شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#اتحادیه اروپا#ایتالیا#بروکسل#کرونا

کرونا در اروپا| ازاقدامات قانونی بروکسل علیه آسترازنکا تا بحران سیاسی در دولت ائتلافی ایتالیا


کرونا در اروپا| ازاقدامات قانونی بروکسل علیه آسترازنکا تا بحران سیاسی در دولت ائتلافی ایتالیا

جدیدترین اخبار کرونا از اروپا از بالا گرفتن اختلافات در دولت ائتلافی "ماریو دراگی" در ایتالیا درباره چگونگی پیشبرد روند مبارزه با کرونا و تصمیمات اتحادیه اروپا برای اقدامات قانونی علیه شرکت آسترازنکا حکایت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بحران کرونا با همه عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن همچنان در اروپا ادامه دارد.

بیش از 21 درصد آلمانی‌ها اولین دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

جدیدترین اخبار کرونا در اروپا حاکی از آن است که بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی در آلمان حداقل بیش از 21 درصد شهروندان آلمانی حداقل یک بار علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

برلین از روسیه واکسن می‌خرد

نخست وزیر ایالت زاکسن آلمان هم از تصمیمات برلین برای خرید 30 میلیون دوز واکسن "اسپوتنیک وی" روسی خبر داد. وی در سفری به روسیه گفت: ما می خواهیم طی سه مرحله در ژوئن، جولای و آگوست 30 میلیون دوز واکسن روسی بخریم. این مقام آلمانی در عین حال پیش شرط آن را تایید این واکسن از طرف آژانس دارویی اروپا دانست.

نخست وزیر ایالت زاکسن در مسکو با وزیر بهداشت این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رئیس دفتر مرکل شمار بالای مبتلایان را تهدیدی برای سیستم بهداشت و درمان دانست

"هلگا براین"، رئیس دفتر مرکل هم از تصویب طرح موسوم به ترمز اضطراری در برابر انتقادها حمایت کرده و گفت: شمار ابتلا به این بیماری در اکثر مناطق بسیار زیاد است و تهدیدی برای سیستم بهداشت و درمان ما محسوب می شود. اقدامات لحاظ شده در طرح ترمز اضطراری در این مناطق فورا ضرورت دارد. قبلا در بسیاری کشورها مشخص شده است که برای کاهش سریع مبتلایان این اقدامات ضرورت دارد.

طرح موسوم به ترمز اضطراری که روز گذشته در پارلمان آلمان تصویب شد پیش‌بینی کرده است که هرگاه برای مدت سه روز پیاپی شاخص هفتگی موارد ابتلا به ویروس کرونا بیش از 100 نفر در یکصدهزار نفر جمعیت باشد، آنگاه اجرای برخی محدودیت ها الزامی خواهد بود. این مقررات قرار است تا روز 30 ژوئن اعمال گردد. تا کنون دولت‌های ایالت‌ها با بهره گرفتن از ساختار نامتمرکز سیاسی آلمان در اجرای چنین قوانینی مختار بوده‌اند.

دولت آلمان برای اجرای چنین قانونی نیاز به رای مجلس شورای ایالت‌های آلمان (بوندس‌رات) دارد. بر اساس قوانین فدرال آلمان، ایالت‌ها می‌توانند در این مجلس مانع از تصویب این قانون شوند. قرار است بوندس‌رات روز پنجشنبه 22 آوریل (2اردیبهشت) در این رابطه تشکیل جلسه دهد.

از طریق این تغییر قانونی، دولت فدرال آلمان این اختیار را می یابد که دستورات برای تشدید محدودیت ها در سراسر آلمان را صادر کند.

95 درصد مبتلایان آلمانی به ویروس‌های جهش یافته آلوده می‌شوند

انستیتو رابرت کخ آلمان هم روز گذشته اعلام کرد که سهم آلودگی به انواع جهش یافته ویروس کرونا که نگران کننده است به 95 درصد افزایش پیدا کرده که بیشتر مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی می شود.

