نماینده پارلمان عراق از فراکسیون «الفتح» گفت که سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای تهران در وین ندارد.

«محمد البلداوی» امروز شنبه در اظهارات خبری در پاسخ به سوالات برخی خبرنگاران اظهار داشت: همه ناظران سیاسی در جهان اتفاق نظر دارند که مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین کاملا توانمند است و می تواند آنچه را می خواهد در جریان مذاکرات همانند دور قبل (۱+۵) به دست آورد.

به اعتقاد وی، جمهوری اسلامی ایران به وساطت عراق برای مذاکره با آمریکا نیازی ندارد و سفر ظریف نیز به هیچ وجه به این موضوع ارتباطی ندارد.

این نماینده پارلمان از استان صلاح الدین افزود که سفر ظریف مرتبط با تاکید مجدد بر ادامه مناسبات مشترک بین دو کشور ایران و عراق در همه بخش های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و دیگر زمینه‌ها است.

وی هدف دوم سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق را به از دست ندادن روابط تهران و بغداد در نتیجه تاثیرات نزدیکی روابط با برخی دشمنان ایران در منطقه عنوان کرد.

سفر آتی محمد جواد ظریف به بغداد امروز در سطح رسانه های عراق بازتاب گسترده ای داشته و برخی از صاحب نظران، گمانه زنی هایی در این خصوص عنوان کردند.

برخی کارشناسان آن را مرتبط با وساطت اخیر بغداد بین تهران و ریاض دانسته اند.

این درحالیست که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص جزییات اهداف سفر ظریف به بغداد توضیح نداده است.

«‌سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تنها از سفر روز یکشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به قطر و عراق خبر داد.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، سفر به دو کشور قطر و عراق در چارچوب توسعه مناسبات فیمابین، گفت و گوهای منطقه ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در هر دو کشور با مقامات عالیرتبه قطر و عراق دیدار و تبادل نظر خواهد داشت.