شهرخبر

ایمپلنت گردن حرکات دست مبتلایان به سکته را احیا می کند

ایمپلنت گردن حرکات دست مبتلایان به سکته را احیا می کند

ایمپلنتی ابداع شده که با ارسال پالس های الکتریکی به عصب واگ در بدن افراد دچار سکته مغزی به آنها کمک می کند دوباره حرکات دستشان را کنترل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان ادعا می‌کنند یک ایمپلنت به اندازه جعبه کبریت در گردن پالس های الکتریکی تحریک کننده‌ای تولید می‌کند تا افراد دچار سکته مغزی بتوانند دوباره حرکات دستشان را کنترل کنند.

شرکت «میکرو ترنسپاندر» در ایالت تگزاس آمریکا گجتی به نام Vivistim ابداع کرده که عصب واگ را تحریک می‌کند. عصب واگ از سر تا شکم ادامه دارد.

هنگامیکه بیمار تحت حرکات توانبخشی قرار می‌گیرد، عصب واگ تحریک می‌شود و به این ترتیب به مغز پیامی فرستاده می‌شود تا به حرکت توجه کند.

طبق تحقیق تازه منتشر شده، Vivistim به طور قابل توجهی عملکرد بازو را در افراد مبتلا به ضعف بازوی طولانی مدت پس از سکته مغزی ایسکمیک بهبود می بخشد. تحریک عصب واگ در گذشته به عنوان روشی برای درمان افسردگی، صرع، وزوز گوش، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و چاقی مورد بررسی قرار گرفته است.

تحریک عصب واگ نیازمند جراحی برای نصب ایمپلنت است. این ایمپلنت از طریق یک برش افقی گردن در اطراف غضروف کریکوئید (حلقه غضروف که نای را احاطه کرده است) در بدن بیمار قرار می‌گیرد.

دستگاه پس از کاشت، حین حرکات توانبخشی، عصب واگ در سمت چپ گردن را تحریک می‌کند. پالس های الکتریکی Vivistim حداکثر مانند یک احساس مور مور گذرا در گلو احساس می‌شود.

عصب واگ با مناطقی از مغز مرتبط است که به ترشخ مواد شیمیایی مهمی منجر می‌شود. ترشح این موارد با فیزیوتراپی به مغز کمک می‌کند تا حرکات را دوباره بیاموزد.