شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#لیگ قهرمانان آسیا#قطر

ماجرای کوچ ۱۰ استقلالی‌ به قطر/ بی پولی؛ دلیل رویارویی آبی‌ها با ستاره‌ سابق!

رویارویی استقلال مقابل الدحیل قطر این مجال را برای علی کریمی فراهم می کند تا برابر رفقا و همبازیان سابق خود قرار بگیرد. بازیکنی که تا چند ماه قبل پیراهن آبی را بر تن می‌کرد و در همین لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال توپ می‌زد.

ماجرای کوچ ۱۰ استقلالی‌ به قطر/ بی پولی؛ دلیل رویارویی آبی‌ها با ستاره‌ سابق!

خبرورزشی  علی کریمی حالا در لیگ ستارگان قطر حضور دارد و به حکم قرعه‌کشی صورت گرفته باید برای گشودن دروازه نماینده ایران تلاش کند. به بهانه تقابل کریمی با استقلال، بد نیست سراغ تعدادی از استقلالی‌های برویم که طی ۳۵ سال اخیر راهی فوتبال قطر شده و در تیم‌های مختلف این کشور بازی کرده‌اند. موضوعی که برای اغلب آنها حداقل از نظر مالی بسیار ارزشمند و مقرون به صرفه بوده است.

لژیونرهای دوران جنگ

حضور چهره‌های استقلالی در تیم‌های قطری از اواسط دهه ۶۰ آغاز شد. زمانی که به واسطه جنگ تحمیلی عملاً پولی در فوتبال وجود نداشت و تعدادی از فوتبالیست‌های ایران برای گذران زندگی خود راهی قطر شدند.

در همان مقطع چهره‌هایی همچون عبدالعلی چنگیز، بیژن طاهری و برادران بیانی از استقلال جدا شدند و به سمت دوحه پرواز کردند تا بتوانند از بابت بازی در لیگ تازه حرفه‌ای شده آن کشور زندگی خود را سر و سامان ببخشند. به این نفرات باید امیر قلعه نویی را نیز اضافه کرد که از شاهین راهی قطر شد و پس از آن به استقلال آمد و سالیان متمادی پیراهن آبی را بر تن کرد.

حضور بازیکنان در فوتبال قطر موجب شد تا آنها به لحاظ مالی (دقیقاً مانند پرسپولیسی‌هایی که در آن سال به لیگ فوتبال این کشور پیوستند) شرایط خوبی پیدا کنند.

البته یک سال پس از پایان جنگ هم مجید نامجو مطلق از استقلال جدا شد و برای مقطعی در لیگ قطر توپ زد. نامجومطلق در آن مقطع همراه با تیم السد حتی برابر استقلال هم بازی کرد.

انتقال بعد از جام جهانی

لیگ ستارگان قطر پس از پایان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم پذیرای تعداد قابل ملاحظه‌ای از ملی‌پوشان فوتبال ایران شد.

ابتدا امید ابراهیمی با جدایی از استقلال رهسپار این کشور حوزه جنوبی خلیج فارس شده و پس از آن نیز طی سالیان بعدی نوبت به حضور روزبه چشمی و همین علی کریمی رسید تا از استقلال جدا شده و با حضور در فوتبال قطر به جمع لژیونرهای فوتبال کشورمان اضافه شوند.

با توجه به اینکه فوتبالیست‌های ایرانی دیگر به تیم‌های اماراتی نمی‌پیوندند، حالا تیم‌های قطری بهترین شرایط را برای بازیکنان کشورمان که به هر دلیلی مورد توجه اروپایی‌ها نیستند، فراهم می کنند تا از نظر مالی در شرایط مناسبی قرار بگیرند.

باتوجه به دست و دلبازی قطری‌ها و البته افزایش قیمت ارز در ایران طی چند سال اخیر، پیوستن به لیگ ستارگان این کشور، فوتبالیست‌های ما را در شرایط بسیار مناسبی قرار می‌دهد و کاملاً بدیهی است که اصلاً نمی‌توان کسی را بابت ترک تیم‌های بزرگ ایرانی و پیوستن به فوتبال این کشور کوچک مورد سرزنش قرار داد.

سرمربیان قطری

سرمربی کنونی استقلال هم سابقه بازی کردن در فوتبال قطر را دارد. فرهاد مجیدی زمستان سال ۹۰ هنگامی که استقلال در کوران رقابت‌های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا قرار داشت، از این تیم جدا شده و به الغرافه  پیوست تا نام او هم به فهرست استقلالی‌های که سابقه بازی در تیم‌های قطری را دارند اضافه شود.

نکته جالب توجه دیگر اینکه وینفرد شفر سرمربی آلمانی  استقلال هم چند ماه پس از اینکه پرونده کاری‌اش در جمع آبی‌پوشان ایرانی بسته شد، برای ادامه دوران مربیگری خود راهی دوحه شد. به طور کلی استقلال با فوتبال قطر رابطه طولانی داشته و به نظر می‌رسد در صورت تداوم شرایط فوق، علی کریمی آخرین استقلالی نخواهد بود که همراه با یک تیم قطری به مصاف آبی‌پوشان ایرانی می‌ رود.