شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ماه مبارک رمضان

بهار مهربانی/در پرتو کلام نور با بیان محمدعلی انصاری «۹»؛

آزادی روح و جان در پرتو عدم وابستگی انسان به تعلقات دنیوی است

 آزادی روح و جان در پرتو عدم وابستگی انسان به تعلقات دنیوی است

محمد علی انصاری مفسر قرآن و نهج البلاغه، در روز نهم ماه مبارک رمضان در تفسیر سوره یس به بیان طعم شیرین رهایی از زنجیر تعلقات می پردازد.

خبرگزاری مهر- گروه دین و آئین: محمد علی انصاری، مفسر قرآن کریم و استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیاتی از قرآن کریم و بیانات امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان علی (ع) و شرح دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته است که به صورت روزانه و موضوعی، در ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان خواهد شد. در روز نهم ماه مبارک رمضان محمدعلی انصاری مفسر قرآن در بیان طعم شیرین رهایی از زنجیر تعلقات در شرح و تفسیر سوره یس پرداخته است که در زیر می‌خوانید:

صاحبان اخلاق مهمترین نکته‌ای که در تکامل انسان می‌بینند واژه‌ای بسیار شیرین و دلنشین و گواراست یعنی میگویند انسانی می‌تواند ره بجایی ببرد که طعم شیرین رهایی و آزادی را بچشد. نقطه مقابلش انسانی که در بند تعلق و وابستگی می‌شود نمی‌تواند از جا برخیزد و ره به جایی نمی‌برد و به هیچ بعدی از توانمندی‌های خودش دست پیدا نمی‌کند.

عامل اصلی رکود ماندن درجا زدن و واپس ماندن انسان در این زندگی وابستگی و تعلق است. علقه ها همان زنجیرهاست و همان زنجیرهایی است که خداوند سبحان مطرح می‌کند.

حالا این علقه ها چیست؟ غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است.

تعلق به نفس، به خود و همانی که از تعبیر به حب نفس در متون معلمان اخلاق برداشت می‌شود و همانی که در زبان پارسی به خودپرستی تعبیر می‌کنیم. انسان چنان وابسته خودش می‌شود که گویا خودش بت خودش است.

خودش خدای خودش است و چیزی برتر از خودش در زندگی برایش معنا ندارد منافع و جایگاه خودش آنچنان وابسته به خویشتن که اسیر و محبوس در زندان محدودیت‌های خود است و این انسان طعم آزادی و رهایی را نمی‌چشد.

گاه انسان وابسته می‌شود زنجیر به دست و پا که می‌آید که برای بعضی این زنجیر مال است. مال پرست می‌شوند. می‌بینید که آنچنان به ثروت و سرمایه هستند که نه ناموس و نه وطن مانعشان برای رسیدن به زر اندوزی و لذات های مالی وابسته محض اند.

گاه به جایی می‌رسند که تمام دنیا و هم و همتشان شهوات جنسی می‌شود و شهوت‌پرست می‌شود و اگر رهایشان کنید، به دنبال مسائل جنسی اند.

هنگامی که انسان وابسته می‌شود و علقه و تعلق اهمیت پیدا می‌کند. شهوت، مال و نفس مقوله ناپسندی نیست بلکه نفس پرستی، شهوت پرستی و مال پرستی نکبتی است که انسان‌ها را به زنجیر می‌کشد و طعم شیرین آزادی جان و روح و پرواز را از انسان می‌گیرد و انسان را حبس در این خاک دان می‌کند این زنجیرهاست که انا جعلنا فی اعناقهم اغلالا.