شهرخبر

پیش‌بینی ۶۴ پروژه ملی برای تکمیل‌ زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی در کشور


پیش‌بینی 64 پروژه ملی برای تکمیل‌ زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی در کشور

برای تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی ۶۴ پروژه ملی تعریف شده است تا تولید دارو در کشور روندی رو به رشد داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌هایی ملی و جامع برای ارتقای حوزه سلامت در کشور تعیین کرده است که شامل تولید داروها، حد واسط‌ها و مواد اولیه دارویی، تولید واکسن‌های انسانی، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل، تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی می شود. اجرای کامل آنها 774/6 میلیارد دلار به درآمد ناخالص ملی می‌افزاید.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی نیز 64 برنامه ملی تعریف کرده است تا با کمک این برنامه‌ها و با استفاده از ظرفیت دانشی و تخصصی دانش‌بنیان‌ها بتواند مواد صنعتی مورد نیاز تولید داروها را تامین کند. این کار به ارتقای نظام بهداشت و درمان کشور کمک می‌کند. در صـورت تامیـن منابـع، تـا 5 سـال آینـده یک هزار و 100 میلیـون دلار ارزش افـزوده به اقتصاد کشور تزریق خواهد شد.

 

1.ایجاد مراکز فرمولاسیون

راه‌اندازی 4 مرکز فرمولاسیون برای تولید مواد صنعتی دارویی یکی از این پروژه‌های ملی است که با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند به نتیجه خواهد رسید.

پیش‌بینی شده است که با اجرای کامل این 4 پروژه 5 ساله، یکصد میلیون دلار ارزش افزوده به بدنه اقتصادی کشور تزریق و برای 80 نفر نیز اشتغال پایدار ایجاد شود.

 

2.تولید 60 دارو و مولکول با کاربرد چندگانه از مواد پایه پتروشیمی

یکی دیگر از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه کمک به اجرایی شدن 60 پروژه ملی در زمینه تولید 60 دارو و مولکول با کاربرد چندگانه از مواد پایه پتروشیمی است. طرحی که پس از 5 سال منجر به اشتغالزایی برای یک هزار و 500 نفر و جذب یک هزار میلیارد دلار ارزش افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/