شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#ایران#مادرید

استقلال رئال‌ مادرید ایران است

علی لطیفی: رئال مادرید در لالیگا به موفقیت نمی‌رسد اما در اروپا قهرمان می‌شود

علی لطیفی

پیشکسوت استقلال گفت: استقلال، رئال مادرید ایران است زیرا در هر شرایطی که باید در لیگ قهرمانان بهترین نتایج را کسب می کند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

«علی لطیفی» سال‌ها در استقلال بازی کرد و گل‌های زیادی برای این تیم به ثمر رساند. او سال‌هاست وارد چرخه مربیگری شده و در تیم‌های زیادی مربیگری کرده است. لطیفی از استقلال و فرهاد مجیدی تعریف و تمجید کرد و اعتقاد دارد این تیم شایستگی‌های زیادی برای قهرمانی در آسیا دارد.

مشروح این گفت و گو را در زیر می‌خوانیم.

استقلال در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی داشته است، این اتفاقات خوب چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

اگر می‌خواهیم عملکرد موفق یک تیم را در طول فصل مورد سنجش قرار دهیم باید به اتفاقاتی که ابتدای فصل رخ داد را مرور کنیم. استقلال در ابتدای فصل بر خلاف فصل‌های گذشته اسکلت اصلی خود را حفظ کرد و نفرات خوبی را جذب کرد که به موفقیت این تیم کمک می‌کند. شاید این موضوع یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت استقلال باشد.

اما محمود فکری نتوانست با این تیم به موفقیت برسید، چرا؟

نتیجه نگرفتن محمود فکری می‌تواند سه دلیل اصلی داشته باشد.

چه دلایلی؟

اینکه فردی در کنار او نبود حاشیه‌ها را کنترل کند و اجازه داد «محمود فکری» وارد حاشیه‌ها شود، دلیل دوم فکری نتوانست با ستاره‌هایش ارتباط خوبی برقرار کند. من با او همبازی بوده‌ام و او از همان ایام شخصیت درون‌گرایی داشت و در برقراری ارتباط مشکل دارد، این برقراری ارتباط در مربیگری مهم است و می‌تواند خیلی اثرات مثبت داشته باشد. شما به مربیان بزرگ نگاه کنید متوجه خواهید شد برخورد گرم و خوب دارند. دلیل سوم فکری ترکیب ثابت استقلال را پس از گذشت چندین هفته از لیگ برتر انتخاب نکرده بود. او در هر بازی با چند تغییر تیم را به زمین می‌فرستاد که ایراد بزرگی بود.

 

فرهاد مجیدی تیم را متحول کرد؟

«فرهاد مجیدی» آمد و دو تا کار خوب انجام داد، مربی کم تجربه‌ای بود «فراز کمالوند» با تجربه را کنار خود آورد. او حاشیه‌ها را می‌شناسد و در کار فنی می‌تواند کمک کند، فرهاد مجیدی بعد با بازیکنان رابطه خوبی برقرار کرد، او یک کار بزرگ دیگر نیز انجام داد.

چه کاری؟

ترکیب اصلی را حفظ و فوتبال مالکانه را در دستور کار قرار داد. برای انجام فوتبال مالکانه باید بهترین ابزار را در اختیار داشته باشید و استقلال نه تنها در ایران بلکه در آسیا بهترین ابزار را در اختیار دارد. او بعد به بازیکنان این اجازه را می‌دهد از خلاقیت و نبوغ تکنیکی خود استفاده لازم را ببرند. الان وقتی بازیکن استقلال صاحب توپ می‌شود در کنار او چهار بازیکن قرار دارند و این به بازیکن صاحب توپ کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرد.

این استقلال مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان خواهد بود؟

استقلال تیم خوبی است و ظرفیت بالایی دارد اما زود است که بخواهیم درباره این موضوع حرف بزنیم اما روند استقلال به گونه‌ای است که می‌تواند امیدوار بود تا مراحل بالاتر پیش برود. شما درباره استقلال یک موضوع مهم را باید بدانید.

 

چه موضوعی؟

استقلال عنوان پر افتخارترین تیم ایران در قاره کهن را در تمام تاریخ فوتبال ایران یدک می‌کشد.  شخصیت این تیم به گونه‌ای است که تیم‌های آسیایی از رویارویی با آن هراس دارند. شاید در ایران به مشکل بخورد اما در آسیا شخصیت دارد. شما به رئال مادرید نگاه کنید در لالیگا به موفقیت نمی‌رسد اما در اروپا قهرمان می‌شود و دلیل آن شخصیت بالایی است که مثل استقلال دارد. تیم‌های قاره کهن از ابهت نام آبی‌پوشان تهرانی هراس دارند.

در ابتدای فصل به تیم بحران‌زده‌ای به نام چوکا رفتید که بدترین شرایط را داشت. دلیلش چه بود؟

من متخصص کار کردن با تیم‌های بحران زده هستم، گل ریحان را با کم‌ترین امکانات و بودجه به لیگ یک آوردم، بعد به پاس همدان رفتم و در بدترین شرایط این تیم را تحویل گرفتم و با کسب بهترین نتایج در یک قدمی صعود به لیگ یک بودیم.  دوباره به گل ریحان رفتم و در عرض یک هفته این تیم را بستم و همه فکر می‌کردن سقوط می‌کنیم و در قرارداد من بند پاداش حفظ تیم را گذاشتند. با این تیم رکورد بیشترین برد در تاریخ لیگ دسته اول را گرفتم و می‌توانستیم به لیگ برتر برسیم اما مسوولان وقت هیات فوتبال استان البرز در نیم فصل دوم گفتند به دنبال صعود نیستیم و کوچک‌ترین همکاری را انجام ندادند تا به آنچه استحقاقش را داشتیم نرسیم. در ملوان هم این شرایط تکرار شد.

 

برنامه‌ات برای چوکا چه بود؟

من در بدترین شرایط به چوکا رفتم، این تیم شرایط خوبی نداشت اما پس از این که مدیریت تغییر کرد و علی عزتی آمد نشستیم و برنامه سه ساله را انجام دادیم. هدف ما این بود در سال اول تیم را در لیگ یک حفظ کنیم و در سال دوم به لیگ برتر صعود کنیم و در سال سوم تیمی در حد نام و شخصیت چوکا در لیگ برتر داشته باشیم. اشتباهات داوری بیشترین ضربه را به ما زد، اشتباهات فردی و ضعف دروازه‌بان باعث شد تا گل های بچه‌گانه‌ای را بخوریم. ما از دقیقه ۹۰ به بعد پیروزی را از دست دادیم که حداقل باعث شد ۱۵ امتیاز را از دست بدهیم.