به گزارش منیبان؛ به نقل از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، لوکاشنکو روز شنبه در تشریح دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که دو روز پیش در کاخ کرملین برگزار شد، گفت: گسترش همکاریها بین بلاروس و روسیه از موضوعات اصلی مذاکرات با ولادیمیر پوتین بود.

وی خاطرنشان کرد که هدف همگرایی روسیه و بلاروس، کاهش بلندپروازیهای دو کشور و انجام اقدامات لازم برای گسترش همکاریها در شرایط تحریم ها است که مشکلات فراوانی را برای هر دو طرف بوجود آورده است.

آمریکا و کشورهای غربی همپیمان این کشور بیش از یکصد بسته تحریم در مورد روسیه وضع کرده و تحریم هایی را نیز برای مجازات حکومت لوکاشنکو علیه بلاروس اعمال کرده اند.

به گفته لوکاشنکو، در مذاکرات با پوتین، برنامه های جدید اتحاد روسیه و بلاروس و نیز مسائل مربوط به همکاریهای دو کشور و قیمت مواد هیدروکربنی (نفت و گاز) مطرح و بررسی شد.

بلاروس نفت و گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می کند و همواره سعی دارد با بهای زیر قیمت بازار و تخفیف های ویژه حریداری کند و به همین دلیل قیمت منابع انرژی تحویلی به بلاروس، به اختلافات بزرگ بین دو کشور منجر شده است.  

لوکاشنکو به سوالی در مورد امکان بلعیدن بلاروس توسط روسیه واکنش تند نشان داد و با رد چنین امکانی خاطرنشان کرد که بلاروس هیچگاه استقلال خود را ازدست نمی دهد.  

به گفته وی هیچ نیازی به گفت وگو درباره امکان تاسیس پایگاه نظامی روسیه در بلاروس در دیدار با پوتین وجود نداشت زیرا پایگاه نظامی روسیه در استان اسمولنسک در مجاورت بلاروس قرار دارد.

رئیس جمهوری بلاروس بارها اعلام کرده است که در برابر توسعه طلبی های ناتو ایستادگی می کند و همکاری نظامی با روسیه در این عرصه برای تامین امنیت دو کشور بسیار مهم است.  

روسیه و بلاروس در سال ۱۹۹۸ در دوره حکومت بوریس یلتسین رئیس جمهوری فقید روسیه، قرارداد اتحاد دو کشور امضا کردند و بر اساس این قرارداد روسای جمهوری، نخست وزیران و پارلمان های روسیه و بلاروس هر سال دیدارها و نشست های مشترک برگزار می کنند.  

در دهه ۹۰ لوکاشنکو بشدت موافق اتحاد کامل بلاروس با روسیه بود. اما با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰ سخنان تند لوکاشنکو در حمایت از روسیه کاهش یافت و از آن زمان وی سعی کرده که خود را مدافع مردم عادی بلاروس جلوه دهد اما مجددا وی خواستار اتحاد کامل شده است.

 لوکاشنکو به تازگی در پیام تبریک به ولادیمیر پوتین همتای روسی اش به مناسبت روز وحدت دو کشور (روز دوم آوریل) با بیان اینکه هر دو کشور تحت فشار خارجی قرار دارند در این زمینه پیشنهاد تعمیق همگرایی در «دولت متحد» را داد.

به گزارش ایرنا وی در پیام خود گفت: «همه گیری کرونا گرایش های روند ژئوپلیتیکی منفی را تا حدی تشدید کرده است و امروز بلاروس و روسیه فشار بی سابقه ای را از خارج تجربه می کنند. در این شرایط، ادغام در همه زمینه ها در « اتحادیه روسیه و بلاروس» به ما امکان می دهد تا به سرعت و به طور موثر به کل چالش ها و تهدیدهای مدرن پاسخ دهیم  به طور قابل اعتماد امنیت و ثبات راهبردی را در منطقه تضمین می کنیم.»

از سال ۱۹۹۴ تاکنون،  الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور بوده‌است. بلاروس در حال مذاکره با همسایه خود روسیه است تا هر دو کشور در میان سایر موارد، اقتصاد خود را در طرحی به نام اتحادیه روسیه و بلاروس با همدیگر یکپارچه کنند.

روز وحدت مردم بلاروس و روسیه در ۲ آوریل جشن گرفته می شود. در این روز در سال ۱۹۹۶، توافق نامه ای در مورد تشکیل جامعه متحد روسیه و بلاروس امضا شد. این اولین اسناد بین المللی بود که قبل از پیشنهاد کشور اتحادیه بود.

به گفته رئیس جمهور بلاروس، روس ها و بلاروسی ها علاقه مند به تعمیق ادغام "بر اساس اصول برابری و استقلال دو کشور" هستند. وی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۰، "ما یک بار دیگر دیدیم که فرصت ها، که توسط بسیاری از افراد به عنوان یک داده مشخص تلقی می شوند، چقدر مهم هستند. "

از اوت سال ۲۰۲۰، اعتراضاتی در رابطه با انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به ریاست جمهوری در بلاروس برگزار شد. مخالفان آقای لوکاشنکو، «سوتلانا تیخانوفسکایا» را برنده انتخابات ریاست جمهوری می دانند.