شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پایتخت#قدیمی

معضل قدیمی قطعی برق در عراق؛ آغاز اعتراضات سالانه در پایتخت با یک کشته

به گزارش منیبان؛ در روزهای گذشته دمای هوا در عراق کم‌کم رو به فزونی گذاشته و به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد در برخی استانها همچون بغداد رسید.

حدود یک ماه پیش مصادف روزهای ابتدایی فروردین دمای هوا در مرکز عراق و پایتخت نسبتا متعادل بود و گاهی که با بارش باران هرچند اندک همراه می‌شد، با شکستن گرمای هوا، دجله نشینان را به تماشای رنگین کمان وامیداشت.

در آن روزهای نه چندان گرم، قطعی برق در پایتخت عراق روزانه یک بار و به مدت حدود یک ساعت بود.

حالا با آغاز ماه رمضان و نزدیک شدن به فصل تابستان که در برخی شهرهای عراق به مشکل گرد و خاک و هجوم ملخ‌ها هم انجامیده، گرمای هوا مشکل دیگری نیز روی دست مردم گذاشته است؛ افزایش دمای هوا موجب شده که با توجه به نیاز کشور به برق، تعداد دفعات قطعی روزانه در پایتخت به حداقل ۲ بار و در بعضی موارد به ۴ نوبت و حتی بیشتر هم برسد.

بطور تقریبی هر قطعی برق نیز یک ساعت و نیم طول می‌کشد و در برخی نقاط بغداد به ۶ ساعت در روز می‌رسد.

این مساله معضل امسال و پارسال عراق نیست و مدتهاست مردم این کشور با نابودی زیرساخت‌ها که بر اثر جنگ‌های متمادی و البته حضور بیگانگان و تصرف و حملات آنها به این روز افتاده‌اند.

قطعی برق در عراق جدای از اینکه تحمل روزهای گرم این کشور را برای مردم ناممکن می‌سازد، باعث بروز خسارات زیادی در وسایل برقی منازل و از بین رفتن سرمایه‌های بسیار به همین علت شده و می‌شود.

مساله قطعی برق باعث شده تا مردم عراق از چندین سال پیش اقدام به خرید ژنراتور بطور دسته جمعی در محلات و مجتمع‌های مسکونی کنند، اما این راه حل نیز توان تامین برق را بطور کامل در ساعات قطعی ندارد.

نوسان ولتاژ برق که ژنراتورهای‌ خصوصی سطح شهر نیز مانع آن نمی‌شوند، هم توان وسایل سرمایشی‌ را گرفته و هم باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای این کشور می‌شود.

سال گذشته نیز با بالا رفتن دما و رسیدن به ۵۲ درجه سانتی گراد در استان‌های جنوبی بصره، میسان و مخصوصا ذی‌قار، اعتراضاتی به قطعی برق صورت گرفت و به رغم حضور گسترده معترضان در خیابان، به نتیجه ثمربخشی‌ نینجامید.

حالا در عراق روزهای هزار و یک شب داستان بغداد که تروریسم و انفجار فقط بخشی از آن شده‌اند؛ مساله برق نیز بر معضلات ناتمام پایتخت‌نشینان‌ افزوده است.

اکنون و در همین روزهای ابتدایی گرم شدن هوا اعتراضاتی از سوی ده‌ها معترض به قطعی برق شکل گرفت و از دیشب (جمعه شب) در جنوب بغداد جدی‌تر شد.

در چند ساعت ابتدایی اعتراضات، جو تجمعات آرام بود، اما با گذشت چند ساعت و وقوع اتفاقات نامعلومی به خشونت و در نهایت با شلیک ماموران امنیتی به خون کشیده شد.

 ساعات انتهایی شب گذشته مردم بغداد با حضور در اطراف یک نیروگاه کوچک برق اعتراضات خود را ادامه دادند

البته اعتراضات که از عصر روز جمعه آغاز شده بود و انتظار می‌رفت به سبب ماه مبارک رمضان در هنگام سحر فروکش کند، نه تنها تا بامداد شنبه ادامه داشت، بلکه صبح امروز نیز بصورت پراکنده دنبال شد.

بر اساس اخبار محلی و پوشش رسانه‌های عراق، دستکم یک معترض در جریان اعتراضات دیشب تا بامداد امروز کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

در این بین رسانه‌های نزدیک به دولت نیز تصاویری از ماموران امنیتی که در خلال اعتراضات مردمی مجروح شده‌اند؛ منتشر کردند.

در هر حال تجمعات‌ مردم هم اکنون نیز در سایر استان‌های مختلف عراق از جمله «واسط» ادامه دارد.

عراق از سال ۲۰۰۳ با وجود هزینه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلاری در حوزه نیرو، هنوز با مشکل جدی کمبود برق مواجه است و همچنان قادر به تولید انرژی کافی برای مصرف شهروندانش نیست.

از همین روی این کشور از ایران، ترکیه و حتی اقلیم کردستان خود نیز برق وارد می‌کند و اخیرا با کشورهای دیگر همچون مصر و اردن مذاکراتی درباره واردات انرژی داشته و در طرح‌های اقتصادی این کشور که با عربستان و امارات توافق شده؛ برنامه‌های تولید انرژی پاک و همچنین انتقال‌ فناوری و نیز واردات برق جای گرفته است.