شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات#انسانی#بیروت#ماه مبارک رمضان

واکنش بیروت به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان به عربستان/ اقدامات فرهنگی و انسانی حزب‌الله در ماه رمضان+تصاویر


واکنش بیروت به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان به عربستان/ اقدامات فرهنگی و انسانی حزب‌الله در ماه رمضان+تصاویر

حزب الله لبنان از گسترش پروژه های فرهنگی و انسانی خود در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد در راستای اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با اپیدمی کرونا شاخه فرهنگی حزب الله در منطقه صیدا برای انجام مراسم های مخصوص ماه رمضان پروژه ای راه اندازی کرده؛ به این صورت که شماری از قاریان قرآن و سخنرانان ویژه داخل یک اتوبوس در مناطق مختلف صیدا شروع به گردش کرده و مراسم ویژه این ماه را برای مردم برگزار می کنند.

مسلمانان لبنانی نیز با این ایده حزب الله همراه شده و در بالکن منازل خود با فعالان فرهنگی مقاومت در انجام مراسم ماه مبارک رمضان همکاری می کنند. این اتوبوس از ساعت 9 تا 12 شب در همه مناطق صیدا حرکت می کند.

از سوی دیگر در سایه شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی که مردم لبنان در آن به سر می برند و بخش زیادی از آن نتیجه محاصره ظالمانه آمریکاست فعالیتهای انسانی حزب الله همچنان ادامه دارد. در همین راستا مقاومت لبنان مراکزی را اندازی کرده که کارت‌های سهمیه برای تامین کالاهای اساسی مردم با قیمت های پایین و نیز ارائه خدمات پزشکی در اختیار شهروندان قرار می دهد.

علاوه بر آن خدمات رایگان حزب الله همچنین گروه بزرگی از نیازمندان لبنانی را تحت پوشش قرار داده است. در همین راستا حاج علی شری، مسئول مددکاری اجتماعی حزب الله در بیروت اعلام کرد که پیش از تشدید بحران معیشتی مردم، حزب الله متعهد شده بود تا 7400 خانواده نیازمند را در پایتخت و حومه آن تحت پوشش قرار دهد اما امروز خدمات ما شامل 40 هزار خانواده می شود.

وی همچنین درباره ارائه کارت‌های سهمیه به مردم اظهار داشت که این ایده قدیمی است و پیش از این ویژه خانواده‌های شهدا و جانبازان بود که از تخفیف های خاصی در داخل فروشگاه های تعیین شده بهره مند می شدند؛ اما امروز با تشدید بحران اقتصادی و معیشتی این پروژه به خانواده های بی بضاعت نیز گسترش یافته است. بر این اساس کالا‌های ضروری مردم با قیمت های بسیار پایین و بدون سود با در نظر گرفتن هزینه انبار کردن به آنها ارائه می شود.

این مقام حزب الله همچنین گفت ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اغلب فرقه‌گرایی هر گونه پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما تاکید می‌کنیم که این خدمات ما شامل همه افراد بدون توجه به وابستگی فرقه ای و گروهی آنهاست.

وی تاکید کرد، حزب الله همه خدماتی که از ابتدای تاسیس این جنبش، چه در زمینه جنگ با اشغالگران و چه نمایندگی در پارلمان و یا ارائه پروژه های عمرانی و بهداشتی و خدماتی انجام داده همگی در خدمت مردم بوده است و همواره هر کاری که برای فراهم کردن یک زندگی شرافتمندانه برای لبنانی ها لازم باشد انجام می‌دهد.

واکنش بیروت به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان به عربستان 

از سوی دیگر عربستان سعودی اعلام کرد، واردات میوه و صیفی جات لبنان به این کشور ممنوع شده است. این تصمیم عربستان به بهانه افزایش قاچاق مواد مخدر گرفته شده است. در این راستا وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد، از ساعت 9 صبح روز یکشنبه 25 آوریل این ممنوعیت آغاز می شود و تا زمانی که مقامات مربوطه لبنان تضمین کافی و قابل اطمینان برای متوقف کردن عملیات قاچاق علیه عربستان ندهند این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.

در این بیانیه آمده است، مقامات مربوطه عربستان متوجه افزایش قاچاق مواد مخدر که منبع آن از لبنان سرچشمه می گیرد و یا از این کشور به سمت عربستان عبور می کند شده اند و محصولات لبنانی برای قاچاق مواد مخدر به عربستان مورد استفاده قرار می گیرد.

وزارت خارجه لبنان در واکنش به این تصمیم عربستان اعلام کرد که مقامات لبنانی باید همه تلاش خود را برای جلوگیری از فعالیت هایی همچون قاچاق انجام دهند تا زندگی شهروندان و کشاورزان بیگناه تحت تاثیر قرار نگیرد.

در همین راستا ابراهیم الترششی، رئیس اتحادیه کشاورزان در منطقه البقاع اظهار داشت که اتهامات مربوط به قاچاق مواد مخدر از طریق محصولات کشاورزی لبنان به عربستان صحت ندارد.

«محمد فهمی» وزیر کشور در دولت پیشبرد امور لبنان نیز در این زمینه گفت لبنان همواره آماده همکاری با همه کشورها در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و سرویس های امنیتی این کشور تلاش های بزرگی در این زمینه انجام می دهند و شاید گاهی در این جنگ قاچاقچیان موفق شوند؛ اما این موضوع نمی‌تواند تلاش زیاد و اقدامات حساسی که لبنانی‌ها علیه عملیات قاچاق انجام داده و در بسیاری از آنها موفق شدند را زیر سوال ببرد.

از طرفی، برخی منابع لبنانی با تاکید بر اینکه سند موثقی مربوط به اینکه منبع مواد مخدر کشف شده در عربستان، لبنانی بوده است وجود ندارد، این اقدام عربستان را ناشی از یک برنامه سیاسی دانستند، آن هم در حالی که لبنان از یک بحران عمیق مالی بی سابقه رنج می برد و ممنوعیت ورود تولیدات کشاورزی لبنان به عربستان ضرر بزرگی برای لبنانی‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/