شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

افزایش اختلال روانی در جهان

خشونت نمایه

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در دوران کرونا، اختلالات روانی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، درباره این مساله که چه راهکارهایی وجود دارد، تا مردم از اعمال خشونت در دوران کرونا پرهیرکنند، گفت: زمانی که بحرانی مانند ویروس کرونا درجهان با این شدت، نوع و گستردگی و در شرایط نامناسبی رخ می‌دهد، طبیعتا عوارضی خواهد داشت. بحران کرونا در کنار فشارهای اقتصادی که مردم قبل از ورود به بیماری کرونا داشتند و حال و روز مردم ناخوشایند بود، باعث تشدید ناهنجاری‌های اجتماعی در کشورشد.

وی افزود: مهم‌ترین عوارض بیماری کرونا این بود که بعضی از افراد در جامعه به سمت مواد مخدر و خشونت‌های فردی مانند خودکشی سوق پیدا کردند. در چنین شرایطی چند راهکار وجود دارد تا مردم به آرامش برسند و مسائل مهمی مانند خودکشی در کشور مدیریت شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران عنوان کرد: موضوع خود مراقبتی چه فردی و یا خانوادگی، مهارت مهمی در تخلیه انرژی و گرفتن انرژی مثبت حتی در شرایطی که افراد دارای مشکلات فراونی هستند، بسیار مهم تلقی می‌شود. نکته دوم که می‌تواند بسیار باشد، بهره گیری مردم از ظرفیت منابع اجتماعی است و مردم باید با این مساله ارتباط برقرار کنند. مانند شماره اورژانس اجتماعی، مراکز مشاوره حضوری، کلینیک‌های مددکاری اجتماعی می‌تواند اختلافات‌ها را مدیریت کند. در مرحله بعد مدیران هستند که باید دسترسی مردم به منابع اجتماعی را آسان، ارزان و به موقع کنند و این مساله مستلزم فراگیری این منابع برای بهره بردن مردم از این خدمات است.

موسوی چلک، بیان کرد: می‌بینید که در روزهای اخیر وزیر بهداشت، رئیس جمهور و سخنگوی ستاد ملی کرونا هرکدام یک صحبتی می‌کنند و رئیس جمهور هم در تصمیم گیری‌های خود متفاوت عمل می‌کنند. در چنین شرایطی مردم چشم امیدشان به مسئولان است که بتوانند به یک نظر واحد در تصمیم‌های خود برسند.

وی افزود: عدم اطمینان مردم به دلیل تصمیم گیری‌ها و گفته‌های متناقص بر روی چه کسانی تاثیر می‌گذارد؟ این مردم هستند که با تصمیم گیری‌های نادرست و صداهای متفاوتی که شنیده می‌شود، آسیب می‌بینند. مردم امید دارند که مسئولان از آن‌ها حمایت کنند و دچار چند صدایی نشوند، اما وقتی که مسئولان نمی‌توانند به یک تصمیم برسند، طبیعی که مردم هم دچار تعارض و تنش می‌شوند. در دوران کرونا ما دقیقا در چنین شرایطی قرار گرفته ایم و همین تنش‌هایی که در مدیران وجود دارد، باعث شده تا مردم دست به خودشکی بزنند. کشور ما دچار یک عقب ماندگی در حوزه بهداشت و درمان شده که به راحتی با یک جست‌وجو در اینترنت قابل مشاهده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی درباره این که چند درصد مردم دچار اختلالات روانی شده اند، اظهار داشت: در مدت اخیر ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم حداقل یک اختلال روانی را تجربه کردند و بحران‌هایی مانند کرونا زمینه افزایش اضطراب‌ها و افسردگی‌ها شده و اختلالات روانی را به وجود خواهد آورد. طولانی شدن مدت بیماری‌ها در کشور و ناکارآمدی سیستم باعث شده تا استرس‌ها و فشارهای وارده بر مردم به شدت افزایش پیدا کند. در شرایطی که مهارت تب آوری، خود مراقبتی، تعارض و همچنین اطمینان در بین مردم وجود ندارد، طبیعی است که آمار خودکشی افزایش پیدا کند.

موسوی با تاکید بر این که در سایر کشورهای دنیا هم خشونت افزایش پیدا کرده، گفت: فشارهای اقتصادی و تغییر سبک زندگی باعث تغییر رفتار مردم شده است. این مساله فقط در ایران نیست و حتی در سایر کشورهای دنیا هم دیده می‌شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران عنوان کرد: من با ارتباطاتی که با بیشتر کشورهای دنیا دارم، متوجه شدم که این مساله جهانی است و فقط در ایران اتفاق نمی‌افتد. منتها کشور ما هم از لحاظ افزایش اختلالات روانی و هم از نظر اجتماعی حال خوبی ندارد.

وی افزود: وقتی که سرمایه‌های مردم یک شبه به نصف می‌رسد، طبیعی که مردم کنترل خود را از دست می‌دهند و به اشکال مختلف مانند خشونت‌های فردی و.. نمایان می‌شود. مساله مهم است که ما نباید تمام این مشکلات اجتماعی که در جامعه وجود دارد را عادی سازی کنیم که بسیار خطرناک خواهد بود. ما می‌توانیم با مراقبت‌های فردی و خانوادگی از بروز چنین خشونت‌هایی در جامعه جلوگیری کنیم.

منبع: میزان