شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#قانون اساسی#رئیسه مجلس

تصمیمات هیئت مذاکره کننده در وین بدون تصویب در مجلس جنبه قانونی ندارد


تصمیمات هیئت مذاکره کننده در وین بدون تصویب در مجلس جنبه قانونی ندارد

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه کل تصمیماتی که در وین گرفته می‌شود باید بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی در مجلس تصویب شود گفت: تصمیمات هیئت مذاکره کننده بدون تصویب در مجلس جنبه قانونی ندارد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مذاکرات ایران و 1+4 در وین، اظهار داشت: اقدام راهبردی، راستی آزمایی را در حوزه لغو تحریم ها به مجلس سپرده است، بنابراین بحث هایی که در وین مطرح است، که برخی از تحریم ها برداشته شود و برخی نیز برداشته نشود، این موارد خلاف قانون است.

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده باید در چارچوب قانون مجلس موضوعات را پیگیری کند، افزود: قانون را همه باید رعایت کنند، دولت نمی تواند خلاف قانون عمل کند، مذاکرات نیز باید پیرامون رفع همه تحریم ها و راستی آزمایی انجام گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در همین راستا ادامه داد: باید همه تحریم‌ها برداشته شود و راستی آزمایی آن توسط ایران انجام پذیرد تحریم‌ها هم شامل تمامی تحریم‌های ترامپ، اوباما، ثانویه و اولیه می‌شود؛ این سیاست قطعی ایران است.

حجت الاسلام سلیمی اضافه کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تخصصی اعلام کرده که راستی آزمایی رفع تحریم‌ها بین 3 تا 6 ماه زمان می‌خواهد این حرف کارشناسان است و نمی‌شود بگویند که چند ساعته راستی آزمایی را انجام می‌دهیم.

وی افزود: علاوه بر آن کلیه تصمیماتی که در وین اتخاذ شود، براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و بدون شک تصمیمات هیات بدون تصویب در مجلس وجاهت قانونی نخواهد داشت.

نماینده محلات در مجلس بیان کرد:در اصل 77 قانون اساسی آمده است که تمامی تفاهم نامه ها باید مورد تصویب مجلس قرار گیرد و اصل 125 هم به طور شفاف می‌گوید که اگر دولت بخواهد قراردادی را صورت دهد باید تصویب مجلس را بگیرد.

حجت الاسلام سلیمی اظهار کرد: نتیجه این سیاست‌ها و مذاکرات باید در سفره مردم خود را نشان دهد، اما متاسفانه سفره مردم کوچکتر و آنها هر روز فقیرتر می شوند.

انتهای ‌پیام/