شهر خبر

واکنش علی اف به شلیک موشک اسکندر به شهر شوشا

کدخبر: 407158
اقتصاد نیوز : الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان در تازه ترین واکنش به ابهامات شلیک موشک های "اسکندر–ام " ساخت روسیه به شهر آزاد شده شوشا در قره باغ ، پاسخ وزارت دفاع روسیه در این زمینه را قانع کننده ندانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رییس جمهوری آذربایجان روز سه  شنبه در گفت و گو با تلویزیون دولتی این کشور با اشاره به این که وزارت دفاع روسیه در پاسخ به  نامه وزارت  دفاع جمهوری آذربایجان در رابطه با کشف بقایای موشک های  " اسکندر – ام " در شهر شوشا ، اعلام کرد که  روسیه پرتاب موشک بالیستیکی را ثبت  نکرده است ، گفت : در واقع  این پاسخ کاملی به نامه طرف آذربایجانی نیست .

 موسسه  ملی مین زدایی جمهوری آذربایجان (Anama) مدتی پیش  طی گزارشی در باره کشف بقایای موشک "اسکندر-ام "ساخت روسیه در اراضی شهر شوشا در قره باغ خبر داد و تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این موشک هاعمل کرده و اجزای آن در مناطق اطراف محل انفجار پراکنده شده است.

علی اف تصریح کرد :  سووال عمده ما از طرف روسیه این بود که موشک های " اسکندر -  ام " که صادرات آن به دیگر کشورها ممنوع است ، چگونه در اختیار ارمنستان قرار گرفته است . برای انجام این کار دو راه وجود دارد: یا از طریق قاچاق و یا با نقض هنجارها و قوانین بین المللی .

رییس جمهوری آذربایجان  با اشاره به این که ارمنستان فقط می تواند نوع صادراتی این موشک، یعنی " اسکندر-ای " با برد 280 کیلومتر را دریافت کند و ارتش این کشور نمی تواند موشک های " اسکندر -  ام " با برد 500 کیلومتری را در اختیار داشته باشد ، گفت : باید به سووالات ما در این زمینه پاسخ داده شود و منتظر پاسخ به سووالات خود هستیم .

علی اف با تاکید بر این که ما بسیاری از مسایل در این زمینه را برای خود روشن  کرده ایم و می دانیم این موشک ها در چه زمان و با چه هدفی پرتاب شده است ، گفت : ارمنستان که این موشکها را به سمت ما شلیک کرده و نیز روسیه  باید  پاسخ رسمی به ما ارایه کنند .

رییس جمهوری آذربایجان افزود : این موشک  ها یا به ارمنستان تحویل داده شده و یا بطور غیر قانونی از روسیه به این کشور منتقل شده است که پاسخی به این سووالات وجود ندارد و البته این وضعیت خوشایندی نیست.

علی اف با اشاره به این که روابط راهبردی میان جمهوری آذربایجان و روسیه وجود دارد و  صلح بانان روسیه با  موافقت دولت باکو در بخشی از سرزمینهای جمهوری آذربایجان در قره باغ از جمله در شهر خانکندی  و در مناطق حومه آن مستقر شدند ، گفت : ما بر این باور داریم که این فرمت همکاری جدید موجب تقویت روابط ما خواهد شد و باید هم تقویت کند .

وی افزود : ولی کشف موشک های "اسکندر – ام " در شهر شوشا و تا به حال ارایه نشدن  پاسخ کامل در این رابطه موجب تاسف و تعجب مردم و رهبری جمهوری آذربایجان شده است و امیدوار هستیم این موضوع روشن شود چرا که روابط  میان شرکای راهبردی باید صمیمانه باشد .

رییس جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به این که رسانه های روسیه در باره کشف موشک های " اسکندر –ام " مزخرفات منتشر می کنند از جمله ادعاهای انتقال بقایای این موشک ها از سوی جمهوری اذربایجان و ترکیه از سوریه به شوشا را مطرح می کنند ، چنین ادعا ها را مردود دانست .

علی اف در بخشی از سخنان خود اظهار داشت ، در جریان جنگ قره باغ مقدار زیادی سلاح از روسیه به صورت قاچاق و حتی به طور غیر قانونی  با هواپیماهای مسافربری به ارمنستان ارسال شده است و ما  مدارک لازم برای اثبات آن در دست داریم .

رییس جمهوری آذربایجان در پایان سخنان خود اضافه کرد : ما خیلی چیزها را می دانیم و برخی موارد را در زمان و مکان مناسب بیان  می کنیم و بنا بر این بر این باورم که همه  شرکا باید صادقانه با ما رفتار کنند .