شهر خبر

اختصاصی| بیماری ای که می تواند مانع روزه داری در خانم ها شود

اختصاصی| بیماری ای که می تواند مانع روزه داری در خانم ها شود

اختصاصی| بیماری ای که می تواند مانع روزه داری در خانم ها شود
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه بطور قطعی نمی توانیم به همۀ افراد مبتلا به آندومتریوز توصیه کنیم که حتما روزه بگیرند و یا نگیرند، مطرح کرد: برطبق شرایط زندگی، شرایط بدنی ، وضعیت درمانی و صلاحدید پزشک می توان روزه داری را به آن ها توصیه کرد.

دکتر خدیجه شادجو با اشاره به اینکه آندومتریوز یک بیماری خوش خیم است که  خانم ها را در سنین باروری گرفتار می کند، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: فعالیت  بیماری وابسته به هورمون ها ی مترشحه از تخمدان هاست. از علائم  این بیماری به نازایی و دردهای دوران عادت می توان اشاره کرد.

آندومتریوز؛ بیماری خوش خیم اما مزمن و دردناک

وی افزود: این  بیماری مزمن و اذیت کننده بوده و فرد را دچار علائم و عوارض مختلفی می کند. بطور مثال  یک خانم شاغل مبتلا به اندومتریوز گاهی امکان دارد به خاطر دردهای ناشی از اندومتریوز مجبور به اخذ مرخصی  از محل کار خود شود.

این جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: این بیماران در طول عادت ماهیانه دردهای شدیدی را تجربه و دچار علائم گوارشی و ادراری می شوند و حتی اعضای خانوادۀ شان هم درگیر بیماری شده و در واقع  با فردی مواجه هستند که هر ماه درد دارد، شاد نیست و گاهی نمی تواند کارهای روزمره اش را انجام دهد.

شادجو گفت: هرچند ریسک بدخیمی در بیماران مبتلا به آندومتریوز کم است، ولی به هر حال باید این بیماران بطور مداوم تحت نظر پزشک ازجهت میزان پیشرفت بیماری باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه خانم هایی که درگیر آندومتریوز هستند ، در رده های مختلف درمانی قرار گرفته و درمان هر فرد اختصاصی تلقی می شود، بیان کرد: ممکن است در یک بیمار فقط وضعیت بیماری را چکاپ و پیگیری کنیم و در فرد دیگر  درمان های هورمونی برای او تجویز  کنیم و یا اینکه در برهه ای از زندگی درمان جراحی را برای او در نظر بگیریم.

افراد مبتلا به آندومتریوز می توانند روزه بگیرند؟

وی با ذکر اینکه در رابطه با تأثیر مستقیم روزه داری بر روند اندومتریوز مطالعات چندانی صورت نگرفته عنوان کرد: ولی تحقیقات در دسترس نشان داده که  در شرایط روزه داری به نوعی التهاب بدن کاهش یافته، برخی از عوامل آنتی اکسیدان  در بدن ترشح و افزایش می یابد  و سمومی که مضر برای بدن می باشند، در جریان روزه داری کاهش پیدا می کنند، بنابراین روزه داری می تواند به جهاتی برای فرد مبتلا به آندومتریوز مفید هم باشد.

این متخصص زنان که دارای فلوشیپ لاپاروسکوپی پیشرفته ی آندومتریوز است تأکید کرد: اما ما بطور قطعی نمی توانیم به همۀ افراد مبتلا به آندومتریوز توصیه کنیم که حتما روزه بگیرند و یا نگیرند. برطبق شرایط زندگی، شرایط بدنی ، وضعیت درمانی و صلاحدید پزشک می توان روزه داری را به آن ها توصیه کرد. پس اگر شرایط بدنی فرد اجازه دهد روزه داری می تواند به نفع فرد هم باشد.

شرایطی که روزه داری را برای خانم های مبتلا به آندومتریوز سخت می کند

شادجو گفت: البته وضعیت و مراحل درمان بیماری در فرد مبتلا به آندومتریوز هم در شرایط روزه داری او مؤثر است. مثلا اگر فرد درمان هورمونی را دریافت می کند ، چون درمان هورمونی شامل قرص های ترکیبی هستند که خطر انعقاد خون را بالا می برند، به خصوص افرادی که سابقه فامیلی بیماری های انعقادی دارند و در آزمایش ها این مسأله نشان داده شده است، مصرف مایعات زیاد به این افراد توصیه می شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان و ناباروری ابن سینا اضافه کرد: البته نظر پزشک در خصوص روزه داری این گروه از افراد مهم است و اگر پزشک اجازه نمی دهد نمی توانند در کنار مصرف داروهای هورمونی روزه بگیرند. همچنین خانمی که تازه جراحی آندومتریوز انجام داده  و بدنش یک جراحی چند ساعته را تحمل کرده و باید تا مدتی دارو مصرف کند.  طبعا پزشک  اجازه روزه داری را به او نخواهد داد.

رژیم غذایی مناسب برای خانم های مبتلا به آندومتریوز که می توانند روزه بگیرند

وی در خصوص توصیه های غذایی برای خانم های مبتلا به آندومتریوز که شرایط روزه داری  دارند اظهار داشت: این افراد آب و مایعات فراوانی باید مصرف کنند و علاوه بر مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای حاوی فیبر، مصرف مواد قندی به ویژه قند مصنوعی را کمتر کنند.

شادجو ادامه داد: مصرف گوشت قرمز به میزان زیاد برای این افراد خوب نیست و بهتر است پروتئین های سفید چون مرغ و ماهی را جایگزین غذای خود کنند. مصرف لبینات پرچرب هم برای این گروه از بیماران مضر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا به بهداشت نیوز گفت: درکل باید افراد دارای اندومتریوز، علاوه بر معاینات و مراجعات منظم،  ورزش، کاهش استرس در روش زندگی و مشورت در امر تغذیه با اهل فن، الگوی  صحیحی را برای زندگی خود در پیش گیرند.

گفتگو: مشکات سخاوتی