آمریکا هم به دلیل بحران کرونا هشدارهای سفر به برخی کشورها از جمله آلمان را به بالاترین سطح خود گسترش داده است. از روز چهارشنبه حدود 100 کشور دیگر از جمله آلمان و فرانسه به این لیست امریکا اضافه شدند. در این لیست که توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است علاوه بر آلمان، کشورهای فرانسه، انگلیس، کانادا و مکزیک هم قرار گرفته اند. دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که بالاترین سطح هشدارهای سفر به زودی برای 80 درصد کشورها اعمال خواهد شد.

در آلمان هم تا اواسط آوریل 59 مورد عارضه ترومبوز مغزی و سینوسی ( لخته شدن خون) بعد از تزریق واکسن آسترازنکا گزارش شده است. این عوارض مربوط به افرادی می شود که در فاصله زمانی بین 13 فوریه و 31 ماه مارس با این واکسن واکسینه شده اند. 12 نفر از جمله 6 مرد و 6 زن هم در اثر این عوارض جان خود را از دست داده‌اند.

مرکل خواستار گسترش اختیارات بروکسل در زمینه بهداشت و سلامت شد

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان خواستار دادن اختیارات بیشتر به بروکسل در زمینه بهداشت و سلامت شد. وی تاکید کرد که برای این منظور قراردادهای اروپایی می تواند تغییر یابد و این درسی است که بحران کرونا به ما داده است.

به این ترتیب مرکل بعد از تجربه بحران کرونا درخواست کرد که به بروکسل در مسائل بهداشت و سلامت قدرت و اختیارات بیشتری داده شود.

وی در یک بحث آنلاین حزب مردم اروپا درباره آینده این اتحادیه گفت: در صورت لزوم برای این منظور باید قراردادهای اروپایی تغییر داده شود. من اعتقاد دارم که اروپا در زمینه بهداشت و سلامت به قدرت و اختیارات بیشتری نیاز دارد. احتمالا برای این منظور باید قرادادهای اروپایی اصلاح شود. من همواره برای تغییر معاهدات اروپایی دیدگاه بازی داشته ام و این به خودی خود هدف نیست.

مرکل همچنین در این چارچوب خواستار هماهنگی های بیشتر اروپایی در زمینه تولید واکسن شده و گفت: همه می خواهند حالا واکسن تولید کنند. پاسخ نمی تواند این باشد که ما 27 نوع واکسن تولید کنیم. پاسخ به این شرایط می تواند این باشد که هر کسی سهمی را در این راستا ایفا کند که ما واکسن های اروپایی ایجاد کنیم.

مرکل همچنین گفت: آلمان هم مانند کمیسیون اروپایی گروه ویژه ای را برای افزایش تولید واکسن های کرونا تشکیل داده است.

صدر اعظم آلمان همچنین به این مسئله انتقاد وارد کرد که برخی کشورهای اروپایی بدون تایید آژانس دارویی اتحادیه اروپا از واکسن های روسی و چینی استفاده می کنند. به گفته وی این امر باعث تضعیف تلاش های مشترک اروپایی می شود.

صدر اعظم آلمان یک بار دیگر از تهیه واکسن کرونا از طرف بروکسل در برابر انتقادها حمایت کرده و گفت: مطمئنا اشتباهاتی صورت گرفته است، اما خوب واقعا همه چیز اشتباه پیش نرفته است.

"منفرد وبر"، رئیس فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا هم خواستار اصلاحات در این اتحادیه برای سریع تر ، موثرتر و محبوبتر شدن اتحادیه اروپا در بین شهروندان شد.

این مقام اروپایی گفت: هر زمانی که اتحادیه اروپا مجبور شد به اتفاق آراء تصمیم بگیرد از جمله در زمینه سیاست خارجی و مالیاتی در آنجا ناکام ماند.

وبر چندی پیش خواستار روی کار آمدن یک وزیر امور خارجه اروپایی شده بود که به واسطه آن رئیس کمیسیون و رئیس شورای اروپایی در هم ادغام شوند. وی در این باره گفت: اروپا به یک وجهه در دنیا نیاز دارد و باید با یک رای سخن بگوید.

