به گزارش برنا، ند پرایس روز سه‌شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات وین افزود: ایران و آمریکا یک هدف مشترک دارند که آن بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است.

وی ادامه  داد: ما برای رسیدن به این هدف، در یک فرایند دیپلماتیک به صورت سازنده تعامل داشته ایم.این مذاکرات سازنده بوده و پیشرفت‌هایی داشته است. با این حال، به یاد داشته باشید راه درازی در پیش است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما از ایجاد سومین گروه تخصصی که در بیانیه کمیسیون مشترک برجام آمده است، استقبال می‌کنیم. رابرت مالی سرپرستی تیم مذاکره کننده آمریکا را برعهده دارد و وظیفه او، همسان کردن گام‌های ایران و آمریکا است که باید برای پایبندی متقابل برداشته شود.

پرایس اظهار کرد: مذاکرات به دلیل غیرمستقیم بودن دشوار است؛ با این حال گفته‌ایم که حتی اگر مذاکرات به خوبی هم پیش برود، ساده و سریع نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: رابرت مالی برای مشورت و رایزنی به واشنگتن باز می‌گردد و طبق بیانیه کمیسیون مشترک، نشست در هفته آینده ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی در ایران مطرح کرده‌اند که در صورت توقف غنی سازی ۲۰ درصدی ایران، ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار منابع مسدود شده ایران در خارج از کشور آزاد می‌شود، گفت من درباره طرحی که مربوط به ما نیست، اظهار نظر نمی‌کنم.

پرایس افزود: طرح و پیشنهادی که رئیس جمهوری بایدن روی میز گذاشت، عمل در برابر عمل بود. این طرح همچنان تا امروز باقی است. ما به طور یکجانبه اقدامی انجام نمی‌دهیم یا به طور یکجانبه امتیازی داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: سخت‌ترین رژیم نظارتی و تایید فعالیت‌های ایران هرگز مذاکره شدنی نیست. هدف همه متحدان ما و کسانی که چشم در چشم ما در قالب ۱+۵ مذاکره کردند این است که ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: این دقیقا همان هدف برجام است و دقیقا به همین دلیل است که پیشنهاد عمل در برابر عمل روی میز قرار دارد.

پرایس در پاسخ به اینکه آیا آمریکا همچنان ۱۲ شرط مطرح شده مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا برای ایران را معتبر می‌داند، گفت: ۱۲ شرط پمپئو بخشی از کارزار فشار حداکثری بود.

وی افزود: قرار بود این کارزار یک توافق بهتر، قوی‌تر و طولانی‌تر با ایران به دست آورد، قرار بود نیروهای نیابتی ایران را تضعیف کند و قرار بود ما را با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان، گرد هم آورد. در واقع، در همه این موارد نتیجه عکس به دست آمد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقرار کرد: آنها هرگز به یک توافق بهتر نزدیک نشدند بلکه برعکس، ایران به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشید و اقداماتی را انجام داد که مطابق برجام، منع شده بود.