شهر خبر

اختصاصی/ چه مکمل هایی برای مشکلات مفصلی استفاده کنیم

اختصاصی/ چه مکمل هایی برای مشکلات مفصلی استفاده کنیم

اختصاصی/ چه مکمل هایی برای مشکلات مفصلی استفاده کنیم
مکمل های غذایی به جلوگیری از شروع و به تعویق انداختن درد ناشی از مشکلات مفصلی کمک می کنند. اثرات مفید آنها می تواند نیاز به مسکن را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، مکمل های غذایی می توانند بیماری هایی مانند آرتروز ، یکی از رایج ترین مشکلات تخریب مفصل را بهبود ببخشند. مشخصه اصلی این وضعیت ، خراب شدن غضروف و التهاب غشا syn سینوویال است. جای تعجب نیست که در برخی از مطالعات انجام شده برای کاهش درد ، درمان با مکمل های غذایی مطرح شد.

ممکن است برای برخی تعجب آور باشد اما یک سبک زندگی خوب و تغذیه مناسب می تواند  مشکلات مفصلی را به تاخیر بیندازد و به کند شدن پیشرفت آنها کمک کند. به همین دلیل ، مهم است که عوامل خطر را که می توان از آنها جلوگیری کرد یا آنها را اصلاح ، تعدیل یا درمان کرد ، در نظر گرفت.

علامت اصلی دردی است که هنگام استفاده از مفصل و فشار آوردن به آن روز به روز بدتر می  شود. علاوه بر این ، علائم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد مانند:

خشکی بعد از استراحت و بی تحرکی

خراش مفصل با حرکت

تغییر شکل

تورم یا نشت مایع سینوویال

آتروفی عضله و انقباضات عضلانی نیز ممکن است رخ دهد. اعصاب خرد شده در آرتروز ستون فقرات نیز بسیاراست و ممکن است منجر به درد در ناحیه بازو یا پاها شود.

درمان دارویی برای مشکلات مفصلی

درمان آرتروز عمدتا با هدف تسکین درد انجام می شود اگرچه برخی از داروها می توانند روند تخریب غضروف را کند کننداما ممکن است بیمار در مراحل پیشرفته این شرایط نیاز به جراحی داشته باشد.

خوراکی درمانی شامل مکمل های غذایی و داروها است

برخی از مواردی که برای تسکین درد استفاده می شوند عبارتند از:

داروهای ضد درد سریع مانند پاراستامول ، NSAID ها ، مواد افیونی یا کورتیکواستروئیدها

همچنین ، داروهای آهسته رهش یا داروهای طولانی مدت مانند سولفات کندرویتین ، سولفات گلوکوزامین ، دیاسیرین و اسید هیالورونیک

درمان داخل مفصلی

متداول ترین داروهایی که در تکنیک های داخل مفصلی استفاده می شود ، اسید هیالورونیک ، پلاسمای غنی از پلاکت و کورتیکواستروئیدهای با تأخیر هستند.

مسیر موضعی

استفاده موضعی از پمادها ، کرم ها ، مواد مرطوب کننده و ژل های دارای NSAID ، مواد گیاهی احیا کننده ، سولفات کندرویتین و اسید هیالورونیک ، وصله های حرارتی یا روش های سرما / گرما می تواند یک درمان مکمل برای درد باشد.

عمل جراحی

این روش شامل جراحی محافظه کارانه و تکنیک های جایگزینی پروتز است.

مکمل های غذایی به عنوان درمانی برای مشکلات مفصلی

کلاژن و اسید هیالورونیک

افراد می توانند از این موارد به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده کنند.

در واقع ، کلاژن و اسید هیالورونیک در برخی موارد می توانند با دوزهای کمتری از گلوکوزامین ، سولفات کندرویتین یا ویتامین ها و مواد معدنی ترکیب شوند. این نوع مکمل های غذایی به دلیل عملکرد ساختاری و محافظتی به جلوگیری و به تأخیر انداختن خرابی غضروف کمک می کنند.  آنها می توانند نیاز به NSAID ها را کاهش دهد.

گیاه درمانی به تنهایی یا همراه با هر یک از موارد فوق نیز برای درمان علائم خفیف و متوسط مانند درد و / یا التهاب مفید است.  گیاهان اصلی برای استفاده گیاهانی هستند که دارای اثر ضد درد و ضد التهاب هستند:

بوسولیا

زردچوبه

هارپاگوفیتو

زنجبیل

بید

ویتامین ها و مواد مغذی

می توان ویتامین ها و مواد معدنی را در گروه مکمل های غذایی برای مشکلات مفصلی گنجاند. هر دو ماده مغذی در سنتز کلاژن نقش دارند. در حقیقت ، ویتامین هایی مانند C ، D و E و مواد معدنی مانند منیزیم ، سیلیسیم و گوگرد بخشی از فرایندهای مختلف متابولیسم غضروف هستند.

ویتامین C تولید کلاژن و گلیکوزامینوگلیکان ها را تحریک می کند. ویتامین D در سنتز پروتئوگلیکان ها شرکت می کند و ویتامین E با افزایش رشد غده های غدد ، محافظت از ماتریس غضروف را بهبود می بخشد.

ب کمپلکس B متشکل از ویتامین های B1 ، B6 و B12 میباشدکه باعث تقویت اثر ضد درد  پاراستامول و داروهای ضد التهاب می شود.

در میان مواد معدنی ، منیزیم بخشی از غشای سلول و ساختار استخوان است. شما باید آن را با کلسیم متعادل کنید ، زیرا عدم تعادل مانع سنتز ویتامین D می شود. همچنین ، سیلیکون در سنتز الاستین و کلاژن شرکت می کند. شاید ندانید اما گوگرد بخشی از کلاژن است ، عنصری که تاندون ها ، غضروف ها و رباط ها را تشکیل می دهد.

مکمل های غذایی ، بهداشت و اقدامات پیشگیری از مشکلات مفصلی

ایجاد اقدامات پیشگیرانه در افرادی که اندکی ناراحتی یا مشکلات مفصلی دارند ، مهم است. از جمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک رژیم متعادل ، وزن مناسب

همچنین ، غذای غنی از کلاژن و موکوپلی ساکاریدها .

بعلاوه به طور منظم ورزش کنید و از فعالیتی که مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد دوری کنید.

همچنین در یک وضعیت قرار نگیرید و از حفظ حالت بدنی در یک حالت به مدت طولانی مدت خودداری کنید.

در شرایط درد مزمن موضع را گرم کنید ودر شرایط حاد موضع را سرد کنید. 

برای رفع ناراحتی از مکمل های غذایی بر اساس مواد مغذی غضروف ساز یا گیاه درمانی استفاده کنید.

نتیجه

مکمل های خوراکی کلاژن و هیالورونیک اسید به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر فقط در پیشگیری و مراحل خفیف تا متوسط مشکلات مفصلی مفید هستند. برای نتیجه گیری بهتر مهم است که برای مشاوره در مواردخاص شمابا یک متخصص مشورت کنید.

منبع:  Steptohealth  مارس ، 2021

ترجمه گلنوش محب علی