شهر خبر

اعتراض عراقی‌ها به گفت‌وگوی تلفنی بارزانی با وزیر خارجه آمریکا  

اعتراض عراقی ها به گفت و گوی تلفنی بارزانی با وزیر خارجه آمریکا  

گفت و گوی تلفنی دیروز جمعه «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد و اعتراض سیاسی گسترده در بغداد مواجه شده است.

به گزارش مشرق، گفتگوی بارزانی و بلینکن علاوه بر انتقاد و اعتراض نسبتا گسترده سیاسی در بغداد؛ واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی در عراق را هم به دنبال داشت.

رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی عراق به این موضوع حساسیت نشان دادند.  

برخی شخصیت‌های سیاسی عراقی نسبت به این گفت وگوی تلفنی واکنش نشان داده و گفتند که مسرور بارزانی با وزیر امور خارجه آمریکا درباره مسائلی گفت وگو کرده که در حوزه صلاحیت او نیست بلکه خاص دولت مرکزی عراق است.

آنها همچنین آنتونی بلینکن را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرده و خواهان واکنش و موضع دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر در قبال این دخالت ها شدند.

عضو کمیسیون حقوقی پارلمان عراق گفته است که تمامی مطالبی که در تماس تلفنی بین بلینکن و بارزانی مورد بحث قرار گرفته، جزو صلاحیت دولت مرکزی است و باید این موضوعات با نخست وزیر یا وزیر امور خارجه مطرح شود.

«عالیه نصیف» در گفت وگو با خبرگزاری «بغداد الیوم» افزود: آمریکایی ها که دمکراسی ناقص الخلقه را برای عراق به ارمغان آورده اند، بهتر است اربیل را به پایبندی به تعهدات مالی اش در قبال بغداد تشویق کنند.

به گفته وی، این تماس تلفنی به طرز کاملا واضح و آشکاری نشان داد که حملات موشکی اخیر، همه ساختگی بوده و هدف ایجاد پوشش قانونی برای بقای نیروهای آمریکایی در عراق بوده، امری که بسیار خطرناک است.

وی وزیر امورخارجه آمریکا را به دخالت در بودجه و دیگر مسائل داخلی عراق متهم و تاکید کرده است که دولت عراق باید در این گونه موارد، برخورد و موضع قاطع داشته باشد.

این نماینده پارلمان عراق همچنین دولت اقلیم کردستان عراق را متهم کرده که درصدد تبدیل کردن عراق به داشتن «قلبی ضعیف» با «بازوهای قوی» است.

النصیف اضافه کرد که مسائل مورد بحث در این گفت وگوی تلفنی، دخالت در امور داخلی عراق محسوب می شود.

عضو برجسته گروه سیاسی – پارلمانی «الفتح» در گفت و گوی جداگانه با رسانه ها گفته است که در تماس تلفنی بلینکن با بارزانی به مقاومت عراق اهانت شده است.

«طاهر الدراجی» افزوده است که بعید نیست که برخی از گروه های مسلح تابع آمریکا در پس حملات اخیر موشکی به سفارتخانه ها و فرودگاه در عراق باشند.

وی هدف از این اقدام را بی ثباتی در عراق ذکر کرده و افزود که ادعای این‌که گروه های مقاومت در عراق در پس حملات موشکی اخیر هستند، صحیح نیست.

به گفته وی، ادعای نقش گروه های مقاومت در حمله موشکی به سفارتخانه ها و پایگاه ها و یا زدن شهروندان صحت ندارد، زیرا آنها جنگ های سختی با تروریست ها برای آزادی مناطق و بازگرداندن ثبات به عراق داشته، بنابراین چگونه می توان پذیرفت که مقاومت عراق عامل قتل شهروندان است.    

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی که رسانه ها آن را طولانی مدت اعلام کردند با مسرور بارزانی نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق تحولات اخیر عراق را بحث و گفت وگو کرد.

در بیانیه دفتر بارزانی نخستین مساله مورد اشاره در گفت و گوی دو طرف، حملات موشکی، راکتی و پهپادی اخیر عراق بود که اغلب در این اقلیم صورت گرفت و هر دوطرف، حملات به پایگاه های آمریکا در اربیل را محکوم کردند.

طبق بیانیه، دو طرف توافق کردند که همچنان عراق به پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین المللی (به سرکردگی آمریکا) در حمایت از نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی عراقی در مبارزه با داعش نیاز دارد.

بلینکن همچنین از آنچه «روند اصلاحات قاطع» در اقلیم کردستان عراق نامیده است، مطلع شد و دو طرف بر ضرورت وحدت صف و ارتقای اتحاد بین گروه های سیاسی کرد عراق تاکید کردند!

طبق بیانیه دفتر بارزانی، دو مقام کرد عراق و آمریکا همچنین از تصویب بودجه سراسری کشور ابراز خرسندی کردند و بارزانی از بلینکن خواست تا در زمینه فراهم کردن بستر سیاسی مناسب برای اجرایی کردن قانون بودجه و حل مشکلات معلق بین اربیل و بغداد و همچنین تضمین پرداخت سهمیه کردستان از وام های خارجی عراق مداخله کند.

در این تماس تلفنی موضوع انتخابات پارلمانی آتی عراق مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف از تلاش گروه های مسلح غیرضابطه مند که ممکن است هدف مشترک دولت اقلیم، دولت مرکزی عراق و جامعه جهانی را در برگزاری انتخابات آزاد و سالم تحت تاثیر بگذارند، ابراز نگرانی کردند.  

کارشناسان می گویند:  تمامی این بحث ها از جمله بودجه، انتخابات آتی عراق و وام هایی که بغداد درصدد گرفتن آن از خارج برای عبور از مشکلات اقتصادی است و همچنین اتهام زنی به گروه های مقاومت عراقی، به اعتقاد کارشناسان مسائل داخلی است و وزیر امور خارجه آمریکا حق دخالت در آنها را ندارد.

منبع: ایرنا