شهر خبر

سرنوشت مفقود شدگان همچنان مبهم/اعتراضات مردمی ادامه دار شد+جزییات

به‌ گزارش منیبان، همزمان با دهمین روز از ماه مبارک رمضان تجمع اعتراضی فعالان سیاسی، مذهبی و تعداد زیادی از نمازگزاران امروز پس از اقامه نماز جمعه در شهر «اسلام‌آباد» پایتخت پاکستان برگزار شد و شرکت کنندگان ضمن همبستگی با متحصنین در شهر کراچی، خواستار پیدا شدن مفقودشدگان شدند.

معترضان با انتقاد از سکوت نهادهای امنیتی در پاکستان نسبت به ماجرای ربایش شهروندان به ویژه افراد متعلق به جامعه شیعیان این کشور، تاکید کردند: ناپدید شدن شهروندان مغایر با قانون اساسی پاکستان و نقض آشکار حقوق شهروندی است.

رسانه‌های نزدیک به گروه‌های شیعی در پاکستان نیز گزارش دادند: تحصن خانواده‌های مفقودشدگان در شهر کراچی به رغم گرمای هوا، همچنان ادامه دارد و آنان تاکید می‌کنند که تا زمان پیدا شدن مفقودشدگان و مشخص شدن سرنوشت آنان، به تحصن ادامه می‌دهند.

مسوولان حزبی شیعیان پاکستان طی روزهای اخیر با سخنرانی در جمع متحصنین اعلام کردند: تا رسیدن به نتیجه مطلوب تحصن و جنبش اعتراضی به قوت خود ادامه پیدا می‌کند.

به گفته آنان، ده‌ها نفر از شهروندان از جمله چهره‌های فعال شیعی طی ماه‌ها و سال‌های اخیر به طور مشکوک و بدون هیچ توجیهی در شهرهای مختلف پاکستان مفقود شده و با سپری شدن چند سال، هیچ خبری از آنان نیست.

وی افزود: متاسفانه نهادهای امنیتی و مجری قانون در پاکستان اقدامات کافی و یا اطمینان بخشی برای پیگیری سرنوشت مفقودشدگان و یا رسیدگی به مطالبه خانواده‌های این افراد انجام نداده و معترضان مجبور به تحصن و برپایی اعتراضات هستند.

به گفته اعضای کمیته پیگیری سرنوشت مفقودشدگان در پاکستان، مطالبه اصلی خانواده‌های آسیب دیده و سایر گروه‌ها بازگشت افراد ربوده شده است و اگر تخلفی یا جرمی از سوی این افراد صورت گرفته باید از طریق قانون و دادگاه پیگیری شود.‌

دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین از احزاب پیشروی شیعیان پاکستان پیش‌تر طی پیامی اعلام کرد: این حزب خواهان حل فوری سرنوشت مفقود شدگان است و از هر گونه حرکت و پویش برای پیگیری این مسئله قویا حمایت می‌کند.

علامه «ناصر عباس جعفری» تاکید کرد: موضوع مفقود شدن اجباری افراد حرکتی سنگین علیه حقوق بشر است و ما در برابر آن هرگز ساکت نخواهیم ماند.