شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#هزار تومان

نرخ خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان شد

کدخبر: 407074
اقتصادنیوز :وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اصلاح قیمت گندم و افزایش هزار تومانی آن گفت: نرخ خرید تضمینی ۵ هزار تومان شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم ،وزیر جهاد کشاورزی در نشستی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای کشاورزی اتفاق بزرگی افتاده است و امسال توانستیم به جای افزایش قیمت 100 تومانی و 200 تومان گندم از 2500 تومان به 5 هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: امروز قیمت گندم اصلاح شد و 1000 تومان از قیمت قبلی 4000 تومانی خود افزایش یافت و به 5000 تومان رسید.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان بارندگی ها امسال 43 در صد کاهش داشته است گفت: از آنجا که بخش زیادی از گندمکاران ما دیم کار هستند و 800 هزار نفر دیم کار داریم این افزایش قیمت برای آنها خوشحال کننده است.

وی تصریح کرد: رییس جمهور و نوبخت رییس سازمان برنامه بودجه برای افزایش قیمت گندم سنگ تمام گذاشتند تا این نرخ بدون هیچ مشکلی تصویب شود و کسی با این نرخ مخالفت نکرد.

وی اظهار داشت: 80 درصد از کشت دیم کشور گندم و 40 درصد از کشت آبی نیز به این محصول اختصاص یافته و قیمت آن برای کشاورزان اهمیت دارد.

خاوازی همچنین یادآور شد: بیش از 40 درصد از پروتئین مصرفی مردم کشورمان از گندم تامین می شود و سعی شد با رفع مانع زدایی ها به تولید این محصول کمک شود.

وی در ارتباط با وضعیت ذخایر گندم کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران فعلا زیر نظر ما در وزارت جهاد کشاورزی نیست ما اطلاعات آن را نداریم.

وی اظهار داشت: پیش بینی تولید گندم 12 میلییون تن است و امیدواریم 7 میلیون تن خرید تضمینی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: 4 میلیون هکتار از 6 میلیون هکتار گندم تولیدی کشور دیم است و کمبود بارش ها به تولید آنها صدمه می زند اما پیش بینی میکنیم به اندازه پارسال که 8 میلیون و 250 هزار تن خرید تضمینی داشتیم از آن کم نشود.

وی گفت: بخشی از گندم در صنف و صنوف مصرف می شود و هر کاری کنیم بخشی از آن خوراک دام میشود به طوری که سال قبل 850 هزار تن از گندم خوراک دام شد.

وی در پاسخ به سوالی  درباره قاچاق گندم گفت: بخشی از گندم نیز قاچاق و صرف مبادلات مرزی میشود.

وی درباره نحوه تعیین نرخ گندم گفت :قیمت گندم آنالیز دارد و قیمت آن خیلی عمومی و دست بالا گرفته شده است. این نرخ بر اساس هزینه تولید کشاورزانی انتخاب شده که قیمت تمام شده بالاتری دارند زیرا خیلی از کشاورزان به جای تولید 4 میلیون تن در هکتار بالای 7 تن تولید دارند.

وی اظهار داشت: آنالیزاعلام شده توسط بنیاد گندم کاران بوده است که ما نیز از آن حمایت کردیم.