شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#برجام

سخنان تازه فرمانده سنتکام درباره اقدام‌های جبرانی برنامه هسته‌ای ایران

فرمانده سنتکام تاکید کرد اقدام‌های جبرانی ایران در زمینه هسته‌ای که پس از خروج آمریکا از برجام گرفته شده، قابل بازگشت است.

کنت مک کنزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد کنت مکنزی فرمانده نیروهای آمریکایی در غرب آسیا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران درباره اقدام‌های جبرانی هسته‌ای ایران گفت: آنها هیچ کار بازگشت‌ناپذیری انجام نداده‌اند.

ایران پس از خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم های بازگردانی شده و تحریم های جدید آمریکا و بدعهدی کشورهای اروپایی و شرکای برجام در پیدا کردن راهکارهایی عملی برای کاهش تاثیر تحریم های آمریکا و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، اعلام کرد که در چند گام تعیین شده تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش می دهد. 

این اقدامات جبرانی مطابق مفاد برجام بوده‌اند که هر یک از اعضای توافق را مجاز می سازد در صورت عدم پایبندی طرف های دیگر به تعهداتشان، از اجرای تعهداتش بکاهد. مقامات ایران تاکید کرده اند اقدامات جبرانی ایران بازگشت پذیر هستند و با پایبندی تمام اعضای اصلی برجام به تعهداتشان، به حالت قبل بازخواهند گشت. 

به دنبال ابراز تمایل دولت جدید آمریکا با بازگشت به توافق هسته ای، مذاکرات احیای توافق هسته ای میان اعضای کمیسیون مشترک برجام، با حضور آمریکا در وین در مدت اخیر برگزار شده است. هنوز مذاکرت مستقیم یا غیر مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نشده است.