به گزارش برنا؛  طی 14 ماه اخیر کرونا تمامی ابعاد زندگی ما را در بر گرفته است. در این ایام بسیاری از صنوف متحمل خسارت‌های مالی و جانی شدند. از تاثیرات کرونا می‌توان به کاهش میزان سفرها اشاره کرد. کرونا بیشترین آسیب را به صنعت گردشگری‌زده است. در ایران به‌ دلیل شرایط خاص خسارت‌ به گردشگری بیش از سایر نقاط دنیا است. در دنیا فعالیت‌های گردشگری انجام می‌شود. در آن کشورها گردشگری ورودی، خروجی و داخلی فعال است.

 پروتکل‌های بهداشتی در کدامیک از مراکز اقامتی رعایت نمی‌شود!؟

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره کم و کیف سفرها در کشور به خبرنگار برنا گفت: طی یکسال اخیر وضعیت درآمدزایی دفاتر گردشگری چندان مناسب نبوده است. در ایام نوروز 1400 هم وضعیت گردشگری با چالش مواجه شده است.

او افزود: تمامی نهادهای نظارتی می‌توانند در زمینه کم و کیف رعایت پروتکل‌های درمانی در مراکز اقامتی اذعان کنند که در کدام یک از مراکز  معتبر و مورد تایید خدمات مسافرتی مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود!

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ادامه داد: در نوروز 98 شاهد وقوع سیل بودیم، ما شعار به سفر نرویم را سر دادیم. کمک‌های نقدی و حضوری از سوی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به دیگر استان‌ها ارسال شد.

فعالیت مراکز غیرگردشگری دلیل شیوع و تشدید بیماری کرونا

رفیعی گفت: گردشگری باعث شیوع بیماری کرونا نیست، بلکه سفرهایی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شیوع بیماری شده است. مراکز اقامتی غیرگردشگری باید تعطیل می‌شد، اما همچنان دایر است.

او افزود: تمامی مراکز گردشگری و اقامتی در ادارات دولتی به اسکان مسافران پرداخته و اغلب پروتکل‌های بهداشتی هم در این اماکن رعایت نشده است.

نباید فقط از مردم و بخش خصوصی انتظار مهار کرونا را داشت

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: نباید فقط از مردم و بخش خصوصی انتظار مهار کرونا را داشت، چون مردم قوانین را وضع نمی‌کنند بلکه با اتخاذ تصمیمات مناسب و کارشناسی مردم  هم رعایت می‌کنند.

تور تزریق واکسن کرونا وجود ندارد/شیادان به‌دنبال تبلیغات سوء برای صنعت گردشگری

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره تور واکسن کرونا ادامه داد: باید به این امر تاکید کرد که هیچ یک از تبلیغات سوء در زمینه تور تزریق واکسن کرونا از سوی دفاتر با پروانه کسب نبوده است بلکه این تبلیغات سوء ساخته و پرداخته شیادانی است که در پی  خسارت به این صنعت هستند.

 رفیعی افزود: هر فردی در هر پست امکان تخلف دارد اما چنانچه آژانس‌نمایی این اقدام را داشته با آن برخورد می‌شود. تور واکسن کرونا وجود ندارد.

 او تصریح کرد:  ادعایی مبنی‌بر برگزاری تور واکسن کرونا وجود ندارد چون هنوز بسیاری از کشورها توان تامین واکسن برای شهروندان خود را ندارند، در این شرایط چگونه می‌توانند افراد خارجی را تحت واکسیناسیون قرار دهند. مردم با مشاهده هر گونه بی‌قانونی و تبلیغات سوء اطلاع‌رسانی کنند.

 چگونگی شناسایی فرد کرونایی در سفرهای داخلی

او درباره اخذ تست پی سی آر از مسافران داخلی افزود: برای مسافران داخلی امکان دسترسی به سایت یا نرم افزار خاص داده نشده تا بتوان فرد مبتلا به کرونا را شناسایی کرد. با این تفاسیر دفاتر گردشگری در صورت درخواست مسافر مجاز به صدور بلیط هستند. درضمن چنانچه فرد مبتلا به بیماری ابراز نکند بر اساس قوانین وضع شده از سوی دولت جریمه می‌شود. البته این مقوله از اختیارات دفاتر گردشگری خارج است.

 رفیعی گفت: در زمینه سفرهای داخلی به سیستم ویژه وصل نیستیم طبیعتا دفاتر گردشگری مجازی به صدور بلیط برای متقاضیان هستند.

او تاکید کرد: برای مسافران خارجی هم آزمایش‌ها بر اساس درخواست‌های کشور مقصد است. البته در شرایط کنونی فقط با دو کشور همسایه پرواز انجام می‌شود، طبیعتا در صورت درخواست کشور مقصد دفاتر ملزم به انجام تست پی سی آر هستند. تست پی سی آر باید 72 ساعت قبل از پرواز اخذ شود. برای مسافران ورودی هم انجام تست پی سی آر از اهمیت برخوردار است.

به گفته او هر مسافر با ورود به کشور ملزم به در اختیار داشتن تست پی سی آر است.

ریزش 85 درصدی سفرهای خارجی در کشور

 او درباره میزان سفرهای داخلی و خارجی در کشور ما گفت: میزان سفر به خارج از کشور در نوروز 1400 در با مقایسه نوروز 98 حدود 85درصد ریزش را شاهد هستیم و در سفرهای داخلی هم میزان سفرهای در نوروز 1400، 75 درصد نسبت به سال 97 ریزش مسافر داشته است.

//انتهای پیام: 4