به گزارش برنا؛ نتایج حاصل از یک مطالعه بین المللی به سرپرستی محققان کانادایی نشان داده است که استفاده از روش بی حسی موضعی از نوع اپیدورال یا شکمی برای زایمان طبیعی یا سزارین ارتباطی با افزایش احتمال ابتلای فرزند به اختلال اوتیسم ندارد.

در این تحقیق که به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه مانیتوبای کانادا انجام شده است، بیش از 120 هزار تولد مورد بررسی واقع شده‌اند و نتایج نشان داده است که هیچ ارتباط مشهودی بین بی حسی اپیدورال در حین زایمان و خطر ایجاد اوتیسم در کودکان وجود ندارد.

این در حالی است که پیشتر و در سال 2020 یک مطالعه پژوهشی به ای موضوع اشاره کرده بود که چنین ارتباطی وجود داشته و بایستی مورد توجه قرار گیرد.

در همان زمان انتشار نتایج مربوط به مطالعه مورد اشاره، پنج جامعه پزشکی مختلف با بیش از یک صد هزار پزشک عضو، افزایش خطر ابتلا به اوتیسم را به دنبال به کارگیری بی حسی موضعی اپیدورال را زیر سؤال برده بودند. به گزارش سیناپرس،  این پزشکان اشاره داشتند که احتمالاً وجود عوامل دیگری به غیر از بی حسی اپیدورال باعث سوگیری نتایج پژوهش فوق شده باشد.

حالا و با این یافته اخیر که در نشریه معتبر JAMA Pediatrics منتشر شده است، مشخص شده که هیچ ارتباطی بین استفاده از روش بی حسی موضعی اپیدورال و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان وجود ندارد.

گفتنی است که در روش بی حسی موضوعی اپیدورال، برخلاف روش اسپینال که ماده بی حس کننده به درون مایع مغزی نخاعی تزریق می‌شود، این ماده به درون فضای شکمی نزدیک به ستون فقرات وارد می‌گردد و از این طریق بی حسی برقرار می‌گردد.

البته به گفته متخصصان، در این روش به مقدار داروی بیشتری نیاز است و همچنین شروع بی حسی و بی دردی نیز، آرام‌تر و کندتر از روش بی حسی اسپینال انجام می‌شود.