شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جدید
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 4 اردیبهشت

تولید نسل جدید کامیون‌های دایملر-کرایسلر در ایران

کدخبر: 407647
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 4اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:اعطای 20 میلیون دلار وام به بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

چهارم اردیبهشت 1351؛ اعطای 20 میلیون دلار وام به بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران

بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران با همکاری یکی از بانک‌های بزرگ فرانسه و 11 بانک که اکثرا از بانک‌های بزرگ کشورهای اروپایی هستند قرارداد دریافت وامی به مبلغ 20 میلیون دلار امضا کرد.

این وام با بهره مناسب و برای مدت پنج سال در اختیار بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران قرار می‌گیرد. گروه بانک‌های اروپایی این وام را بدون تضمین دولت ایران در اختیار بانک توسعه صنعتی و معدنی قرار می‌دهد.

ابوالقاسم خردجو، مدیرعامل بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران اعلام کرد: 12 سال قبل دولت به‌دنبال اجرای برنامه‌های صنعتی و حمایت از صنایع لزوم تاسیس این بانک را توصیه و تاکید کرد و کوشش شد که سهامداران آن مردم باشند و چون موقع تاسیس بانک احساس گردید که این بانک وظایف سنگینی را برعهده خواهد داشت و از طرفی رعایت شرایط فنی و اعتباری هم ایجاب می‌کرد که عده‌ای سهامدار خارجی نیز در سرمایه‌گذاری بانک شرکت داشته باشند تا بتوان از راهنمایی فنی آنان و همچنین روابطی که برای اخذ پول از خارج لازم است برقرار شود.

مدیرعامل بانک توسعه صنعتی و معدنی ادامه داد: این بانک بیش از 3100 سهامدار ایرانی دارد و تعداد سهامداران خارجی را در سال‌های اخیر کم کرده و 40 درصد سهامی را که داشتند به 16 درصد پایین آوردیم.

خردجو ادامه داد: مشکل است بگویم که چه تاریخی به بازارهای سرمایه رخنه خواهیم کرد، ولی این کار کم‌کم دنبال می‌شود و خوشبختانه ما برای شروع توانستیم به کمک یکی از بانک‌های بزرگ و معتبر فرانسه و 11 بانک دیگر اروپایی 20 میلیون دلار برای مدت 5 سال با بهره مناسب قرض کنیم که این مبلغ بدون تضمین دولت ایران در اختیار بانک توسعه صنعتی و معدنی قرار می‌گیرد و این توفیق در راه ورود به بازارهای سرمایه خارجی برای این بانک شروع خوبی و نشان‌دهنده ثبات سیاسی و اقتصادی کشور است.

صدور کالاهای ایران به چکسلواکی

هیات بازرگانی چک که به ریاست آقای «چرنی» رئیس اتاق بازرگانی این کشور به تهران آمده است با سناتور دکتر طاهر ضیایی، رئیس اتاق ایران در محل اتاق ملاقات کرد.

گروه بازرگانی چک در مدت هشت روز اقامت در  ایران مذاکراتی با مقامات اقتصادی و بازرگانی کشور به عمل می‌آورند. این گروه همچنین با مدیران و صاحبان صنایع و بازرگانان ایرانی نیز مذاکراتی پیرامون خرید کالاهای تولیدی و صنعتی ساخت ایران انجام خواهند داد.

گفته می‌شود اعضای گروه ضمن مذاکرات خود با تولیدکننگان تریکو و کشباف قرارداد خرید 800 هزار دلار انواع تریکو و کشباف تولیدی ایران را که قبلا تشریفات مربوط به خرید آن صورت گرفته است، امضا خواهند کرد.

کفش، اجاق گاز و یخچال ازجمله کالاهایی است که امکان فروش و صادرات آن به چک از سایر کالاها بیشتر است و انتظار می‌رود گروه بازرگانی چک در طول اقامتش در تهران قراردادهای خرید برای این نوع کالاها با مدیران صنایع ایران امضا نماید.

فرودگاه عظیم اصفهان با ظرفیت ده‌ها «جمبوجت» ساخته می‌شود

ساخت فرودگاه عظیم بین‌المللی جدید اصفهان در زمین به وسعت 22 کیلومتر مربع در شرق اصفهان به سرعت ادامه دارد.

این فرودگاه علاوه‌بر اینکه فرودگاه اصلی اصفهان خواهد بود «آلترناتیو» نیز هست و جنبه احتیاطی و کمکی دارد. بدین ترتیب که اگر فرودگاه مهرآباد تهران بنا به عللی از قبلی مه‌آلود بودن هوا، برف و یخبندان و سایر اتفاقات پیش‌بینی‌ نشده بسته شد، فرودگاه «آلترناتیو» اصفهان قادر خواهد بود کلیه هواپیماهای خطوط بین‌المللی را که وارد ایران می‌شوند تا باز شدن فرودگاه مهرآباد، بپذیرد.

