شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#تحریم

نیویورک تایمز:

تحریم مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود

نیویورک تایمز: تحریم و کارشکنی مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود

بررسی اقدام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهت متوقف ساختن برنامه هسته ایران، نشان دهنده ناکامی بزرگ چنین اقدام‌هایی است.

به گزارش مشرق، «نیویورک تایمز» در یادداشتی به موضوع نشست کمیسیون مشترک برجام پرداخته است.

نخستین موضوعی که یادداشت نیویورک تایمز به آن پرداخته، موانعی است که رژیم صهیونیستی و جمهوریخواهان آمریکایی در مسیر احیای برجام ایجاد می‌کنند.

به زعم نگارنده یادداشت، رژیم صهیونیستی که طرف مذاکرت وین نیست، در بحبوهه پیشرفت مذاکرات دست به خرابکاری زده و جمهورخواهان لایحه «فشار حداکثری» را در کنگره ارائه دادند.

این کارشکنی‌ها و مانع تراشی‌ها اگرچه در مسیر احیای برجام تاثیر می‌گذارند و سبب می‌شوند تا این توافق همواره تحت فشار قرار داشته باشد، اما در نهایت قادر به متوقف کردن این روند نیستند؛ نه اسرائیل می‌تواند مانع ادامه مذاکرات شود و نه جمهورخواهان برای تصویب لایحه مورد نظر رای کافی دارند.

این یادداشت در ادامه با گریزی به اقدام‌های هسته‌ای مشابه عربستان و امارات، به تاکید ایران مبنی بر عدم تلاش در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و اعتمادسازی در این راستا، اشاره کرده و نوشت، به نظر می‌رسد اسناد ارائه شده توسط اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران، ارتباطی با فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ندارد.

یادداشت در ادامه به نقش سیاست‌های آمریکا در شکل گرفتن بحران فعلی پیرامون توافق هسته‎ای اشاره کرده و نوشت، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و اصرار این کشور به ادامه این برنامه صلح آمیز دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد.

در پایان این یادداشت آمده است، خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال شدیدترین تحریم‌ها که حتی خرید دارو را برای ایران دشوار کرده، نشان داد که هرچقدر که این تحریم‌ها گسترده باشند مانع پیشروی برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شوند؛ شاید بازیگران خارجی، بتوانند برنامه هسته‌ای ایران را کُند کنند، اما قادر به متوقف ساختن آن نیستند.

منبع: میزان