شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#مقامات#بلاروس#رئیس جمهوری

لوکاشنکو: فقط اوکراین مسئول حل و فصل مناقشه دونباس است


لوکاشنکو: فقط اوکراین مسئول حل و فصل مناقشه دونباس است

رئیس جمهوری بلاروس به مقامات اوکراینی یادآور شد که حل و فصل مناقشه نظامی در منطقه دونباس این کشور، منحصراً به تصمیمات خود آنها بستگی دارد و مینسک آمادگی دارد عرصه مذاکرات در این باره شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس در دیدار با "یوگنی شوچنکو" نماینده بلندپایه پارلمان اعلای اوکراین تأکید کرد که مسئولیت حل و فصل مناقشه نظامی در منطقه دونباس، منحصراً بر عهده مقامات کی‌یف است.

لوکاشنکو گفت: «من کاملاً صادقانه به شما بگویم که عادی سازی اوضاع در مناطق مشکل دار اوکراین و قبل از همه در منطقه دونباس که درگیری یک مناقشه نظامی چندین ساله است، فقط به مقامات اوکراینی بستگی دارد. ممکن است از فردا، اگر توافقات مینسک مورد اجرا درآید، کمی باعث عصبانیت مقامات کی‌یف شود، ولی باور کنید که اجرای آنها در درازمدت به نفع دولت اوکراین خواهد بود.»  

پیش از این مقامات بلاروسی آمادگی این کشور برای تبدیل شدن به عرصه‌ای برای مباحثات پیرامون حل و فصل اوضاع دونباس را اعلام کرده‌ بودند.

روز گذشته "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان در پایان نشست ویدئویی وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد که ترکیب مذاکرات گروه چهارجانبه نرماندی (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) بهترین عرصه برای دست یابی به تنش زدایی اوضاع در مناطق شرقی اوکراین است. وی در عین حال از روسیه و اوکراین هم درخواست کرد تا برای رسیدن به این هدف، با یکدیگر همکاری داشته باشند.

این در حالی است که یک مقام در هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات در چارچوب گروه نرماندی گفت که مذاکرات سه ساعته روز دوشنبه مشاورین سیاسی روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین، بدون نتیجه خاصی به پایان رسید.

"ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین روز گذشته یادآور شد که در نشست مشاورین سیاسی گروه نرماندی، موضوع از سر گیری رژیم آتش‌بس در منطقه دونباس مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی درباره دیدار نمایندگان کشورها در خط تماس درگیری‌ها، به منظور ارزیابی دقیق اوضاع و درک وضعیت منطقه مطرح شد.

انتهای پیام/