از این نوع فرودگاه‌ها در سایر کشورها به تعداد انگشت‌شماری وجود دارد. فرودگاه «آلترناتیو» این شهر در 22 کیلومتری جاده اصفهان – یزد با هزینه اولیه‌ای معادل 700 تا 900 میلیون ریال احداث خواهد شد.

براساس پیش‌بینی‌هایی که شده است فرودگاه اصفهان قادر خواهد بود در هر دقیقه ده‌ها فروند از عظیم‌ترین هواپیماهای خطوط هوایی جهان ازجمله «جمبوجت» را بپذیرد.

چهارم اردیبهشت 1361؛ تکذیب افزایش مجدد قیمت نوشابه

ستاد بسیج اقتصادی کشور به اطلاع هموطنان می‌رساند به علت عدم تصویب افزایش مجدد قیمت نوشابه‌های گازدار ازسوی شورای اقتصاد هرگونه اطلاعیه‌ای در این مورد تکذیب می‌شود و قیمت انواع نوشابه‌های گازدار کماکان هر بطری 13 ریال برای عامل توزیع و 15 ریال برای مصرف‌کنندگان در سراسر کشور تعیین شده است و اخیرا هیچ افزایشی در این زمینه صورت نگرفته است.

چهارم اردیبهشت 1381؛ تولید نسل جدید کامیون‌های دایملر-کرایسلر در ایران

گروه صنعتی ایران‌خودرو و کنسرسیوم «دایملر-کرایسلر» آلمان قرارداد همکاری‌های فنی ساخت کامیون‌های نسل جدید «اکتروس» و «آتگو» از ظرفیت 8 تا 40 تن را که مطابق با آخرین استانداردهای اروپایی است، امضا کردند. این قرارداد همکاری طی بازدید هیات بلندپایه صنعتی ایران به ریاست اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن ایران از کنسرسیوم دایملر کرایسلر در شهر اشتوتگارت به امضا رسید. این خودروها با توجه به قرارداد منعقده قبلی در ارتباط با ساخت موتور، گیربکس، اکسل، سیستم فرمان طی یک برنامه زمانی سه ساله در ایران به تولید کامل خواهد رسید.

این خودروها قرار است علاوه‌بر رفع نیاز صنعت حمل‌و‌نقل ایران به بازارهای موردنظر که در قرارداد پیش‌بینی شده صادر می شود. بر پایه این قرارداد شرکت ایران خودرو دیزل همچنین قرار است در حلقه جهانی شرکت دایملر – کرایسلر نسبت به توزیع محصولات خود اقدام کند.

این قرارداد اولین قرارداد همکاری‌های فنی ایران با دایملر-کرایسلر از زمان انقلاب اسلامی تاکنون است.

 استفاده از نفت برای مبارزه با فقردر ونزوئلا

علی رودریگرز، دبیرکل اوپک اعلام کرد: شرکت ملی نفت ونزوئلا باید به‌عنوان عاملی موثر برای مبارزه با فقر در این کشور عمل کند. وی که به ریاست شرکت ملی نفت ونزوئلا منصوب شده، اعلام کرد: از نفت باید برای مبارزه با فقر و از بین بردن نابرابری‌های اجتماعی در ونزوئلا استفاده شود.

ونزوئلا چهارمین تولیدکننده جهانی نفت است اما حدود 80 درصد از 24 میلیون نفر جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

چهارم اردیبهشت 1391؛ واردات 1.2 میلیارد دلار برنج در سال 90

آمار رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته یک میلیون و 513 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 253 میلیون دلار وارد کشور شده است و واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال 1389 به لحاظ ارزش 36.78 درصد رشد کرده است.

امارات متحده عربی، هند و پاکستان عمده‌ترین کشورهای صادرکننده برنج به ایران در مدت مذکور بوده‌اند؛ میزان واردات از امارات در سال گذشته 661 هزار تن به ارزش 539 میلیون دلار بوده و این کشور به لحاظ وزنی 43.68 درصد و به لحاظ ارزشی 43 درصد از سهم کل واردات برنج را به خود اختصاص داده است.

424 هزار تن برنج به ارزش 393 میلیون دلار از هندوستان خریداری شده و این کشور به لحاظ وزنی 28 درصد و به لحاظ ارزشی 31 درصد از سهم کل واردات برنج به کشورمان را به خود اختصاص داد.

همچنین در این مدت 229 هزار تن برنج به ارزش 181 میلیون دلار از پاکستان به کشورمان وارد شده است.