مرکل در این راستا موضع محتاطانه تری اتخاذ کرده و گفت: تغییرات در معاهدات اتحادیه اروپا هم به اتفاق نظر در بین کشورهای عضو این اتحادیه نیاز دارد. برای اینکه بتوانیم از جمله در عرصه سیاست خارجی به جای به اتفاق آراء با رای اکثریت تصمیم گیری کنیم باید فکر کنیم که چکار می توانیم انجام دهیم.

اقدامات قانونی علیه شرکت آسترازنکا در دستور کار اروپا

پولیتیکو هم با استناد به محافل اروپایی اعلام کرد که کمیسیون اروپایی اقدامات قانونی علیه شرکت سوئدی-انگلیسی آسترازنکا را به دلیل عمل نکردن به وعده های خود در زمینه تحویل واکسن به اتحادیه اروپا را دنبال می کند. در جلسه روز چهارشنبه سفرای این اتحادیه اکثر کشورهای عضو این اتحادیه خواستار اقدامات قانونی علیه این شرکت تولید کننده واکسن شدند.

بیش از 29 هزار ابتلای روزانه در آلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 29518 مورد جدید به ویروس کرونا در عرض 24 ساعت و 259 مورد مرگ کرونای جدید در این مدت خبر داده است. به این ترتیب نرخ مبتلایان جدید به ازای صد هزار نفر در این کشور به 161.1 مورد رسیده است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان می خواهد در سفر به کوزوو و صربستان درباره غلبه بر پاندمی کرونا مذاکره کند.

هایکو ماس قبل از این سفر خود اعلام کرد که بحران کرونا بار دیگر به ما نشان داد که سرنوشت آلمان، اتحادیه اروپا و بالکان غربی تا چه اندازه به هم پیوند خورده است.

کرونا عامل تنش در دولت ائتلافی نوپای ایتالیا

تصمیمات اخیر دولت ایتالیا برای مهار کرونا باعث تنش های جدی در دولت ائتلافی ایتالیا شده است. هیات دولت عصر روز گذشته درباره یک جدول زمانی برای کاهش محدودیت های کرونایی تصمیم گیری کرده، اما طرح ممنوعیت بحث برانگیز ترددهای شبانه را بدون تغییر گذاشت.

متئو سالوینی، رئیس حزب دولتی راستگرای لگا اعلام کرده که اعضای کابینه از حزب وی با این طرح موافقت نخواهند کرد. سالوینی خواستار لغو منع ترددهای شبانه است. دولت جوزپه کونته هم در مناقشات بر سر چگونگی مبارزه با بحران کرونا دچار فروپاشی شد.

روزنامه لارپوبلیکا روز پنج شنبه از اولین بحران سیاسی واقعی در دولت ماریو دراگی که از اواسط فوریه روی کار آمده است سخن گفت.

جدیدترین آمارهای کرونایی در کشورهای مهم اروپا

بر اساس جدیدترین آمارها در فرانسه در عرض 24 ساعت 34,968به کرونا مبتلا شده‌اند و 313 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در انگلیس هم در عرض 24 ساعت 2,396به کرونا مبتلا شده‌اند و 22 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در ایتالیا هم در عرض 24 ساعت 13,844به کرونا مبتلا شده‌اند و 364 نفر بر اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در اسپانیا هم بر اساس جدیدترین آمارها در عرض 24 ساعت 10,232نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 148 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

به این ترتیب بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در فرانسه 5,374,288از آغاز شیوع کرونا به آن مبتلا شده‌اند و 101,881بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در انگلیس هم تاکنون 4,395,703به کرونا مبتلا شده‌اند و 127,327نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در ایتالیا هم بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال 3,904,899به کرونا مبتلا شده‌اند و 117,997هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در اسپانیا هم تا به حال 3,446,072به کرونا مبتلا شده‌اند و 77,364بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در آلمان هم تا به حال 3,208,672به کرونا مبتلا شده‌اند و 81,382هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/