اولیانوف: کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورد

 نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام در دو پیام توییتری تازه از حمایت همه کشورها از احیای برجام خبر داد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در تازه‌ترین اظهارنظر توییتری خود درباره برجام، درباره چرایی ضرورت احیای کامل این توافق هسته‌ای توضیح داد.

او در توییت اول امروز چهارشنبه خود نوشت: «چرا همه کشورها از احیای برجام حمایت می‌کنند؟ برای اینکه (برجام) یک عنصر کلیدی در ساختار بین‌المللی عدم اشاعه است. این توافق اگر احیا شود، می‌تواند در خصوص ماهیت مسالمت آمیز برنامه هسته‌ای ایران از طریق راستی‌آزمایی فراگیر آژانس بین‌المللی انرژی ضمانت‌های معتبری ارائه بدهد».

این دیپلمات روس در توییت دومتصریح کرد: «برخی از افراد با احیای برجام مخالف هستند اما آیا جایگزین واقع‌گرایانه‌ای (برای برجام) وجود دارد؟ نه (وجود ندارد). سیاست فشار حداکثری کاملا شکست خورده و فقط باعث گسترش برنامه هسته‌ای ایران به فراتر از مولفه‌های سال 2015 (سال امضای برجام) شده است. این یک واقعیت است. آیا کسی خواهان این است که این روند (توسعه برنامه هسته‌ای ایران) ادامه یابد؟»

 اظهارنظر تازه اولیانوف ساعاتی بعد از سخنان سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام مطرح شد.

عراقچی بعد از نشست روز گذشته کمیسیون در گفت‌وگویی اعلام کرد: این دور دوم مذاکراتی بود که در وین در دو هفته گذشته بود و ۶ روز به طول انجامید. مذاکرات بسیار فشرده‌ای بود و تلاش ما بر این است که به مجموعه اقداماتی که آمریکا باید در رفع همه تحریم‌ها انجام دهد، برسیم، راستی آزمایی شود و بعد هم ایران اقدامات خودش را انجام دهد. روی این مجموعه اقدامات کار می‌شود».

به گفته سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «پیش‌نویس‌های مختلفی توسط تقریبا همه هیأت‌ها ارائه و تبادل شده و درباره آنها کار در حال انجام است. تلاش ما این است که بتوانیم به سند واحدی برسیم که دقیقا وظایف آمریکا را مشخص کند و اقدامات ایران که باید به تعهداتش برگردد را روشن کرده و نحوه راستی آزمایی را مشخص کند و همچنین ترتیب و تقدم اقدامات طرفین که از نظر ما کاملا روشن است و آمریکاست که باید اقدام خودش را اول انجام دهد».

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند. آخرین جلسه نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت.