شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#قیمت#کاهش قیمت

افت ۱۵ درصدی بیت کوین در سوم اردیبهشت؛ چه عواملی باعث کاهش قیمت بیت کوین شدند؟

از رسیدن کیمچی پریمیوم به صفر درصد تا وحشت بازار به‌دلیل طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا؛ چه عواملی دست‌به‌دست هم دادند تا قیمت بیت کوین و اتریوم در سوم اردیبهشت‌ امسال افت محسوسی تجربه کند؟

افت ۱۵ درصدی بیت کوین در سوم اردیبهشت؛ چه عواملی باعث کاهش قیمت بیت کوین شدند؟

۲۳ آوریل ۲۰۲۱ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) قیمت رمزارزهای بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) به‌ترتیب ۱۵ و ۲۰ درصد افت کرد و باعث تعجب سرمایه‌گذاران شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این تاریخ، کل بازار رمزارز با کاهش ارزش مواجه شده و این موضوع صرفا به بیت کوین و اتر محدود نبوده است.

کوین‌تلگراف می‌نویسد احتمالا این پنج عامل باعث شده‌اند قیمت بیت کوین و اتریوم در بازه‌ی زمانی یک‌روزه تا این حد کاهش پیدا کند: ۱. لیکویید‌شدن انبوه پوزیشن‌های لانگ؛ ۲. تورم اقتصادی بیش‌از‌حد بازار معاملات آتی (فیوچرز)؛ ۳. کاهش شاخص کیمچی پریمیوم؛ ۴. فروش رمزارز به‌وسیله‌ی نهنگ‌های بازار سرمایه؛ ۵. نگرانی‌هایی با محوریت طرح پیشنهادی جو بایدن برای افزایش مالیات بر سود سرمایه.

 

لیکوییدشدن چهار‌میلیارد‌دلاری در بازار معاملات آتی 

 

وقتی تصور غالب در بازار بدین‌شکل باشد که روند قیمت صعودی است، بسیاری از سرمایه‌گذاران با قرض‌گرفتن از صرافی‌ها پوزیشن‌هایی با اهرم (لوریج) می‌گیرند. در چنین حالتی، فرد معامله‌کننده می‌تواند تا چندین برابر سرمایه‌ی واقعی‌اش دست به خرید بزند. این اقدام باعث می‌شود درصورت افزایش قیمت، سود معامله‌کننده بسته به ضریب پوزیشن چندین برابر شود؛ اما درصورت ریزش بازار، ممکن است صرافی برای باز‌پس‌گرفتن سرمایه‌‌اش مجبور شود تمام دارایی موجود در آن پوزیشن را به‌فروش بگذراند و آن را نقد یا به‌اصطلاح لیکویید کند. برای مثال، پوزیشن‌های لانگ با ضرایب ۲ و ۳ و ۵ به‌ترتیب با ریزش ۵۰ و ۳۰ و ۲۰ درصدی بازار لیکویید می‌شوند.

 

لیکوییدشدن تعداد زیادی از پوزیشن‌های لانگ بدین‌معنی است که صرافی‌ها برای نقد‌کردن و پس‌گرفتن قرضشان مقدار زیادی از ارزهای کاربران را به‌فروش می‌گذارند که این کار مانند واکنشی زنجیره‌ای باعث کاهش بیشتر قیمت و لیکوییدشدن تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران می‌شود. ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) در بازه‌ای ۲۴ ساعته، تحلیلگران متوجه شدند که بیش از چهارمیلیارد دلار پوزیشن لانگ در بازار رمزارز لیکویید شد. براساس اطلاعات Bybt، پلتفرم فعال در حوزه‌ی تجزیه‌و‌تحلیل داده، در‌حال‌حاضر بازار بیت کوین غالبا از پوزیشن‌های شورت (حالت فروش) تشکیل شده و این نوع پوزیشن‌ها اکنون ۵۴ درصد از کل پوزیشن‌ها را ازآنِ خود داده‌اند.

 

نمودار دلایل افت قیمت بیت کوین در روز 3 اردیبهشت 1400 تصویر اول

 

این موضوع نشان می‌دهد که در سوم اردیبهشت، تعداد بسیار زیادی از پوزیشن‌های لانگ (حالت خرید) لیکویید شده‌‌‌اند و در پی همین اتفاق، تعداد پوزیشن‌های کوتاه از تعداد پوزیشن‌های بلند پیشی گرفته است. افزون‌براین، داده‌ها نشان می‌دهند قراردادهای باز در بازار آتی اتریوم در صرافی CME به بیشترین رکورد قیمتی رسیده‌اند و این یعنی حتی بازار آتی اتریوم نیز بیش‌ازحد شلوغ شده است.

 

طبق بررسی‌ها تا پیش از افت قیمت بیت کوین، ارزش قراردادهای باز این رمزارز نیز به‌شیوه‌ای مشابه افزایش پیدا کرده است. اکنون با کاهش ارزش قراردادهای باز بیت کوین و اتریوم، این دو رمزارز در وضعیت بهتری برای بازیابی موقعیت پیشین هستند. آمار مشخص‌تر می‌گوید از ۸ مارس ۲۰۲۱ (۱۸ اسفند ۱۳۹۹) تاکنون، این نخستین‌بار است که ارزش قراردادهای باز بازار آتی بیت کوین در صرافی بایننس تا این حد کاهش می‌یابد. 

 

رسیدن کیمچی پریمیوم به صفر درصد

 

با سقوط قیمت بیت کوین و اتریوم، کیمچی پریمیوم در کره‌‌جنوبی نیز سقوط کرد و به صفر درصد رسید. در‌حال‌حاضر، کیمچی پریمیوم به بیش از ۴ درصد رسیده است؛ اما نهاد ناظر بر بازار سرمایه در کره‌‌جنوبی با انتشار بیانیه‌ای باعث شد بازار معامله‌ی رمزارز در این کشور با فروش شدید مواجه شود. 

 

نمودار دلایل افت قیمت بیت کوین در روز 3 اردیبهشت 1400 تصویر دوم

 

۲۲ آوریل ۲۰۲۱ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۰)، ایون سانگ‌سو، سرپرست بخش مالی در کره‌‌جنوبی، اعلام کرد دولت از ارزهای دیجیتال مالیات دریافت می‌کند؛ اما ارزهای دیجیتال دارایی مالی نیستند و دولت از آن‌ها محافظت نمی‌کند. بیانیه‌ی غیرمنتظره‌ی نهاد ناظر بر بازار سرمایه‌ی کره‌‌جنوبی احتمالا عامل اصلی فروش عمده‌ی رمزارزها در بازار این کشور شده و در نتیجه‌ی این اتفاق، کیمچی پریمیوم افت کرده است. 

 

فروش رمزارز به‌وسیله‌ی نهنگ‌های کوچک تا متوسط 

 

۲۰ آوریل ۲۰۲۱ (۳۱ فروردین ۱۴۰۰)، طبق اعلام گروه Material Indicators که جریان معامله‌ی بیت کوین در صرافی‌های بزرگ را پایش می‌کند، نهنگ‌های کوچک تا متوسط بازار سرمایه در حال فروش بیت کوین هستند. تحلیلگران Material Indicators در آن زمان بیان کردند: «درحالی‌که افرادی با سرمایه‌ی بیش از یک‌میلیون دلار صرف‌نظر از شرایط مشغول خرید رمزارز هستند، افرادی که سرمایه‌شان بین صدهزار تا یک‌میلیون دلار است، سقف‌ها و کف‌های پایین‌تری در سفارش‌هایشان ثبت کرده‌اند.»

 

 

 

تحلیلگران می‌گویند فروش رمزارز به‌وسیله‌ی نهنگ‌های کوچک تا متوسط اتفاق پراهمیتی بوده است؛ زیرا آمار نشان می‌دهد نهنگ‌های بزرگ در همان بازه‌ی زمانی در حال جمع‌آوری بیت کوین بوده‌اند. نهنگ‌های کوچک تا متوسط در این بازه‌ی زمانی مشغول فروش بیت کوین به ارزش صدهزار دلار تا یک‌میلیون دلار در صرافی‌های بزرگ بودند و به بازار فروش فشار وارد کردند. این فشار فروش افت کوتاه‌مدت قیمت بیت کوین را تشدید کرد.

 

طرح پیشنهادی بایدن برای افزایش مالیات 

 

افت ناگهانی قیمت بیت کوین با انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر طرح پیشنهادی جدید بایدن برای افزایش مالیات بر سود سرمایه مقارن شد. گفته می‌شود جو بایدن لایحه‌ای برای مجلس سنا فرستاده و در آن اعلام کرده است می‌خواهد مالیات ثروتمندان بازار رمزارز را با هدف جذب سرمایه برای انجام کارهای اجتماعی بیشتر کند. در پی انتشار اخبار مربوط به طرح بایدن، ارزش بازار سهام ایالات متحده افت کرد و شاخص میانگین صنعتی داو جونز فقط در یک اجلاس معاملاتی در ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) با افت بیش از ۱ درصدی مواجه شد.

 

یکی از تحلیلگران ۲ اردیبهشت از افت ۴۰۰ امتیازی شاخص میانگین صنعتی داو جونز به‌دلیل نگرانی از طرح جدید بایدن خبر داده بود. به‌گفته‌ی وی، بایدن برنامه دارد مالیات را برای آمریکایی‌های ثروتمند تا ۴۳٫۴ درصد هم افزایش دهد. این طرح می‌تواند نرخ سود سرمایه را برای افراد با بیش از یک‌میلیون دلار درآمد از ۲۰ درصد فعلی به ۳۹٫۶ درصد برساند.