شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#بلاروس

رئیس جمهور بلاروس قانون «انتقال اضطراری قدرت» را امضا می‌کند

رئیس جمهور بلاروس از قصد خود برای انجام اصلاحات در قانون «جانشینی ریاست جمهوری» خبر داد.

رئیس جمهور بلاروس قانون «انتقال اضطراری قدرت» را امضا می‌کند

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد به منظور انتقال قدرت به شورای امنیت ملی این کشور در صورت مرگ رئیس جمهور وقت، در قانون جانشینی ریاست جمهوری تغییراتی اعمال خواهد کرد.

خبرگزاری بلتا در گزارشی اعلام کرد که لوکاشنکو روز شنبه در جریان بازدید از مناطقی که در فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در آوریل ۱۹۸۶ متحمل خسارات سنگین شده بودند، به خبرنگاران گفته است: «به من بگید، اگر فردا رئیس جمهوری نبود، می‌توانید ضمانت کنید که همه چیز به خوبی پیش رود؟»

وی در ادامه افزوده بود: «من قانونی در باب نحوه برقراری قدرت در بلاروس امضا خواهم کرد. اگر رئیس جمهور مورد اصابت گلوله قرار گیرد، روز بعد شورای امنیت قدرت را در دست می گیرد».

گفتنی است که فرزند پسر لوکاشنکو در شورای امنیت ملی بلاروس نقش کلیدی ایفا می‌کند. از این رو بسیاری از ناظران معتقدند که رئیس جمهور کنونی این کشور که از سال ۱۹۹۴ با مشتی آهنین اداره امور بلاروس را در دست داشته است، قصد دارد یک دودمان سیاسی را پایه گذاری کند؛ هرچند که لوکاشنکو خود این اتهام را رد می‌کند.

در حال حاضر رئیس جمهور بلاروس خود ریاست شورای امنیت ملی این کشور را برعهده دارد، اما پسر ارشد وی «ویکتور لوکاشنکو» نیز در این شورا یک کرسی در اختیار دارد و به عنوان رئیس غیررسمی این شورا شناخته می‌شود.

گفتنی است که طبق قوانین کنونی بلاروس، در صورت خالی ماندن پست ریاست جمهوری نخست وزیر این کشور قدرت و اختیارات ریاست جمهوری را برعهده می‌گیرد، اما لوکاشنکو روز شنبه اعلام کرد که مقام نخست وزیر تنها یک سمت صوری خواهد بود و تمام تصمیمات باید توسط شورای امنیت ۲۰ عضوی گرفته شود.

لازم به ذکر است که سال گذشته در پی انتخابات ماه آگوست و پیروزی لوکاشنکو برای ششمین بار در این انتخابات، اعتراض‌های گسترده برای برکناری وی چندین ماه در این کشور ادامه داشت؛ اعتراضاتی که با بکارگیری قوه قهریه و بازداشت صدها نفر سرکوب شد.

 

منبع: مهر