شهر خبر

در میانمار؛

افزایش فشار نظامیان به معترضان+جزییات

به گزارش منیبان، رادیو آزاد آسیا روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از شاهدان اعلام کرد نیروهای حکومت نظامی میانمار برای کاهش اعتراضات ، فشار و خشونت بی سابقه ای را از زمان سرنگونی دولت منتخب در  روز اول فوریه ۲۰۲۱ ۱۲بهمن آغاز کرده اند.

براساس گزارش های منتشر شده ، بیش از ۸۰ نفر در سرکوب وحشیانه نظامیان در ۹ آوریل /۲۰ فروردین در میانمار کشته شدند.

به  گفته  شاهدان، پلیس با انتقال جسد ۵۷ معترض کشته شده به سردخانه در ازای پس دادن اجساد از خانواده ها طلب پول می کند.

یک داوطلب در بخش کمک های اجتماعی که خواست نامش فاش نشود گفت که  پلیس برای  تحویل هر جسد معترض ۱۲۰ هزار کیات(۸۴  دلار) طلب می کند.

یک  معترض دیگر گفت که  در بازداشت قبلی حکومت نظامی برای آزادی وی مبلغ ۳۰۰ هزار کیات(۲۱۰)از  خانواده اش دریافت کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: تعدادی از ساکنان محلی گزارش‌هایی درباره اخذ پول نقد، جواهرات، گوشی تلفن همراه و موتور سیکلت توسط نیروهای نظامی دادند .

تلویزیون  و روزنامه های دولتی میانمار که اکنون در کنترل نظامیان است، این هفته آمار کشته شدگان از ابتدای ماه فوریه تا ۱۵ آوریل ( ۱۲ بهمن تا ۲۶ فروردین ) را ۲۵۸ نفر اعلام کرده است. این در حالی است که این آمار توسط «انجمن کمک زندانیان سیاسی‌»۷۲۶ نفر گزارش شده است.

بنابر اعلام رسانه‌های خبری در ناآرامی‌ های پس از کودتای اول فوریه ( ۱۳ بهمن)  در میانمار تاکنون بیش از ۷۰۰ تن کشته شده اند که بیشتر آنان معترضان مخالف با کودتا بوده‌اند.

میانمار با نام رسمی «جمهوری اتحادیهٔ میانمار»  در جنوب شرقی آسیا قرار دارد که از شمال غربی با بنگلادش و هند، از شمال شرقی با چین، از شرق و جنوب شرقی با لائوس و تایلند و از جنوب و جنوب غربی با دریای آندامان و خلیج بنگال همسایه است، از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۱ تحت یک رژیم نظامی اداره می‌شد اما پس از برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۲، این رژیم نظامی در همین سال رسماً پایان یافت و حکومتی نیمه‌نظامی جایگزین آن شد .

به گزارش ایرنا، میانمار از زمان کودتای ۱۳ بهمن در شرایط فوق العاده سراسری بوده است و رهبران ارتش مسئولیت تمام امور دولتی را در دست دارند. شبکه تلویزیون دولتی میانمار اواخر اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد حاکمان نظامی در بخش های زیادی از شهر یانگون بزرگترین شهر این کشور و برخی مناطق دیگر حکومت نظامی اعلام کرده اند.

 ارتش میانمار که در مدت زیادی از ۶۰ سال گذشته حاکم این کشور بوده اما در یک دهه گذشته تا حدی قدرت را به غیرنظامیان داده بود، همواره با گروه های قومی در نبرد بوده و در سال ۲۰۱۷ کارزار پاکسازی قومی را علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در غرب کشور اجرا کرد و هزاران تن را به قتل رساند و ۷۰۰ هزار نفر را مجبور به مهاجرت به بنگلادش کرد که در شرایط دشواری به سر می‌برند.