شهر خبر

تداوم اعتراض فعالان محیط زیستی در انگلیس/خواسته اصلی چیست؟

به گزارش منیبان، در این حرکت اعتراضی شرکت کنندگان یک کامیون ذغال سنگ مصنوعی مقابل ورودی بانک خالی کرده و شعارنوشته‌هایی را در آن قرار دادند که نوشته بود «جنایتکاران اقلیمی» و «سوخت‌های فسیلی مساوی مرگ». آن‌ها همچنین شعارنوشته‌ای را حمل می‌کردند که با خط درشت روی آن نوشته بود: بیمه پروژه‌های مرتبط با تولید سوخت های فسیلی مساوی فاجعه آب و هوایی است.

دیروز هم معترضان به بهانه حمایت مالی غول بانکی اچ‌اس‌بی‌سی مقابل مقر آن در لندن تجمع کردند و ۱۹ پنجره  آن را شکستند. در بیانیه این گروه آمده است: به رغم وعده بانک اچ‌اس‌بی‌سی برای اینکه ردپایش در تولید ضایعات کربنی را به صفر برساند اما برنامه اقلیمی آن‌ها هنوز اجازه می‌دهد که از پروژه‌های ذغال سنگ حمایت مالی به عمل آورده و هیچ مبنایی دیده نمی‌شود که بخواهند مشتری‌های مرتبط با انرژی‌های فسیلی را منصرف کنند.

اعضای گروه قیام علیه انقراض که خواهان رسیدگی فوری به وضع محیط زیست هستند پیشتر در اقداماتی مانند بستن خیابان منتهی به پارلمان، چسباندن خود به قطارهای شهری و امثال آن، در رفت و آمد شهری اختلال ایجاد کردند. حتی برخی از آنان خود را به نرده منزل رهبر سابق حزب کارگر قفل و زنجیر کردند.

این گروه علاوه بر اعلام رسمی وضع اضطراری، خواستار آن هستند که دولت از طریق تصویب قوانین الزام‌آور، افزایش روزافزون دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵میلادی به صفر برساند؛ کاری که بعید است دولت پس از چراغ سبز نشان دادن به شرکت‌های نفتی برای حفاری نفت 'شل' موسوم به 'فرکینگ' بتواند با آن موافقت کند.

براساس اعلام پلیس، سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ هوادار محیط زیست در جریان تظاهرات ۱۰ روزه پایتخت دستگیر شدند که این عملیات نزدیک به شش میلیون پوند هزینه روی دست پلیس گذاشت.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که که اثرات استفاده از انرژی‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، جنگل‌سوزی‌، آلودگی اقیانوس‌ها و ستیز انسان با طبیعت نمایان‌تر از همیشه شده است.

آب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح دریاها، تابستان‌های بسیار گرم و طولانی که منجر به آتش‌سوزی جنگل‌ها از استرالیا تا آمریکای جنوبی می‌شود، خشکسالی‌ها و سیلاب‌های شدید و شتاب روزافزون از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری تنها بخش کوچکی از تبعات گرمایش زمین است.

بانک جهانی هشدار داده در صورتی که تا سال ۲۰۵۰ چاره‌ای برای تغییرات اقلیمی حاصل از گرمایش زمین نشود، ۱۵۰ میلیون انسان مجبور به ترک سرزمین خود خواهند شد.

نکته مهم اینکه سال ۱۹۹۰ میلادی میزان تولید سالانه دی‌اکسید کربن جهان حدود ۲۰.۵ میلیارد تن بود و طی سه دهه گذشته این رقم ۶۶ درصد رشد داشته است.

پنج سال پیش جامعه جهانی بعد از توقف طولانی، نهایتا به توافقی دست یافت که بر اساس آن کشورها به کاهش گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند که مهم‌ترین عامل گرمایش زمین است؛ با این چشم‌انداز که جلوی گرم‌تر شدن بیش از ۲ درجه‌ای زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی را تا پایان قرن حاضر بگیرند.

دیروز رهبران آمریکا و ۴٠ کشور جهان در نشست مجازی تغییرات اقلیمی به میزبانی ایالات متحده ، بر لزوم اتخاذ اقدامات موثر برای مقابله با تغییرات اقلیمی متعهد شدند.