شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#قیمت#بروز#افزایش قیمت

استقبال کشاورزان از گندم ۵ هزار تومانی


استقبال کشاورزان از گندم 5 هزار تومانی

با اصلاح قیمت گندم و افزایش قیمت هزار تومانی این محصول، اشتیاق کشاورزان برای تحویل محصولات خود به دولت به صورت خرید تضمیمی با نرخ ۵ هزار تومانی افزایش یافته است اما خواهان اصلاح دوباره این قیمت در صورت بروز تورم جدید هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم قیمت خرید تضمینی گندم روز گذشته با هزار تومان افزایش مجدد و اصلاح  نرخ به 5 هزار تومان رسید.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته 2500 تومان بود که نرخ آن با افزایش چشمگیر 1500 تومانی به 4000 تومان برای سال زراعی جاری رسید اما با توجه به تورم موجود و کاهش ارزش پول ملی، این نرخ  مورد اعتراض کشاورزان قرار گرفت و اعلام شد که هزینه های تولید آنها را پاسخگو نیست.

پیرو این امر روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران از افزایش قیمت دوباره قیمت گندم به 5 هزار تومان خبر داد و اعلام کرد که این امر بدون مخالفتی در هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه پذیرفته شده است.

افزایش  قیمت خرید گندم گامی در راستای تأمین امنیت غذایی کشوراست

هوشنگ افسردیر مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور در این ارتباط اظهار داشت: افزایش   قیمت خرید گندم گامی در راستای تأمین امنیت غذایی و گامی مثبت و حمایت از گندم‌کارانی است که در شرایط سخت تحریم دست از تلاش برای تأمین نان مردم برنمی‌دارند.هرچند هزینه های تولید بسیار بالاست. 

وی افزود: این تصمیم در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال مبنی بر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بوده است و از کشاورزان می‌خواهم گندم خود را به تمامی مراکز خرید شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی و شرکت غله بازرگانی تحویل دهند.

افسردیر ادامه داد: تمامی مراکز شبکه تعاون روستایی به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گندم کشاورزان زحمتکش است.
 

افزایش اشتیاق گندم‌کاران به فروش گندم به دولت

بنابر این گزارش علیرضا الوندی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی مردم نیز گفت: از همت همه کسانی که زحمت کشیدند که این افزایش قیمت اتفاق بیفتد، تشکر می‌کنم و معتقدم این افزایش قیمت سبب شده به تولیدکنندگان نزدیک‌تر شویم. 

وی ادامه داد: قطعاً با افزایش قیمت خرید گندم به تعامل بیش‌تری با تولیدکننده می‌رسیم و تا حدود زیادی توانستیم به خواسته‌های تولیدکنندگان جامه عمل بپوشانیم. 

الوندی ادامه داد: البته اگر بخواهیم این قیمت را با تورم موجود که کشاورزان با آن روبه‌رو هستند، بسنجیم، باید گفت این رقم تکافوی همه هزینه‌های تولید را نمی‌دهد و باید تغییری در این رقم ایجاد شود.

رئیس سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی مردم افزود: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم که با همت تشکل‌های بخش کشاورزی، حمایت وزیر جهاد کشاورزی و شورای قیمت‌گذاری رخ داد، نشان می‌دهد که حضور تولیدکنندگان در کنار وزیر برای اصلاح قوانین خرید محصولات کشاورزی تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

الوندی گفت: این اقدام تا حدود زیادی می‌تواند فاصله بین مسئولان و تولیدکنندگان را بردارد و کشاورز را به ادامه تولید امیدوارتر کند. 

وی ادامه داد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را قدم مناسبی می‌دانیم که توسط همه خانواده کشاورزان خصوصا مسئولان، وزیر و اعضای شورای قیمت‌گذاری برداشته شده و خواستار ادامه تعامل مسئولان با تشکل‌ها در همه زمینه‌ها هستیم.

رئیس سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی مردم درباره نقش این افزایش قیمت در تأمین امنیت غذایی توضیح داد: افزایش فعلی قیمت گندم باعث می‌شود کشاورزان اشتیاق بیش‌تری برای در اختیار قرار دادن محصولات خود به دولت پیدا کنند و علاقه برای رفتن به سمت بخش خصوصی کم‌تر می‌شود.

الوندی ادامه داد: افزایش قیمت فعلی هرچند به صورت کامل پوشش‌دهنده هزینه‌ها نیست، ولی اقدام خوبی است که با همت خانواده بزرگ کشاورزی و دولت صورت گرفته و از وقتی در سطح وزارت جهاد کشاورزی شاهد تغییر بوده‌ایم، حرکت‌ها به سمت مردمی‌شدن پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با حمایت دولت و وزرا این اقدامات به تمام بخش‌ها تسری پیدا کند و فقط در یک بخش خاص نباشد و قیمت‌ دیگر محصولات متناسب با هزینه‌ها افزایش یابد و عدالت در تمام بخش‌های کشاورزی و زیربخش‌های آن جاری و ساری شود.

انتهای پیام/