شهرخبر

در واکنش به قتل فجیع «جمال خاشقجی»؛

موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با محدودیت فروش تسلیحات به ریاض

موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با محدودیت فروش تسلیحات به ریاض

مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه محدودیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را با اکثریت آرا به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه بیزنس اینسایدر، مجلس نمایندگان ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت واشنگتن) در یک رأی گیری لایحه ای را تصویب کرد که فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را محدود می کند.

این لایحه قانونی که با کسب ۳۵۰ رأی موافق در برابر ۷۱ رأی مخالف از تصویب این مجلس گذشت، بخشی از تلاشها در راستای مقابله با سیاستهای سبعانه و سرکوبگرانه مقامات ریاض در برخورد با منتقدان داخلی از جمله «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی بود؛ فردی که در ماه مه ۲۰۱۸ به شیوه ای از پیش برنامه ریزی شده به محل کنسولگری عربستان در شهر استانبول کشیده شد و سپس به طرز فجیعی به قتل رسید.

گفتنی است، پس از آنکه «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا وعده اتخاذ موضعی سخت تر در قبال اقدامات عربستان سعودی و همچنین بازنگری در روابط دوجانبه واشنگتن- ریاض را داد، «گری کانولی» یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا «قانون حمایت از مخالفان سعودی ۲۰۲۱» را بار دیگر به صحن این مجلس معرفی کرد.

این لایحه قانونی کاخ سفید را به ارائه گزارشهایی به کنگره در باب سرکوب مخالفان و روزنامه نگاران در عربستان سعودی ملزم می کند. این لایحه همچنین شامل یک دوره ممنوعیت ۱۲۰ روزه فروش تسلیحات به عربستان سعودی است که این ممنوعیت ممکن است به مدت سه سال دیگر نیز تمدید شود.

لازم به ذکر است که این لایحه به کاخ سفید اجازه می دهد که در صورت اثبات عدم نقض حقوق بشر مخالفان و بازداشت شدگان از سوی ریاض در نزد کنگره ایالات متحده، ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی را دور بزند.

گفتنی است که این لایحه همچنان در انتظار تصویب در مجلس سنا است.