شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب

«تاریخ فلسفه معاصر غرب» نقد می‌شود

«تاریخ فلسفه معاصر غرب» نقد می‌شود

نشست نقد کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب» نوشته بهمن پازوکی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این نشست در روز سه‌شنبه (هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) ساعت ۱۱ صبح با حضور امیراحسان کرباسی‌زاده، احمد رجبی و بهمن پازوکی توسط موسسه فرهنگی شهر کتاب و با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc  و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

‌در خبر برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب» آمده است: تاریخ فلسفه‌ معاصر، تاریخ جریان‌های فلسفی متعدد است. کثرت جریان‌ها و موضوعات فلسفی یکی از اوصاف بارز فلسفه در دوران معاصر است. در گذشته، سالیان دراز طول می‌کشید تا جریان‌ها و مکاتب فلسفی شکل گیرند. این شکل‌گیری، چنان‌چه پذیرش آراء افلاطون و ارسطو را در نظر گیریم، بعضا حتی به بیش از هزار سال نیز رسیده است. اندیشه‌ افلاطون به‌واسطه‌ نوافلاطونیان ادامه پیدا کرد و در قرن ۱۱ میلادی با کشف آثار اصلی افلاطون مجددا احیا شد و در قرن‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی با قول به اصالت اسم (Nominalismus) از نو زاده شد. به‌همین ‌ترتیب، مسلمانان و مسیحیان در قرن سیزده میلادی با کشف آثار اصلی ارسطو و تفاسیر خود بر آن‌ها باعث تجدید حیات و شکوفایی آن شدند. اما وضعیت در مورد فلسفه‌های قرن بیستم به‌گونه‌ای دیگر است؛ به‌طوری‌که جریان‌های فلسفی زودبه‌زود و به فاصله‌ ۱۰ تا ۲۰ سال جای خود را به دیگر جریان‌ها می‌دهند. به تازگی کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب» توسط انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است.

منظور از «فلسفه‌ معاصر» در عنوان این کتاب فلسفه‌ قرن بیستم است، با یک استثناء و آن هم کیرکگور است که به قرن نوزدهم تعلق دارد؛ اما شرح اندیشه‌اش به لحاظ تاثیر بسزایی که در فلسفه‌ معاصر به طور کل در اندیشه هیدگر و یاسپرس به طور خاص داشته در این‌جا آمده است.

انتهای پیام