تماس تلفنی نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور روسیه

رسانه‌ها از تماس تلفنی نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور روسیه و تاکید بر ضرورت اجرای تبادل اسرای جنگی و سایر افراد دستیر شده حین نبرد قره باغ کوهستانی بین ایروان و باکو تاکید کرند.

خبرگزاری «آرمنا پرس» گزارش داد که روز شنبه «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان  با « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، طرفین در مورد روند اجرای مفاد بیانیه سه جانبه 9 نوامبر به ویژه اهمیت لزوم اجرای کامل بند هشت که مربوط به تبادل اسرای جنگی است، تاکید کردند. سران این دو کشور همچنین به رایزنی درباره همکاری در بخشهای امنیتی و انرژی و پروژه‌های در حال انجام، موضوعات منطقه‌ای پرداختند.

چهارم آبان ۱۳۹۹ بود که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.  بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نیز طی این مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان چهارشنبه گذشته در اظهار نظری مصاحبه رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور و تهدید ایروان ، این سخنان را محکوم کرد.

 «آنا نقدلیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان گفت:«چنین اظهاراتی صلح و ثبات منطقه‌ای را به طور جدی تضعیف و ماهیت نادرست اظهارات اخیر باکو در مورد صلح و سازش را آشکار می‌کند».

 «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان  در این مصاحبه تهدید کرد که منطقه جنوبی «زنگزور» ارمنستان را به زور تصرف خواهد کرد.

وی گفت: «ایجاد کریدور زنگزور کاملا منافع ملی، تاریخی و آینده ما را برآورده می‌کند. خواه ارمنستان بخواهد یا نه ، مسیر زنگزور را اجرا خواهیم کرد. اگر ارمنستان بخواهد، ما این مسئله را راحت تر حل خواهیم کرد، اگر این کار را نکند ، ما با زور آن را حل خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان گفت: «ارمنستان تمام اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد. ما در ارتباط دائم با متحد راهبردی و همه شرکای خود هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اما به پاسخ گویی به همتای ارمنستانی خود پرداخت.

 «لیلا عبدالله یوا» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفت، مثل همیشه ، رئیس جمهوری نظرات خود را کاملاً واضح و روشن بیان کرده است.

 وی گفت: «این تهدیدی برای تمامیت ارضی ارمنستان نیست ، بلکه نشانه عزم ما برای پاسخگویی به هرگونه تهدید احتمالی ارمنستان علیه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در مرزهای شناخته شده بین المللی است.»