شهرخبر

شیوه‌ی صحیح نگه داشتن داروها در منزل

شیوه‌ی صحیح نگه داشتن داروها در منزل

شیوه‌ی صحیح نگه داشتن داروها در منزل
ذخیره‌ی مناسب دارو برای نگه داشتن آن در شرایط مطلوب از نظر ایمنی و اثربخشی تا تاریخ انقضا ضروری است. در این مطلب مواردی وجود دارد که باید آن‌ها را به خاطر بسپارید.

به گزارش بهداشت نیوز، شیوه‌ی نگهداری از دارو اهمیت دارد زیرا باید خواص آن‌ها حفظ شود. بنابراین شما نمی‌توانید داروها را هر جایی نگه دارید. مناسب‌ترین شرایط نگه‌داری داروها، جای خشک و خنک است. شما باید به اصول نگه‌داری دارو توجه کنید تا خواص و تأثیر آن تا تاریخ انقضا حفظ شود.

عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری دارو

عوامل گوناگونی می‌توانند بر دوام دارو اثر بگذارند؛ مانند:

دمای محیط

این یکی از عواملی است که بر دوام و ماندگاری یک دارو اثر می‌گذارد. به همین دلیل دارو باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. پس اطمینان حاصل کنید که دمای محل نگهداری دارو، ثابت است و تغییرات ناگهانی ندارد.

فُرم دارویی

شما باید به فُرم دارو نیز توجه کنید. داروهای مایع معمولاً کم‌دوام‌تر از انواع قرص یا کپسول هستند. همچنین ویژگی داروهای مایع، راحت‌تر از داروهای جامد دستخوش تغییر می‌شود.

داروهای چند دوزی

داروهایی وجود دارند که هر بار که قرار است از آن استفاده کنید مجبورید درش را باز کنید، مثلاً شربت، قطره چشم و ... باز کردن در ظرف دارو به دفعات می‌تواند ماندگاری آن را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشد. بنابراین یادتان باشد که تأثیرگذاری داروهای چند دوزی، تابع تاریخ انقضای مصرف آن‌ها نیست، بلکه به زمانی بستگی دارد که برای اولین بار در آن را باز کرده‌اید. مدت ماندگاری این داروها معمولاً روی بسته‌بندی‌شان ذکر شده و اغلب کوتاه‌تر از تاریخ انقضای آن است.

تاریخ روزی را که در ظرف را باز کرده‌اید روی آن بنویسید تا بدانید تا چه زمانی می‌توانید از آن استفاده کنید. البته خوب است به محض اینکه دوره درمانتان کامل شد، باقی مانده دارو را فوراً دور بریزید.

نکاتی برای نگهداری از داروها

شما معمولاً می‌توانید بیشتر داروها را در دمای اتاق نگه دارید به جز مواردی که نیاز به نگهداری در شرایط خاصی دارند. برخی از توصیه‌ها درباره نگهداری دارو شامل موارد زیر می‌شوند:

. دارو را در جای خشک و خنک نگه دارید؛ جایی که تغییرات دمای ناگهانی نداشته باشد.

. دارو را نزدیک وسایل برقی نگهداری نکنید.

. بسته‌بندی دارو را نگه دارید.

. از ظرف مخصوص نگهداری قرص استفاده کنید.

. دارو را در حمام یا آشپزخانه نگهداری نکنید زیرا این مکان‌ها معمولاً مرطوب‌اند و تغییرات دما دارند.

. دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

دیگر توصیه‌ها

اگر دارو را با خود به سفر می‌برید باید توجه داشته باشید که در بهترین شرایط نگهداری شود، یعنی خشک و خنک. فراموش نکنید که تاریخ انقضای مصرف، فاکتور مهمی در حفظ خاصیت دارو است. به همین دلیل باید همیشه پیش از شروع مصرف دارو، تاریخ تولید و انقضا را چک کرده و بروشور آن را بخوانید. یادآوری می‌کنیم که تاریخ انقضای مصرف را با تاریخ ماندگاری دارو بعد از باز کردن در دارو یکی ندانید.

بسته‌بندی دارو و بروشور داخل آن را نگه دارید

همان‌طور که گفتیم اطلاعات ذکر شده روی بسته‌بندی هر دارویی که مصرف می‌کنید و بروشور آن را بخوانید تا بدانید بهترین راه نگهداری آن چیست و آیا لازم است اقدام خاصی برای نگهداری آن انجام دهید یا نه.

تغییر ظاهری دارو

هیچ دارویی را که تاریخ مصرفش گذشته است مصرف نکنید یا اگر متوجه شدید تغییری در کیفیت دارو روی داده از آن استفاده نکنید (تغییر رنگ دارو نشان می‌دهد که کیفیت آن نیز تغییر کرده است).

در نهایت اینکه ظاهر دارو در صورتی که به خوبی نگهداری نشود تغییر می‌کند، اگر تردید دارید، آن را مصرف نکنید.

منبع: تبیان