شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کودکان

اختصاصی/ ناگفتنی هایی درباره هپاتیت کودکان

اختصاصی/ ناگفتنی هایی درباره هپاتیت کودکان

اختصاصی/ ناگفتنی هایی درباره هپاتیت کودکان
هپاتیت در کودکان ممکن است خود را با تب ، درد شکم و کاهش وزن نشان دهد. اینها علائم غیر اختصاصی هستند که باعث بیماری می شوند. تشخیص در مراحل اولیه دشوار است.

 به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، هپاتیت در کودکان ، مانند بزرگسالان ، شامل التهاب کبد است. کبد عضوی است که در سمت راست شکم قرار دارد و به عنوان یک سیستم تصفیه سم عمل می کند.

همچنین ، چندین ماده ضروری برای زندگی  را تولید می کند و در روند هضم غذا نقش دارد. مشکل این است که ، وقتی کبد ملتهب می شود ، نمی تواند به درستی کار کند.

اگرچه بروز هپاتیت در کودکان به لطف واکسن ها علیه ویروس های خاص کاهش یافته است ، اما هنوز هم یک مشکل عمده برای سلامتی است. این یک عفونت است که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد ، اما در برخی از مراحل زندگی منجر به عوارض می شود.

بیشتر هپاتیت ها توسط ویروس هایی ایجاد می شوند که میل دارند در کبد باشند.

چه عواملی باعث هپاتیت در کودکان می شود؟

 هپاتیت در کودکان تقریباً منحصراً توسط ویروس ها ایجاد می شود. آنها در خانواده ای به نام ویروس های هپاتیت دسته بندی می شوند. مهمترین آنها ویروس های هپاتیت A ، B و C است ، اگرچه موارد دیگری مانند D و E نیز وجود دارد که کمتر شایع است.

شایعترین علت هپاتیت در کودکان ویروس هپاتیت A (HAV) است. بیماری که تولید می کند معمولاً خوش خیم  است. به عنوان مثال ، در اسپانیا تقریباً ۵٪ از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. این ویروس از طریق مدفوع و دهان گسترش می یابد. هنگامی که پس از استفاده از توالت دست های خود را به درستی نمی شویم.

بیشتر موارد در مکانهایی اتفاق می افتد که شرایط بهداشتی خوبی ندارند. وقتی ما آبی را که به درستی تصفیه نشده است مصرف می کنیم ، ممکن است حاوی آثاری از مدفوع حامل ویروس باشد.

هپاتیت در کودکان به دلیل HAV معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرد ، زیرا تظاهرات بالینی خیلی جدی نیستند.  گاهی اوقات شیوع اپیدمی رخ می دهد یا سطح بالایی از آلودگی در بین اعضای خانواده بوجود می آید.

ویروس هپاتیت B

ویروس هپاتیت B (HBV) جدی تر است. زیرا که عفونت در ابتدا علائم بارزتری ایجاد می کند و مزمن می شود. این ویروس عمدتاً به این دلیل شیوع می یابد که مادر در دوران بارداری یا تولد آن را به کودک منتقل می کند.

همچنین موارد بسیاری وجود دارد که ویروس در دوره بلوغ گسترش می یابد. این ممکن است در نوجوانان معتاد به تزریق مواد مخدر مانند هروئین باشد یا حتی می تواند با استفاده از خال کوبی یا سوراخ کردن بدون اقدامات بهداشتی مناسب باشد.

ویروس هپاتیت C

امروزه ، هپاتیت در کودکان معمولاً به دلیل هپاتیت ویروس C (HCV) نیست ، زیرا اقدامات ایمنی بسیار بهبود یافته است. این ویروس به صورت تزریقی نیز منتقل می شود و اکثر قریب به اتفاق موارد از مادران آلوده است.  حتی در این شرایط ، احتمال آلوده شدن نوزاد کم نیست.

با این حال ، HCV نیز تمایل به مزمن شدن دارد. تقریباً ۷۵٪ موارد عفونت در نهایت به سیروز کبدی یا سرطان کبد تبدیل می شوند. بنابراین پیشگیری و درمان آن ضروری است.

علائم هپاتیت در کودکان چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، هپاتیت در کودکان می تواند مورد توجه قرار نگیرد. علائم آن کاملاً غیر اختصاصی و در بعضی موارد خفیف است. به عنوان مثال ، ممکن است به صورت احساس خستگی و بی حالی عمومی ظاهر شود.

در برخی موارد ، کودکان از زردی رنج می برند. این شامل رنگ پوست و چشم به رنگ مایل به زرد است. 

تب: در هپاتیت A زیاد نیست و در تصویر اولیه هپاتیت B کمی بالاتر است

استفراغ

شکم درد: مخصوصاً در ناحیه کبدی

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

کودکان باید برنامه واکسیناسیون را رعایت کنند ، که می تواند آنها را در برابر انواع خاصی از هپاتیت محافظت کند. همچنین ، در صورت وجود علائم هشدار دهنده ، ضروری است که به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید تمام آزمایشات لازم را برای نظارت بر کودک یا درمان او در صورت عفونت انجام دهد.

منبع:  Steptohealth  آوریل ، 2021

ترجمه گلنوش محب علی