد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول موجب ترس و اضطراب خانواده‌های قربانیان در خصوص سرنوشت فرزندانشان مانند سرنوشت خاشقجی شده است.

امتناع دولت عربستان از تحویل اجساد قربانیان و عدم ارائه اطلاعاتی در مورد سرنوشت آنها قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. اگرچه این عمل به ندرت خارج از محدوده جنگ‌ها انجام می‌شود ، اما این امر تخلفات عربستان سعودی را نشان داده است.

در پی افزایش فشارها بر ریاض به دلیل بدرفتاری با زندانیان به ویژه پس از جنایت ترور جمال خاشقجی، آزمایشاتی روی حدود 60 زندانی انجام شد و نتایج نشان داد که بسیاری از زندانیان در زندان‌های آل سعود از کبودی، سوختگی و کاهش شدید وزن رنج می‌برند. برخی از زندانیان به دلیل آسیب دیدگی در پاها و لاغری شدید ناشی از سوء تغذیه و کبود مایعات در بدن، قادر به حرکت نبودند.

انتهای پیام/