شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کودکان

خانه نشینی کودکان را به این بیماری چشمی دچار کرده است

کدخبر: 407646
اقتصادنیوز : ۲۳ آوریل روز جهانی عینک نام‌گذاری شده است، ابزاری که کرونا نیاز به آن را ظاهرا فزون‌تر کرده است. با کرونا ماندن در محیط محدود خانه و انجام امور مختلف به صورت آنلاین شدت یافته و به "نزدیک‌بینی قرنطینه‌ای" منجر شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب ،خارش چشم، سوزش، پریدن پلک، متحرک شدن کلمات روی صفحه نمایش کامپیوتر و... اینها نشانه‌هایی از نزدیک بینی است که در دوران شیوع کرونا و خانه‌نشینی بیشتر هم شده است.

تعطیلی مراکز تفریحی و هنری، رستوران‌ها و بارها، دورکاری، آموزش از راه دور، برگزاری جلسات از طریق اپلیکیشن‌های زوم و تیمز و بعد از همه اینها بیرون نرفتن از خانه به دلیل قرنطینه و نشستن طولانی مدت پای تلویزیون عواملی هستند که نزدیک بینی در دوران کرونا را افزایش داده‌اند.

روزنامه استاندارد اتریش به تحقیقی در چین و هلند استناد کرده است که بنا بر آن پیامدهای خانه‌نشینی در دوران کرونا بیش از همه کودکان را به عارضه نزدیک بینی مبتلا کرده است. برای این پدیده نامی هم در نظر گرفته شده: نزدیک بینی قرنطینه.

به عنوان مثال داده‌هایی از کشور چین نشان می‌دهند که نزدیک بینی به وضوح افزایش یافته است. ۱۲۰ هزار دانش آموز شش تا ۱۲ ساله دچار این عارضه شده‌اند. مشکل نزدیک بینی در کودکان شش تا هشت ساله نیز سه برابر شده است. در چین نمره چشم سه دهم آغاز نزدیک بینی است.

تمرکز طولانی مدت بر روی اشیای نزدیک، میدان اندک دید و نور مصنوعی از عواملی هستند که می‌توانند باعث بروز نزدیک بینی در سنین کودکی شوند. در مورد این گروه از کودکان باید دید که آیا استفاده از عینک برای مدت طولانی ضروری هست یا نه.

 یک اصل می‌گوید: یک بار نزدیک بین، همیشه نزدیک بین. این  عارضه معمولا در سنین مدرسه آغاز می‌شود و با بالا رفتن سن میزان آن نیز افزایش می‌یابد. کره چشم در سنین بین شش تا ۱۰ سال به سرعت رشد می‌کند و این به معنای از دست دادن وضوح دید برای اشیای دور است.

به گفته متخصصان، نزدیک بینی شدید خطر جداشدگی شبکیه (پارگی شبکیه) و ایجاد لکه‌های شناور در اثر بالا رفتن فشار چشم و در نهایت نابینایی را افزایش می‌دهد.

استاندارد در ادامه گزارش خود می‌گوید که به خصوص در کشورهای صنعتی آمار نزدیک بینی به طور آشکاری در حال افزایش است. این موضوع به تغییر سبک زندگی نیز مربوط است. در کشورهای صنعتی زمان آزاد کمتری برای افراد وجود دارد و امکان دید وسیع و نگاه به فواصل دوردست کمتر است. افراد در چنین کشورهایی ساعات بیشتری را پای کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی‌های هوشمند و تلویزیون می‌گذرانند.

 پیش بینی می‌شود که در اروپا تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۶ درصد مردم دچار نزدیک بینی باشند. به همین دلیل متخصصان در سراسر دنیا در تلاشند تا راه حلی برای این معضل پیدا کنند.

به عنوان مثال در اتریش از ابتدای ماه آوریل، عینک‌هایی به بازار آمده‌اند که علاوه بر رفع مشکل نزدیک بینی جلوی افزایش آن را نیز می‌گیرند.

یک تحقیق آزمایشگاهی دوساله نشان داده که این عینک‌ها می‌توانند رشد نزدیک بینی در کودکان بین هشت تا ۱۳ ساله را تا ۶۰ درصد کاهش دهند. 

یک متخصص می‌گوید وقتی میزان نزدیک بینی به ۶ دیوپتری برسد می‌تواند پیامدهایی مشکل‌آفرین در سنین بالا داشته باشد مثل پارگی شبکیه یا مشکل بینایی.

این متخصص می‌گوید به همین دلیل پیدا کردن راه حلی برای نزدیک بینی کودکان، مسئله مربوط به زیبایی نیست بلکه می‌تواند جلوی بروز مشکلات بسیار بیشتر و حادتری را بگیرد.

در حال حاضر تحقیقاتی نیز برای عینک‌های مخصوص کامپیوتر در جریان است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده تحولی در این عینک‌ها ایجاد شود.

 به طور متوسط اکثر کودکان و نوجوانانی که دچار نزدیک بینی هستند در کشورهای آسیایی زندگی می‌کنند. در برخی کشورهای آسیایی ۹۵ درصد کودکان و نوجوانان دچار این عارضه هستند. در چین تخمین زده می‌شود که از هر پنج کودک چهار نفر دچار نزدیک بینی باشند.

در اروپا نیز حدود نیمی از جوانان نزدیک بین هستند. اما چگونه می‌توان جلوی این آمار فزاینده را گرفت؟

برای پیشگیری از نزدیک بینی باید از سنین پایین کودکی روزانه حداقل دو ساعت را در فضای باز و زیر آسمان گذراند. نباید روزانه به مدت طولانی به اشیای نزدیک خیره شد؛ صرف نظر از اینکه این شیء تبلت باشد یا یک کتاب. مهم این است که فاصله مناسب با آن را حفظ کرد و به طور متناوب به دور نگریست.

آنچه که برای چشم ضروری است، بودن در نور طبیعی و فضای آزاد است چرا که نور روز جلوی بزرگ‌تر شدن کره چشم را می‌گیرد.

یک تحقیق در کشورهای اسکاندیناوی نشان داده که در فصول تاریک سال نزدیک بینی افزایش پیدا می‌کند در حالی که در شش ماهه روشن، آمار نزدیک بینی در این کشورها ثابت است.

توصیه پزشکان برای کودکان زیر سه سال، استفاده هر چه کمتر از وسایل الکترونیکی است. برای کودکان تا شش سال تنها ۳۰ دقیقه در روز استفاده از این وسایل توصیه می‌شود.

و یک توصیه برای همه، حتی بزرگسالان: هرچه بیشتر چشم‌تان را از صفحه نمایش برداشته و به دوردست نگاه کنید، بیشتر در فضای باز بمانید. خوشبختانه این یکی، حتی در دوران تعطیلی‌های فراگیر به دلیل کرونا ممکن است!