شهر خبر

مهر بررسی کرد؛

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ سوریه؛ پیام‌های «دمشق» به آمریکا و غرب

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ سوریه؛ پیام‌های «دمشق» به آمریکا و غرب

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ سوریه درحالی قرار است حدود یک ماه دیگر برگزار شود که حامل پیام‌های مهمی به محور غربی ـ اسرائیلی و در رأس آن، ایالات متحده آمریکا است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: روز گذشته بود که «حموده صباغ» رئیس پارلمان سوریه از مشخص شدن تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ این کشور خبر داد و گفت: «طبق تصمیمی که اتخاذ شده است، انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال جاری در روز ۲۶ ماه مِی (۵ خردادماه) برگزار می گردد. این مقام سوری همچنین عنوان کرد که انتخابات برای سوری‌های مقیم خارج در تاریخ ۲۰ ماه مِی (۳۰ اردیبهشت ماه) برگزار می شود.

افزون بر این، رئیس پارلمان سوریه از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سوریه خواست که درخواست نامزدی خود را از امروز دوشنبه ظرف ۱۰ روز تحویل دادگاه عالی قانون اساسی سوریه دهند و این مهلت چهارشنبه ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت‌ماه) به پایان خواهد رسید. انتخابات پیشین ریاست جمهوری سوریه در سال ۲۰۱۴ برگزار شد که طی آن «بشار اسد» با کسب بیش از ۹۰ درصد از آراء شرکت کنندگان به مدت ۷ سال در پست ریاست جمهوری ابقاء شد.

آمریکا، سعودی و صهیونیسم در طول ۱۰ سال گذشته از هیچ تلاشی برای نابودی یکی از مهمترین حلقه‌های مقاومت در منطقه یعنی دولت سوریه، دریغ نکردند انتخابات ریاست جمهوری در سوریه درحالی قرار است طی حدود یک ماه آینده برگزار شود که بحران سیاسی و امنیتی در این کشور از ۱۰ سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. هدف اصلی و اساسی بازیگردانان بحران مذکور ایجاد تغییر و تحولات استراتژیک در معادلات مقاومت در منطقه بود.

در واقع، بازیگردانان اصلی و پشت صحنه رویدادهای سوریه طی سال های اخیر به دنبال آن بودند تا یکی از مهمترین حلقه های محور مقاومت در منطقه را تضعیف کنند.

بی تردید، آمریکا و متحدان غربی آن در کنار رژیم صهیونیستی و شیخ نشینان عرب هرکدام ایفاء‌گر نقش ویژه ای در این عرصه بودند. با این حال، جملگی یک هدف را دنبال می کردند و آن، تضعیف قدرت مقاومت در سطح منطقه بود.

از همین روی، زمانی که انقلاب های عربی در کشورهای مختلف به وقوع پیوست، برخی مدعی شدند که در سوریه نیز یک انقلاب مردمی به وقوع پیوسته است و مردم این کشور خواهان کناره‌گیری نظام حاکم به ریاست «بشار اسد» هستند. با این وجود، رفته رفته اعزام تروریستها به سوریه از سوی آمریکا، سعودی و صهیونیسم آغاز شد و پس از آن نیز، عناصر تکفیری به وسیله پول و سلاح مورد حمایت قرار گرفتند.

روند تحولات مذکور نشان داد که عملاً آنچه که در سوریه جریان دارد نه یک انقلاب مردمی که یک «کودتای نظامی خارجی» با بازیگران داخلی و بین المللی است. زیرا آمریکا و غرب در طول سالهای گذشته تروریست های تکفیری را از بیش از ۸۰ کشور جهان به سوریه اعزام کردند تا دولت قانونی آن را ساقط کنند.

خشم و انزجار ایالات متحده آمریکا از برگزاری قریب الوقوع انتخابات ریاست جمهوری سوریه به این دلیل است که این کشور علیرغم تمامی توطئه های خارجی درحال حاضر به سمت ساحل ثبات و آرامش در حرکت است در گیر و دار بحران سوریه و نبرد شدید با تروریسم از سوی نیروهای مقاومت سوری بود که سران ایالات متحده آمریکا و غرب پیامی را خطاب به «بشار اسد» ارسال کردند و به او گفتند زمان آن فرا رسیده است که جبهه خود را مشخص کنی.

آمریکا و غرب خطاب به رئیس جمهور سوریه عنوان کردند: «از دیدگاه ما کسی که در کنار ما نیست، در مقابل‌مان ایستاده است». با این حال، سیاستهای تهدید و تطمیع علیه اسد کارگر نشد و او همچنان در چارچوب محور مقاومت نقش آفرینی کرد.

اکنون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه پس از سال های پر تلاطم و آشوب های ناشی از اقدامات تروریستی، نشان از آن دارد که این کشور به سمت ثبات سیاسی و ساحل آرامش درحال حرکت است. بدیهی است که همین مسأله موجب شده است تا ایالات متحده آمریکا و متحدانش از برگزاری انتخابات در سوریه به شدت ناراضی باشند. درهمین ارتباط، پیشتر «جفری دلورنتیس» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی خصمانه اعلام کرد که اگر انتخابات سوریه تحت نظارت سازمان ملل برگزار نشود، دولت «جو بایدن» هرگز نتایج آن را نخواهد پذیرفت!

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در برهه کنونی حامل پیام هایی برای آمریکا، غرب و متحدان آنهاست. یکی از مهمترین پیام هایی که دمشق از رهگذر برگزاری انتخابات به طرف های خارجی مخابره می کند این است که سوریه علیرغم تمامی هزینه های آنها در حمایت از گروه های تروریستی در این کشور طی سال های گذشته، اکنون به سمت ساحل ثبات و آرامش حرکت می‌کند و نه به سمت فروپاشی.

یکی از مهمترین پیام‌های انتخابات سوریه این است که جنگ و تحریم در طول سالیان متمادی گذشته نتوانست موجب پشت کردن دمشق به اصول راهبردی خود شود پیام دیگری که از رهگذر انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به طرف های خارجی مخابره می شود، این است که این کشور از یک نظام سیاسی دموکراتیک برخوردار است و این مردم هستند که در ساختار نظام مذکور، سرنوشت کشور خود را تعیین می کنند. لذا واضح است که در سایه وجود یک نظام دموکراتیک در سوریه، بیگانگان نمی توانند خواسته های خود را به این کشور تحمیل کنند.

افزون بر این، سوریه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ این پیام را به مخالفانش در عرصه بین المللی می رساند که حتی جنگ و تحریم نیز در طول سالیان متمادی گذشته موجب دست کشیدن آن از اصول راهبردی خود نظیر حفظ استقلال و حاکمیت ملی، نشده است.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ سوریه حامل یک پیام مهم نیز برای طرف های منطقه ای به ویژه آل سعود، آل خلیفه و آل نهیان است. نظام هایی که تاکنون رنگ برگزاری یک انتخابات را به خود ندیده اند، اکنون سوریه را می بینند که با پایبندی به اصل دموکراسی، همچنان به مسیر خود در تحقق صلح و ثبات ادامه می دهد. بدیهی است که سعودیها بیش از دیگر طرف های منطقه ای پیام انتخابات ریاست جمهوری سوریه را دریافت می کنند.