شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#شورای امنیت

مدویدیف: روابط روسیه و آمریکا به سطح دوران جنگ سرد بازگشته است


مدویدیف: روابط روسیه و آمریکا به سطح دوران جنگ سرد بازگشته است

معاون رئیس شورای امنیت روسیه معتقد است، روابط این کشور با آمریکا از رقابت به رویارویی تبدیل شده و اعمال تحریم‌ها و تشدید رویارویی باعث بازگشت روابط مسکو و واشنگتن به سطح دوران جنگ سرد شده و این وضعیت خطرناک است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»،  "دیمیتری مدویدیف" معاون رئیس شورای امنیت روسیه دیدگاه خود درباره وضعیت روابط کنونی روسیه و ایالات متحده را بیان کرده و یادآور شد که در نتیجه اعمال تحریم‌ها و تشدید رویارویی‌ها، روابط بین دو کشور به سطح دوره جنگ سرد بازگشته است.  

مدویدیف در تفسیری برای این خبرگزاری که امروز (جمعه) منتشر شد، در این باره توضیح داده است: «طی سال‌های اخیر روابط روسیه و آمریکا عملاً از رقابت به سمت رویارویی رسیده است و در حقیقت، به سطح دوران جنگ سرد بازگشته است. پس از آن، دو کشور تا به این اندازه به رویارویی نظامی نزدیک نشده بودند. اعمال فشارهای تحریمی، تهدیدهای مکرر، تشدید رویارویی و دفاع از منافع خودخواهانه خود، مواردی هستند که جهان را به سمت بی ثباتی دائمی سوق خواهد داد.»

این مقام بلندپایه روس به روند توسعه اوضاع در جریان بحران دریای کارئیب در سال 1962 اشاره کرد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در پاسخ به اقدامات طرف آمریکایی، تسلیحات راهبردی تهاجمی خود را در خاک کوبا مستقر کرده بود و ایالات متحده هم به نوبه خود و در ادامه رویارویی، حمله و محاصره دریایی را آغاز کرد.  

نائب رئیس شورای امنیت روسیه این نکته را در خصوص این بحران مورد توجه قرار داد که پاسخ درازمدت، باعث پیدا شدن موشک‌های راهبردی در نقاط مختلف جهان شد و این تنها عواقب منفی آن نبود. وی افزود: «در آن زمان، وضعیت بحرانی توسط رهبران دو کشور نجات پیدا کرد و آنها توانستند ارزیابی هوشیارانه‌ای از اوضاع کرده و به توافق دست یابند و برای این منظور حاضر به دادن امتیاز به طرف مقابل شدند.»

روز گذشته "جن ساکی" سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌داند که تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کند.

پیش از این، "آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه گفته بود که نشست سران ولادیمیر پوتین و جو بایدن می‌تواند منجر به عواقب منفی غیرقابل پیش بینی شود. البته این سناتور ابراز اطمینان کرده که پوتین در دام سخنان تحریک آمیز احتمالی بایدن نخواهد افتاد و از عهده مذاکره با وی بر می‌آید، ولی به عقیده این مقام پارلمانی، چنین دیداری می‌تواند به سمت یک بحران کارائیب دیگر سوق پیدا کند که این بار پیرامون اوکراین شکل گرفته است.

انتهای پیام/