شهرخبر

"انتخاب نام مناسب" نخستین قدم اظهار محبت والدین به فرزند!


"انتخاب نام مناسب" نخستین قدم اظهار محبت والدین به فرزند!

انتخاب نام مناسب نخستین قدم اظهار محبت والدین به فرزندشان تلقی می‌شود، در بیان استاد مطهری در اهمیت نامگذاری فرزندان، باید اسم‌ها را به عنوان ظرف‌ها حفظ کنیم تا محتوی و مظروف را از دست ندهیم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛‌ امروزه شاهد این هستیم که بعضی از افراد، نام‌هایی برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند که ریشه در افسانه‌های فرهنگ‌های مختلف دارد، مثلاً نام الهه‌ای در فرهنگ یونانی ، یا نام خدایانی که در گذشته و بین اقوام بت‌پرست رایج بوده مثلا خدای آب، خدای آتش ، خدای نور و...که با بینش توحیدی  و فرهنگ ما در تعارض آشکار است.

شایسته نیست که با این قبیل نامگذاری‌ها ناخواسته و از روی جهل، مرتکب شرک و ترویج فرهنگ‌هایی شویم که در قرون و اعصار پیامبران الهی برای زدودن آن‌ها مبعوث شدند، عمر گذاشتند و رنج بردند، بهتر است در نامگذاری فرزندانمان با بصیرت و بینش و آگاهی برخورد کنیم.

رهبر انقلاب در بیانات خود در تاریخ 99/12/25 یادآور شده‌اند: "نامگذاری موالید جزو مسائل مهمی است که فعلاً خیلی‌ها به آن توجه ندارند، اما یکی از مسائل مهم فرهنگی کشور هست که یک حرکت نادرستی در این زمینه وجود دارد."

در کتاب لزوم تعظیم شعائر اسلامى (پانزده گفتار) به نقل از استاد مطهری می‌خوانیم:

"یکی از شعارها که تحت تاثیرغرب زدگی داریم از دست می‌دهیم، نامگذاری است؛ یک حسی در میان برخی طبقات ما پیدا شده که خیال می‌کنند اسم‌هایی اسلامی کهنه شده و به شخصیت آنها ضربه می‌زند که اسم بچه‌اش را حسن یا حسین بگذارد، با اینکه ایمان به امام حسن و امام حسین دارد؛ مثل اینکه خیال می‌کنیم مسلمانی به این حرف‌ها نیست؛ حالا من به جای این اسم‌ها اسمی از گبرهای سه هزار سال پیش می‌گذارم، خیر؛ از دست دادن تدریجی شعارها باعث می‌شود خود محتوا را از دست دهیم.

 قبول دارم واقعیت اسلام هرگز به این مطلب نیست که اسم من حسن باشد یا کامران؛ اینقدر اشخاصی بوده‌اند که اسمشان حسن بوده و کمر اسلام را شکسته‌اند؛ نمی‌گویم هر کسی با اسم مسلمان می‌شود و با اسم از اسلام خارج می‌شود، ولی اسم‌ها را به عنوان ظرف‌ها باید حفظ کنیم تا محتوی و مظروف را از دست ندهیم."

برای مثال، انتخاب نام‌های بزرگان و شخصیت‌ها بر افراد، باعث می‌شود که صاحب نام در خود احساس نوعی بزرگی و وقار کرده و همرنگی خود با شخصیت مورد نظر را مضاعف کند، این احساس روز به روز بیشتر و باعث اثرگذاری بر رفتار و گفتار او می‌شود تا جائی که خود را مسئول حراست از قداست آن نام می‌شمارد.

به طور کل، رسالت والدین در تربیت صحیح فرزندان به روزی حلال، تعلیم و تربیت و ... خلاصه نمی‌شود بلکه انتخاب نام مناسب نخستین قدم اظهار محبت آنها به فرزندشان تلقی شده که باید محقق شود.

انتهای پیام/