شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

هشدار تحلیل‌گران اقتصادی آمریکا ؛ بحرانی بزرگ‌تر از بحران 2008 در راه است

کدخبر: 407044
اقتصادنیوز: برخی از کارشناسان معتقدند مجموعه‌ای از دارایی‌ها بار تورمی افزایش نقدینگی در آمریکا را به دوش می‌کشند و از احتمال یک فروپاشی قیمتی، شدیدتر از آنچه در بحران اقتصادی سال 2008 آمریکا اتفاق افتاد سخن می‌گویند.

به گزارش اقتصادنیوز  روند تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال مهم و طلا در روز سه‌شنبه نزولی بود.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که مجموعه‌ای از دارایی‌ها بار افزایش 200 درصدی نقدینگی از سال 2005 در کشور آمریکا را به دوش می‌کشند و بزرگ‌ترین حباب تاریخ اقتصادی این کشور در قیمت این دارایی‌ها شکل گرفته است. این کارشناسان از احتمال یک فروپاشی قیمتی مانند آنچه در بحران اقتصادی سال 2008 آمریکا برای املاک اتفاق افتاد سخن می‌گویند.

تغییرات قیمت طلای جهانی

روند قیمتی طلای جهانی در شروع معاملات روز سه‌شنبه نزولی بود. طلا بخش عمده افزایش قیمت شروع معاملات روز دوشنبه را در ساعات انتهایی معاملات دیروز از دست داد و در روز سه‌شنبه کار خود را با قیمت حدودی 1774 دلار آغاز کرد. فلز زرد رنگ در ادامه معاملات روند نزولی را دنبال کرد و به زیر مرز1770 دلار آمد. قیمت طلا دوباره صعود کرد، اما دوباره وارد فاز نزولی شد و در نزدیکی 1770 دلار نوسان می‌کند.

افت قیمت طلا احتمالا با افزایش بازدهی اوراق قرضه و بازگشت آن به بالای مرز حساس 1.6 درصد ارتباط داشت. پیش از این کارشناسان مرز 1.6 درصد را برای بازدهی اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا مهم خواندند و پایین رفتن از این مرز را موجب کاهش استقبال مردم تلقی کردند. در روز گذشته اوراق خزانه‌داری آمریکا در اطراف این مرز نوسان می‌کرد، آخرین تغییرات آن به نحوی بود که بازدهی اوراق خزانه‌داری بالای مرز حساس قرار گرفته بود. تغییرات شاخص دلار نیز در روز گذشته مثبت بود.

بازدهی نزولی ارزهای دیجیتال

تغییرات قیمتی چهار ارز دیجیتالی که بیشترین سرمایه بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند، در 24 ساعت و یک هفته گذشته منفی بود.

قیمت بیت کوین در طول یک هفته گذشته بیش از 12 درصد کاهش یافته و در حوالی 56 هزار دلار نوسان می‌کند.

اتریوم نزدیک به 3 درصد افت قیمت طی هفت روز به ثبت رسانده و در حوالی 2 هزار و 173 دلار نوسان می‌کند.

باینانس کوین نزدیک به 8 درصد افت قیمت هفتگی ثبت کرده و قیمتی حدود 513 دلار دارد.

قیمت XRP نزدیک به 20 درصد در طول یک هفته کم شده و در حوالی 1.32 دلار معامله می‌شود.

اما دوج کین بر خلاف ارزهای دیجیتال مهم همچنان روند صعودی را دنبال می‌کند. افزایش قیمت این ارز دیجیتال در طی هفته گذشته 432 درصد و در طول 24 ساعت گذشته نزدیک به 5 درصد بوده است.

بحران اقتصادی جدید و احتمال فروپاشی قیمتی

از طرف دیگر برخی از کارشناسان شرایط اقتصادی آمریکا را بحرانی تلقی کرده و معتقدند ممکن است برای بسیاری از دارایی‌ها فروپاشی قیمتی صورت گیرد. آن‌ها شرایط کنونی اقتصاد آمریکا را با بحران فروپاشی قیمت مسکن که  در سال 2008 اتفاق افتاده بود، مقایسه می‌کنند. این کارشناسان معتقدند که اقتصاد آمریکا در شرایط تورمی شدیدی به سر می‌برد و احتمال دارد آنچه برای بازار مسکن در سال 2008 اتفاق افتاده بود، برای مجموعه‌ای از دارایی‌ها اتفاق بیافتد.

آن‌ها بر این باورند ارزش برخی از دارایی‌ها که بیت کوین نمونه بارز آن است، بیش از حد برآورد شده است. بر این اساس حجم نقدینگی از سال 2005 در آمریکا دو برابر شده و بار تورمی آن را دسته‌ای از دارایی‌ها به دوش کشیدند و باعث شدند قیمت این دارایی‌ها بیش از حد برآورد شود. در صورتی که این حباب تشخیص داده شود، ممکن است یک فروپاشی قیمتی برای مجموعه‌ای از دارایی‌ها اتفاق بیافتد.