شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#امریکا
سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

از علاقه ایران و امریکا به حفظ برجام تا سونامی رمزارزها

کدخبر: 407018
در حالی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از «پیشرفت» در مذاکرات احیای برجام در وین خبر داد، کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد که با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» را رونمایی خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، علاقه واقعی ایران و امریکا به حفظ برجام، انتقاد چین از یک جانبه‌گرایی آمریکا، طرح گسترش نفوذ اتحادیه اروپا در اقیانوس هند و آرام، بحران «بسیار خطرناک» در مرز اوکراین، پیشنهاد نتانیاهو برای خروج اسرائیل از انسداد سیاسی، اولین دبیرکل حزب کمونیست کوبا بعد از کاستروها، خیز دولت‌ها به سمت رمزارزها و لغو سفر بوریس جانسون به هند در پی افزایش شدید آمار ابتلا سرخط رسانه‌های بین المللی در نیم روز گذشته بوده است.

علاقه واقعی ایران و امریکا به حفظ برجام

در شرایطی که رویترز خبر داده مذاکرات در وین به جای احیای تعهدات برجامی در پی یک توافق موقت است، عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، گزارش‌های منتشر شده درباره «توافق موقت» و «طرح‌های گام به گام» را شایعاتی بی‌پایه و اساس خواند و گفت: موضوعاتی از این دست در گفت‌وگوهای وین مطرح نیست. جمهوری اسلامی ایران تنها در خصوص گام نهایی جهت رفع تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کند. هم‌چنین جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از «پیشرفت» در مذاکرات احیای برجام در وین خبر داد و ضمن اشاره به تمایل طرفین برای حفظ برجام گفت ایران و آمریکا «واقعا» برای دستیابی به توافق حسن نیت و علاقه دارند.

11

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران هم گفت‌وگوهایی را با هدف کسب اطلاع بیشتر از تهران در مورد منشأ آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران آغاز کرده‌اند. آژانس از مدت‌ها پیش خواهان بازرسی از دو محل در حومه شهرهای تهران و اصفهان است و می‌گوید احتمال دارد در این دو مکان در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فعالیت‌هایی انجام شده باشد که ایران پیشتر درباره آن گزارش نداده بود؛ موضوعی که تهران آن را رد می‌‌کند.

اما از سوی دیگر کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد که با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» را رونمایی خواهد کرد. این طرح به دنبال گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود. پیشنهادکنندگان طرح «اقدام فشار حداکثری» مدعی هستند هدف آنها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک است. آنها هم‌چنین ایران را به تامین مالی تروریسم بین‌المللی متهم و خواهان دست کشیدن ایران از این مسئله هستند.

هم‌زمان با این مسئله، بیش از دو هزار مقام سابق اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در نامه‌ای به جو بایدن در مورد پیامدهای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هشدار دادند و تاکید کردند عجله در مذاکره با جمهوری اسلامی به طور مستقیم اسرائیل و متحدان جدید عرب این کشور را با تهدید مواجه می‌کند.

انتقاد چین از یک جانبه‌گرایی آمریکا

به گزارش بی‌بی‌سی، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در تازه‌ترین سخنرانی خود، از آنچه او یک‌جانبه‌گرایی برخی کشورهاست انتقاد کرد. به گفته شی جین پینگ این یک‌جانبه‌گرایی به قیمت از دست رفتن نظم جهانی تحت نظارت سازمان ملل متحد است. به نظر می‌رسد سخنرانی رئیس جمهوری چین در مجمع تجاری Bo-Ao انتقادی به آمریکا و متحدانش باشد.

7

شی جین پینگ گفت جهان نباید اجازه دهد قوانینی که از سوی یک کشور یا چند کشور وضع شده است به دیگران تحمیل شود. او متعهد شد که چین هر چقدر قدرتمند شود، هرگز به دنبال فرادستی و هژمونی جهانی نخواهد رفت.

طرح گسترش نفوذ اتحادیه اروپا در اقیانوس هند و آرام در ضدیت با چین؟

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا در نظر دارد به منظور محافظت از منافع خود در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام در زمینه‌های امنیتی و بهداشتی و نیز مقابله با قدرت روزافزون چین، طرح افزایش نفوذ خود در این منطقه را به اجرا در آورد. در چهارچوب این طرح، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا با هدایت فرانسه، آلمان و هلند قصد دارند در ابتدا راه‌های تعمیق روابط با کشورهایی مانند هند، ژاپن و استرالیا را بیابند و سپس به چین نشان دهند که مخالف گسترش استبداد هستند.

4

وزرای خارجه اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه گفته‌اند: «اتحادیه اروپا معتقد است که باید بر پایه اصول ارتقاء دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر و حقوق بین‌الملل، تمرکز راهبردی و حضور و اقدامات خود را در اقیانوس هند و آرام تقویت کند». با این حال دیپلمات‌های اروپایی اصرار دارند که این طرح راهبردی، «ضد چین» نیست.

با آن که در بیانیه اتحادیه اروپا نامی از چین به عنوان طرف تهدید آورده نشده، اما کارشناسان می‌گویند لحن و بافتار این متن به صورتی است که نشان می‌دهد اروپاییان قصد دارند حمایت خود از موضع جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در برابر چین را نشان دهند. پکن به دنبال نوسازی فن‌آوری‌ها و صنایع نظامی خود است، چیزی که غربی‌ها و شرکای تجاری آنها در آسیا آن را تهدیدی برای خود می‌انگارند. دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند کشورهای منطقه اقیانوس هند و آرام خواستار فعال شدن اتحادیه در این منطقه هستند تا بتوانند رونق تجاری را حفظ کرده و مطمئن باشند که در بازی انتخاب میان دو رقیب، یعنی پکن و واشنگتن درگیر نمی‌شوند.

بحران «بسیار خطرناک» در مرز اوکراین

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا تخمین می‌زند که تاکنون حدود ۱۵۰ هزار نظامی روسیه در جوار مرزهای اوکراین مستقر شده‌اند که پرشمارترین استقرار نیروهای روسیه در این مرزهاست و «یک جرقه کوچک» می‌تواند به درگیری نظامی منجر شود.

9

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به بالا گرفتن بحران در شرق اوکراین، از افزایش تنش‌های موجود با روسیه خبر داد و نسبت به این وضعیت ابراز تاسف کرد. او پس از نشست ویدیوکنفرانسی با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «به دلیل استقرار ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرز اوکراین خطر تشدید تنش وجود دارد. این بزرگ‌ترین تجمع نیروهای روس [در این منطقه] است که تاکنون شاهد بوده‌ایم. موضوع نگران‌کننده است. ما از حادثه در امان نیستیم».

بورل در ادامه به چگونگی پیشرفت تحولات در روابط اتحادیه اروپا با مسکو پرداخت تاکید کرد که «روابط با روسیه بهبود نمی‌یابد بلکه برعکس تنش‌ها میان دو طرف در زمینه‌های مختلف رو به افزایش است». مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در این خصوص به ویژه به موضوعاتی چون اخراج دیپلمات‌ها میان مسکو و پراگ و نیز وضعیت «بسیار نگران کننده» جسمانی الکسی ناوالنی اشاره کرد که گفته می‌شود علاوه بر بیماری در زندان دست به اعتصاب غذا نیز زده است.

پیشنهاد نتانیاهو برای خروج اسرائیل از انسداد سیاسی

بحران و انسداد سیاسی در اسرائیل بنیامین نتانیاهو را ناگزیر از ارائه پیشنهاد جدیدی کرده است. بنابر گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور که از زمان انتخابات ۲۳ مارس تاکنون نتوانسته احزاب سیاسی و مذهبی کشورش را برای تشکیل کابینه جدید متقاعد کند، از طرح انتخاب مستقیم نخست‌وزیر به جای انتخابات پارلمانی و پیروزی حزبی، حمایت خواهد کرد تا بلکه اسرائیل از بن بست سیاسی سه سال گذشته خارج شود.  تصویب چنین طرحی همچنین به نتانیاهو فرصت خواهد داد که بیشتر در سمت نخست‌وزیری باقی بماند و همزمان او را در این سمت در مدت زمان برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات فساد نگه خواهد داشت.

6

پس از انتخابات ۲۳ مارس که چهارمین رای‌گیری ظرف دو سال گذشته بود، رئیس‌جمهوری اسرائیل بنیامین نتانیاهو را موظف به تشکیل کابینه کرد. او تا روز ۴ مه (دو هفته دیگر) فرصت دارد که با جناح‌های سیاسی دیگر صاحب کرسی در پارلمان برای تشکیل دولت به ائتلاف برسد. در غیر این صورت، این احزاب مخالف خواهند بود که فرصت خواهند یافت تا برای تشکیل دولت جانشین دست به کار شوند. بر همین اساس نتانیاهو در جمع رهبران حزب لیکود گفته از نظر او انتخابات ویژه برای رای مستقیم به نخست‌وزیر به شهروندان اسرائیل اجازه خواهد داد که رهبر خود را انتخاب کنند و نیازی هم به منحل کردن پارلمان و سایر مشقات تشکیل دولت نباشد.  با این حال، مخالفان نتانیاهو بلافاصله با این پیشنهاد او مخالفت کردند و گفتند اسرائیل نیازی به یک انتخابات دیگر ندارد.

اولین دبیرکل حزب کمونیست کوبا بعد از کاستروها

به گزارش آسوشیتدپرس، میگوئل دیاز کنل به عنوان نخستین دبیر اول حزب کمونیست کوبا پس از ۶ دهه استیلای فیدل و رائول کاسترو در راس این حزب برگزیده شد. پست دبیر اولی حزب کمونیست کوبا پرنفوذترین پست سیاسی این کشور است.

3

استقرار میگوئل دیاز کنل که از سال ۲۰۱۸ پست ریاست‌جمهوری کوبا را از رائول کاسترو در سمت دبیر اولی حزب کمونیست کوبا، انقلاب این کشور را که در سال ۱۹۵۹ به رهبری فیدل کاسترو به قدرت رسید را وارد فصل جدید خواهد کرد. میگوئل دیازکنل که حدود ۶۰ سال سن دارد اکنون جایگزین رائول کاسترو شده که ۳۰ سال از او مسن‌تر است.  دیازکنل نشان داده که به مدل اقتصادی (فیدل) کاسترو و سوسیالیسم مورد تاکید او وفادار است و در در مقام رئیس‌جمهوری کوبا هم او تنها به گسترش محدود بخش خصوصی رضایت داده که آن هم همسو با تمایلات سلف خود (رائول کاسترو) بوده است.

خیز دولت‌ها به سمت رمزارزها

گروه صندوق سرمایه زوریخ از راه‌اندازی یک بانک دیجیتال اسلامی خبر داد که تمام خدمات بانکی‌اش مطابق با شرع اسلام است. این اولین بانک دیجیتال شرعی جهان خواهد بود که از امارات متحده عربی آغاز به کار می‌کند و خاورمیانه، شمال آفریقا، اروپا و سراسر جهان را پوشش خواهد داد.

به گفته دکتر فهد المرابی، مدیرعامل گروه صندوق سرمایه زوریخ، این بانک دیجیتال سومین پروژه موفق این گروه در خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپاست. اولین پروژه وسترن اکسچنج بود، یک صرافی دیجیتال شرعی که بخشی از مجموعه‌ طرح‌های ابتکاری بسترهای دیجیتال بود. هدف این گروه تقویت جایگاهش به‌عنوان شرکتی پیشگام در حوزه فناوری دیجیتال و بلاکچین است.

1

از سوی دیگر پس از اینکه چند کشور از جمله چین در پی تولید رمز ارز ملی برآمده اند، ریشی سوناک، وزیر خزانه داری بریتانیا از رئیس بانک مرکزی خواسته موضوع تولید رمز ارزی را که بریت کوین نامیده شده، بررسی کند. به گفته رسانه های انگلیس با عرضه این رمز ارز، فعالان اقتصادی می توانند با سهولت بیشتری حساب بانکی باز کنند و پرداخت‌های خود را انجام دهند. یکی از اهداف این رویکرد مقابله با مشکلات استفاده از سایر رمز ارزها از جمله بیت کوین اعلام شده است.

لغو سفر بوریس جانسون به هند در پی افزایش شدید آمار ابتلا

به گزارش دویچه‌وله، در شرایطی که واکسیناسیون سراسری در آمریکا برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا به گونه‌ای گسترده در حال انجام است و تا کنون ۱۳۰ میلیون نفر در آمریکا نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، نتایج یک پژوهش سراسری در آمریکا که توسط دانشگاه کوینی‌پیاک صورت گرفته حکایت از آن دارد که ۴۵ درصد از پیروان حزب جمهوریخواه مخالف تزریق واکسن کرونا هستند. افزون بر آن، شماری از نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه نیز، محدودیت‌های پیش‌بینی شده برای مقابله با همه‌گیری کرونا را در تناقض با قانون اساسی و حقوق مدنی این کشور می‌دانند.

5

هم‌چنین رویترز گزارش داده دولت آمریکا فهرست کشورهای مشمول منع سفر را به 80 درصد از جهان بسط می دهد. دستورالعمل منع مسافرت به کشورهای دیگر به خاطر تهدید بی سابقه ناشی از کرونا به 80 درصد از کشورهای جهان بسط داده می شود. این به روزرسانی موجب افزایش شمار کشورهایی خواهد شد که با سطح 4 شناسایی شده اند یعنی کشورهایی که مردم آمریکا نباید به آنها سفر کنند. این نهاد آمریکایی پیشتر 34 کشور را در زمره این فهرست ثبت کرده است. گسترش این فهرست به 80 درصد کشورهای جهان، یعنی 130 کشور در این فهرست قرار می‌گیرند.

هم‌چنین، در پی بالارفتن شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در هند، مقامات تعطیلی سراسری دهلی پایتخت، را که برای تعطیلات آخر هفته وضع شده بود، برای یک هفته تمدید کردند. از نیمه آوریل، هند روزانه ۲۰۰ هزار مبتلا در روز را به ثبت رسانده است و در پی افزایش شدید موارد ابتلا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا سفر خود را به این کشور لغو کرده است.